تولد عضو جدیدی در خانواده گرافن

ترانزیستورها سریع تر و کارآمدتر می‌شود

دانشمندان موفق شدند عضو جدیدی را به خانواده گرافن اضافه کنند که قابلیت بهبود ترانزیستورهای مورد استفاده در وسایل الکترونیکی را دارد.
کد خبر: ۶۷۷۷۹۴
ترانزیستورها سریع تر و کارآمدتر می‌شود

این ماده جدید «نیترید کربن گرافیتی بر پایه تریازین» (TGCN) است.

این ماده که ساخت آن به طور نظری در سال 1996 پیش بینی شده بود، اکنون برای نخستین بار به طور فیزیکی ساخته شده است.

گرافن یک ماده با ضخامت یک اتم است که بسیار مستحکم و رسانای گرما و برق است. این TGCN جدید نیز دو بعدی است اما یک شکاف باند الکترونیک دارد که آن را برای استفاده در ترانزیستورها بسیار مناسب می کند.

در حال حاضر ترانزیستورها از سیلیکون های گرانقیمت ساخته می شوند که در صورت استفاده در وسایل الکترونیکی، گرما تولید می کنند.

دانشمندان از مدتها پیش به دنبال ماده ای بودند که بر پایه کربن بوده و شکاف باند الکترونیکی لازم برای استفاده به عنوان نیمه رسانا را داشته باشد.

پروفسور اندرو کوپر، از دانشکده شیمی دانشگاه لیورپول گفت: نتیجه به دست آمده هیجان انگیز بود چرا که مواد آلی دو بعدی سفارشی به نسبت کمی وجود دارد و از این رو یافتن یک عضو جدید در خانواده گرافن بسیار مهم تلقی می شود.

محققان کار را با مولکول دی‏سیاندیامید آغاز کرده و کریستال هایی را از نیترید کربن گرافیتی که یک ماده دو بعدی لایه ای مشابه گرافن اما دارای نیتروژن است، آماده کردند.

آنها این عناصر را در یک لوله کوارتزی ترکیب کرده و به مدت 62 ساعت تا دمای 600 درجه سلسیوس گرما دادند.

محصول به دست آمده یک مایع حاوی تکه هایی از TGCN است که می توان آنها را با استفاده از فیلتر از لوله کوارتزی جدا کرد.

این ماده که اکنون مراحل اولیه ساخت خود را طی می کند و محققان امیدوارند در مرحله بعدی تحقیقات، خواص آن بررسی شود.

در این پروژه محققان دانشگاه های فنی برلین، اولم، آلتو، هومبولت برلین، کالج لندن، ایست آنجلیا، هلسینکی، موسسه مکس پلانک همکاری داشته اند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها