گزارش

انتخاب موزه برتر در هفته میراث فرهنگی

پس از جنگ جهانی دوم به علت تخریب و غارت موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی از سوی کشورهای متخاصم بویژه آلمان نازی، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در جوار سازمان ملل تشکیل شد تا به ساماندهی و حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی بپردازند. یکی از این نهادها که بلافاصله پس از جنگ تاسیس شد، ایکوم (ICOM)، سازمان بین‌المللی موزه‌های جهان است که در قالب یک سازمان مردم‌نهاد فعالیت می‌کند.
کد خبر: ۶۷۳۶۲۸

147 کشور دارای کمیته ملی موزه‌ها هستند. توسعه فرهنگ موزه و موزه‌داری و حمایت از موزه‌ها از وظایف ایکوم ذکر شده است. از سال 1970 میلادی، بیست‌وهشتم اردیبهشت برابر با هجدهم می روز جهانی موزه است تا به نقش موزه‌ها در حفظ و گسترش میراث تاریخی و فرهنگی کشورها توجه بیشتر شود. ایکوم هر ساله رویکرد یا شعاری را برای گرامیداشت این روز مطرح می‌کند که امسال «مجموعه‌های موزه‌ای، برقراری پیوندها» را مورد توجه قرار داده است. در این روز همه موزه‌های کشور به صورت رایگان میزبان علاقه‌مندان هستند.

کمیته ملی موزه‌های ایران نیز در این میان دست به کار شده و برای این روز و هفته‌ای که در ایران با نام هفته میراث فرهنگی شناخته می‌شود، برنامه‌هایی تدارک دیده است.

احمد محیط طباطبایی، رئیس این کمیته درباره فعالیت‌های آن در این هفته می‌گوید: «رصد اتفاقات موزه‌ها و ارتباط دادن کارشناسان با یکدیگر و تلاش برای رشد و ترقی آموزش و سطح آگاهی جامعه در این خصوص از اهداف ما در برگزاری این برنامه است.» این مجموعه‌برنامه‌ها که در شهر تهران و با همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور و شهرداری تهران کشور برگزار می‌شود، از این قرار است:

ساعت 17 روز جمعه بیست‌وششم اردیبهشت شب موزه در موزه ارامنه برگزار می‌شود. برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از دیگر برنامه‌هایی است که برای هفته میراث فرهنگی تدارک دیده شده است.

در این میان می‌توان به نمایشگاه‌های «خاطره‌های اردیبهشت» در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) که به نمایش آثار گرافیکی اختصاص دارد، «تصاویری از مشاغل دوره قاجار» در عکس‌خانه شهر که مجموعه عکس‌های مهرداد اسکویی را به نمایش می‌گذارد، «مینیاتور ایرانی، نقاشان فرانسوی» که نمایش آثار مینیاتور 22 هنرمند فرانسوی از شاگردان عباس معیری که خود از شاگردان حسین بهزاد است، در موزه هنرهای ملی ایران و... اشاره کرد.

برنامه و نمایشگاه عکسی برای معرفی موزه توپکاپی استانبول در سی‌ام اردیبهشت، رونمایی نقشه جهان در عصر صفوی از مجموعه خصوصی سحاب در برج آزادی و برگزاری سومین نشست مجموعه‌داران و مراسم تجلیل از مجموعه‌داران خصوصی در برج آزادی در بیست‌ونهم اردیبهشت‌ماه و همچنین کارگاه آموزشی با عنوان «شیوه‌های مداخله در بافت تاریخی» دوم خرداد در خانه هنرمندان از دیگر برنامه‌های این کمیته عنوان شده است.

همچنین انتخاب موزه برتر از سوی این کمیته در مراسمی که سی‌ویکم اردیبهشت در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد، از دیگر برنامه‌های این روز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها