به دنبال توافق چند روز پیش گروه‌های فلسطینی، رامی حمدالله، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان جمعه شب استعفای کابینه‌اش را به محمود عباس تقدیم کرد. به‌گزارش ایرنا، حمدالله در نامه‌ای به محمود عباس نوشت با هدف اجرای کامل توافق آشتی داخلی فلسطینی، استعفای کابینه‌اش را تقدیم کرده است. قرار است محمود عباس مشورت‌ها برای تشکیل یک دولت «فن سالار» مطابق با توافق آشتی با «جنبش حماس» را بزودی آغاز کند.
کد خبر: ۶۶۷۲۵۱

به گزارش شبکه المیادین، حمدالله افزود: هیچ دستاوردی بهتر از آشتی ملی نیست، بنابراین ملت فلسطین باید در وحدت کامل قرار گیرند. وی تاکید کرد برای برداشته شدن موانع پیش روی تشکیل دولت جدید فلسطینی و حفظ منافع عالی ملی، استعفا داده است.

به این ترتیب، اکنون دولت حمدالله و حتی حکومت اسماعیل هنیه در غزه هر دو در وضع اداره امور قرار دارند. اسماعیل هنیه بلافاصله پس از امضای توافق آشتی در غزه اعلام کرد تشکیل دولت توافق ملی را به محمود عباس واگذار می‌کنیم. در پی این دو استعفا که یکی به صورت رسمی اعلام و دیگری از زبان هنیه بیان شد، اقدامات برای تشکیل دولت جدید فلسطین حداکثر طی 48 ساعت آینده آغاز می‌شود.

در همین حال، اسماعیل هنیه نخست‌وزیر منتخب فلسطین در غزه در تماس تلفنی با محمود عباس گفت‌و‌گو کرد. این اولین تماس بین هنیه و عباس از زمان توافق‌های هفته گذشته در غزه برای اجرای آشتی داخلی فلسطینی است. هنیه در این تماس، بر لزوم اجرای توافق آشتی تاکید کرد و خواستار تلاش تشکیلات خودگردان برای فراهم کردن چتر امنیت سیاسی و مالی و انجام اقدامات اعتمادسازی در کرانه غربی و نوار غزه شد.

در همین حال، شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین روز گذشته در رام‌الله و به ریاست محمود عباس تشکیل جلسه داد. آشتی ملی و مذاکرات سازش از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود. محمود عباس پس از پایان این نشست در سخنانی اظهار کرد بدون هیچ‌گونه کوتاهی یا تندروی فقط چیزهایی را دنبال خواهیم کرد که منافع فلسطین را تامین کند. عباس گفت: فلسطینیان هرگز اسرائیل را به عنوان کشور یهود به رسمیت نخواهند شناخت. وی افزود: در سال 1993 ما اسرائیل را به رسمیت شناختیم، اما فلسطینیان نباید مجبور به برداشتن گام دیگر در جهت به رسمیت شناختن هویت مذهبی اسرائیل شوند.

عباس در مورد موضوع آشتی ملی فلسطینی‌ها نیز اظهار کرد: آشتی ملی در فلسطین مساله‌ای است که پیشتر نسبت به آن وعده داده شده بود و اینک محقق شده است. وی ادامه داد: تلاش‌های بسیاری از ابتدا انجام شد تا کشور مستقل فلسطین تشکیل شود، اما این امر همواره با کارشکنی‌های مختلفی رو‌به‌رو شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها