وزیر امور خارجه اتریش که به تهران سفر کرده است، با بیان این‌که همواره مناسبات اقتصادی خوبی با ایران داشته‌ایم، گفت: اما تحریم‌ها ما را متضرر کرد و شرکت‌های اتریشی نیز از این موضوع ناخرسندند.
کد خبر: ۶۶۷۸۱۱

به گزارش واحد مرکزی خبر، سباستین کورتز در پایان مذاکراتش با محمدجواد ظریف در یک نشست خبری مشترک با بیان این مطلب ابراز امیدواری کرد که توافق میان ایران و 1+5 تا پایان جولای 2014 نهایی شود تا علاوه بر این‌که به ثبات و امنیت منطقه‌ای کمک می‌کند، پایانی بر تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.

وزیر خارجه اتریش با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 که در وین پیگیری می‌شود، گفت: به اعتقاد ما گفت‌وگوهای وین راه‌حل پایدار برای موضوع هسته‌ای ایران است که امیدواریم نتیجه مثبت به همراه داشته باشد و بستر را برای رفع تحریم‌ها فراهم کند.

وزیر امور خارجه کشورمان هم در این نشست خبری درباره توافق بین ایران و 1+5 اظهار کرد: اگر این موافقت‌نامه، حقوق مردم ایران و خواسته‌های آنها را تأمین کند، مورد پذیرش مردم خواهد بود.

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره تلاش غرب برای ورود به بحث توانمندی‌های موشکی ایران در قالب مذاکرات هسته‌ای گفت: انتخاب روش‌های دفاعی برای کشورهای مختلف با توجه به نیازهای دفاعی آن کشورها صورت می‌گیرد و موضوع موشک‌های دفاعی به هیچ وجه در دستور کار مذاکرات بین ایران و 1+5 نیست و آنچه در این مذاکرات دنبال آن هستیم، جزو موضوعات هسته‌ای نبوده است. ظریف افزود: برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران همواره صلح‌آمیز خواهد ماند و طرح ادعاهایی که مبنای واقعی ندارد و کمکی به حل قضیه نمی‌کند به هیچ وجه ما را به هدف نزدیک نمی‌کند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره تحولات اخیر سیاسی در سوریه و تلاش برای برگزاری انتخابات در این کشور تصریح کرد: همواره گفته‌ایم تنها راه برای پایان بحران در سوریه، سیاسی است و هیچ کس نباید بر اساس توهم، راه را بر بهبود شرایط در کشور سوریه ببندد.

وی افزود: توهماتی که هم در میان کشورهای منطقه و هم در خارج از منطقه درباره سوریه به وجود آمده شرایط را برای مردم این کشور وخیم کرده است و ما معتقدیم گفت‌وگو میان سوری‌ها و همه کشورها باید به روند برقراری آرامش در این کشور کمک کند و جمهوری اسلامی ایران همواره در این زمینه آمادگی داشته است.ظریف گفت: در این روند، انتخابات سوریه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و همه گروه‌ها می‌توانند از این زمان به بهترین شکل استفاده کنند.

روابط ایران و اتریش همواره قوی بوده است

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: روابط تهران و وین روابط تاریخی و همواره خوب و مبتنی بر روابط متقابل و منافع مشترک بوده است.

وی با اشاره به چهار دیداری که با همتای اتریشی خود انجام داده بود، افزود: در این سفر علاوه بر این دیدارها، مقدمات سفر آینده رئیس‌جمهور اتریش به تهران فراهم شد.

وزیر امور خارجه با اشاره به حضور 30 هزار ایرانی و دانشجو در اتریش گفت: روابط دو کشور منحصر به دو دولت نیست بلکه ملت‌های ما نیز همواره با یکدیگر روابط عمیقی داشته‌اند.

ظریف با اشاره به مناسبات اقتصادی ایران و اتریش اظهار کرد: بخش خصوصی اتریش همواره نقش فعالی در اقتصاد ایران داشته است و طرف تجاری ایرانی نیز از همکاران اتریشی خود خاطرات خوبی دارد.

وی با بیان این‌که بحث حقوق بشر نیز یکی از محورهای مذاکرات با وزیر خارجه اتریش بوده، گفت: در خصوص حقوق بشر دو طرف دیدگاه‌های متفاوتی دارند و ما هر زمان که این گفت‌وگوها بر اساس احترام و درک مشترک باشد از آن استقبال می‌کنیم.دو وزیر خارجه همچنین درباره موضوعات منطقه‌ای به‌ویژه اوضاع در سوریه و تحولات سیاسی در عراق و افغانستان گفت و گو کردند.

سباستین کورتز، وزیر امور خارجه اتریش هم با ابراز خرسندی از سفر به تهران گفت: در این سفر حامل پیام ویژه رئیس‌جمهور اتریش برای دولت و مردم ایران هستم.

کورتز گفت: اتریش در مواقع دشوار بخصوص زمان‌هایی که نظرمان با هم یک شکل نبوده است نیز کانال‌های گفت‌وگو با تهران را باز نگه داشته است.

وی با اشاره به گفت‌وگوهایش با ظریف در خصوص موضوع حقوق بشر اظهار کرد: به اینجا نیامده‌ایم که در خصوص این موضوع جبهه بگیریم بلکه می‌خواهیم نظر خود را بیان کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها