روز گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، از بررسی افزایش مجدد قیمت بنزین خبر داد و همزمان با او وزیر نفت از شرط خود برای ورود بنزین دوهزارتومانی به بازار سوخت می‌گوید. دو اظهارنظر همزمان از طرف دو نفر از دولتمردان، نشان از زمزمه افزایش قیمت بنزین در ماه‌های آتی دارد.
کد خبر: ۶۷۲۴۸۶
زمزمه‌های افزایش مجدد قیمت: بنزین ۲۰۰۰ تومانی!

جام جم سرا:

پیش از این جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور طی گفت‌وگویی تلویزیونی به مردم اطمینان خاطر داده بود که قیمت بنزین در سال 93 یک‌بار افزایش داده خواهد شد و آن نرخ تا پایان سال ثابت می‌ماند. در حال حاضر روزانه 63‌میلیون‌لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که در صورت احتساب قیمت تمام‌شده هر لیتر بنزین به نرخ‌هزارو300تومان، در صورت اعمال بنزین دو‌هزار‌تومانی، دولت سالانه از محل فروش بنزین به مردم بیش از 15‌هزارمیلیارد‌تومان سود خواهد کرد. در این راستا بر اساس قانون بودجه ۹۳، مجلس دولت را مکلف کرده تا حدود ۴۸‌هزارمیلیارد‌تومان از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی درآمد کسب کند که تحقق این میزان درآمد مستلزم افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.

این درحالی است که براساس اظهارات عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، روزانه در اوج تولید، 63‌میلیون‌لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود. در حالی‌که روزانه 9‌میلیون‌لیتر بنزین نیز از محل تولید پتروشیمی‌ها و واردات تامین می‌شود. در شرایطی که وزیرنفت از ابلاغ دستور خود مبنی بر عدم تولید بنزین در پتروشیمی‌ها می‌گوید، بنابراین اینگونه استنباط می‌شود که روزانه حدود 9‌میلیون‌لیتر بنزین وارد کشور می‌شود. در این شرایط، در صورت مصرف متوسط 72‌میلیون لیتر در هر روز و احتساب بنزین دو‌هزار‌تومانی، درآمد ناشی از فروش بنزین در هر روز 144میلیارد‌تومان خواهد بود که این رقم در سال به 51‌هزار و 840میلیارد‌تومان بالغ می‌شود. البته از این رقم باید هزینه واردات نیز کسر شود. در حال حاضر متوسط قیمت بنزین معمولی در فوب خلیج‌فارس 76سنت اعلام می‌شود که اگر هزینه حمل نیز به آن اضافه شود و در صورتی که دولت ارز مرجع استفاده نکند و از ارز آزاد برای واردات بهره ببرد هر لیتر بنزین حدود 2508‌تومان تمام می‌شود. بنابراین با کسر درآمد واردات 9‌میلیون‌لیتر بنزین در هر روز از رقم درآمد دولت از محل فروش سوخت در کشور، دولت سالانه 43‌هزارو 714میلیارد و 80‌میلیون‌تومان از محل فروش سوخت درآمد کسب می‌کند در حالی‌که درآمد دولت از محل آزادسازی کل حامل‌های انرژی در سال 93، باید 48‌هزار میلیارد‌تومان باشد.

براین اساس در صورت تحقق بنزین دو‌هزار‌تومانی، دولت در نظر دارد از محل درآمد دیگر حامل‌های انرژی تنها چهارمیلیارد و 586 میلیون‌تومان درآمد کسب کند. زمزمه افزایش قیمت بنزین در شرایطی در دولت مطرح شده که امیدواری دولت به آمار بالای انصراف از یارانه مردم برآورده نشد. براساس خبرهای منتشرشده پیش‌بینی دولت این بود که حداقل، 10‌درصد یارانه‌بگیران (7/7‌میلیون‌نفر) از دریافت یارانه انصراف دهند در حالی‌که تنها 2/4میلیون‌نفر از دریافت یارانه انصراف دادند و در شرایط موجود، دولت ناچار است قیمت بنزین را که نسبت به قیمت سایر انرژی‌ها از کمترین رشد برخوردار بود، افزایش دهد.
شرح ماجرا
وزیر نفت جمعه‌شب در شبکه یک سیما حضور یافت و تاکید کرد: تنها زمانی بنزین دو‌هزار‌تومان می‌شود که خودروهای تولید داخل کم‌مصرف شوند. این اولین باری بود که طی 21 روز گذشته پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی بالاخص بنزین، حرفی از افزایش مجدد قیمت این فرآورده به میان می‌آید. وزیر نفت با انتقاد دوباره از وضعیت شرکت‌های خودروساز در تولید خودرو‌گران و با مصرف سوخت بالا، شرط عرضه بنزین 2000‌تومانی را تولید خودرو کم‌مصرف اعلام کرد و گفت: دستور توقف تولید بنزین پتروشیمی را صادر کردم.

این مقام مسوول با اشاره به هدف‌گذاری برای تولید خودروهای ارزان و کم‌مصرف، اظهار کرد: اگر خودرویی به جای 10 لیتر در 100 کیلومتر پیمایش بین چهار تا پنج لیتر مصرف کند اگر قیمت بنزین را هم به دو‌هزار‌تومان افزایش بدهیم باز هم برای مردم توجیه دارد.

زنگنه با یادآوری اینکه با سیاست‌های فعلی شرکت‌های خودروساز امکان مشارکت و حضور بخش خصوصی در صنعت خودروسازی و تولید خودرو ارزان و کم مصرف وجود ندارد، بیان کرد: حتی این موضوع هم در صنعت خودروهای سنگین و کامیون‌سازی هم صادق است. وی در ادامه با اشاره به مذاکرات انجام‌گرفته با وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تولید 20‌میلیون ‌بخاری کم‌مصرف، تاکید کرد: با تولید این بخاری‌ها می‌توان در مصرف گاز به میزان قابل‌توجهی صرفه‌جویی کرد و هزینه مردم هم برای خرید انرژی بیشتر کاهش یابد. زنگنه مجموع هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در حوزه‌های حمل و نقل، خانگی، شبکه ریلی و توسعه ناوگان مترو و قطار درون شهری را 30 تا 40‌میلیارددلار اعلام کرد.

در پی اظهارات وزیر نفت، محمدباقر نوبخت از بررسی افزایش مجدد قیمت بنزین خبر داد.

به گزارش فارس، براساس اظهارات معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، دولت فعلا در بخش افزایش قیمت بنزین در حال انجام کار تحقیقاتی است. این درحالی است که درحال حاضر مصرف بنزین آنچنان کاهش مصرفی را تجربه نکرده و تنها تعداد مراجعات خودروها به جایگاه‌ها افزایش یافته است.

به گفته بیژن حاج محمدرضا رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور، در حال حاضر اکثر خودروهایی که به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند خواهان دریافت سه تا پنج‌لیتر بنزین هستند و از تعداد خودروهایی که 30 لیتر بنزین را یکجا خریداری می‌کنند، کاسته شده است.

بیژن حاج محمدرضا تاکید دارد: روند مصرف بنزین از ابتدای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تاکنون روند نزولی بوده اما به نظر نمی‌رسد هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم تاثیر چشمگیری بر مصرف گذاشته باشد. براساس آمارهای موجود، در سال اول هدفمندی یارانه‌ها میزان مصرف بنزین از 61/4‌میلیون‌لیتر به 58/9‌میلیون‌لیتر در روز رسیده که کاهش چهار‌درصدی را نشان می‌دهد.
بنابراین بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت برای تامین درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها و مهار مصرف بنزین در کشور چاره‌ای جز افزایش مجدد قیمت بنزین ندارد که قطعا در صورت اجرای مرحله دوم افزایش قیمت این فرآورده باید خود را آماده افزایش مجدد نرخ تورم کرد.
(آذر جزایری/شرق)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها