امروز موزه سنندج در کنار میزبانی قدوم انسان‌های نسل امروز آبستن آثار ارزشمندی از گذشتگان دور این مردمان است. آثاری که کارشناس و امین اموال موزه ملی ایران از آنها به عنوان زیباترین و منحصر به فردترین آثار در تاریخ ایران زمین نام می‌برد.
کد خبر: ۶۷۴۹۵۳
رونمایی از اشیای تاریخی قلعه زیویه در موزه سنندج

اشیاء تاریخی قلعه زیویه سقز با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، معاون استاندار و جمعی از مسئولان استانی ظهر امروز در موزه تاریخی سنندج رونمایی شد.

قلعه تاریخی و باستانی زیویه با عمری به درازای 3 هزار و 500 سال یکی از شاهکارهای معماری بشریت در سده نهم تا ششم پیش از میلاد در سقز است.

این قلعه بر روی یک تپه‌ که بر نواحی پیرامون خود اشراف کامل دارد، قرار گرفته و هم از نظر معماری و هم آثار هنری یکی از شاخص‌ترین مکان‌های دوره تاریخی محسوب می‌شود.

براساس اطلاعات به دست آمده؛ قلعه‌ زیویه احتمالاً مربوط به اقوام مانایی است که محل حکومتشان شمال غرب ایران بوده است.

اعتبار و شهرت جهانی زیویه به سال 1325 باز می‌گردد. رابرت رایسون آمریکای در سال 1945 نخستین عملیات باستان‌شناسی را در این منطقه انجام گرفت.

در فاصله سال‌های 1323 تا 1325 یک یهودی به نام ایوب‌رب نوع به مدت 8 سال اقدام به کاوش کرد به گونه‌ای که در طول این سال‌ها صدمات جبران‌ناپذیری متوجه این اثر باستانی شد.

این گروه بیش از 80 درصد تپه زیویه را با هدف پیدا کردن اشیا و آثار تاریخی برای فروش و تجارت مورد اکتشاف قرار دادند.

از جمله آثار شاخص که در سال‌های اخیر حوالی سال 1376 در حفاری‌های علمی به دست آمد، می‌توان به قطعات و لوحه‌‌های عاج منقوشی اشاره کرد که با نقش‌های الهه و خدایان اساطیری، جنگ و شکار و .. تزئین یافته‌اند که با همت هنرمندان شاغل در میراث استان طرح آن بزرگ‌نمایی و بر دیواره‌ای در پارک امیریه سنندج ایجاد شده است.

در حال حاضر بسیاری از آثار گران‌بها و ارزنده این محوطه باستانی زینت‌بخش بزرگ‌ترین و مهم‌ترین گالری‌ها و موزه‌های دنیا چون لوور در فرانسه، بریتانیا در انگلستان، رمیتاژ در لنینگراد و غیره است و تنها تعداد معدودی اشیا طلایی، نقره‌ای و سفالی در اختیار سازمان میراث فرهنگی کردستان قرار گرفته است.

آثار زیبای زیویه شاهکار معماری سده ششم تا نهم پیش از میلاد امروز بار دیگر در روزی که با عنوان روز جهانی موزه نامگذاری شده است در موزه سنندج نفس کشید. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها