«همیشه با ترس این که خانه روی سرمان خراب می شود ، می خوابیم» و این جمله را اهالی کوچه ای می گویند که در همین هفته ، ساختمان فرسوده 2 طبقه ای بر سر آنها آوار شده است.
کد خبر: ۶۶۶۴۳

دیوارهای کوچه بن بست کاشی ها نم کشیده و ساختمان های آن پیر شده اند و هر روز به ساکنان خود دهن کجی می کنند. دیوارها دیگر تاب مقاومت ندارند و می خواهند بریزند، اما برای فروریختن ، جایی جز بر سر ساکنان فقیر آن وجود ندارد. ساکنان بن بست 200متری کاشی ها درباره مشکلات این کوچه - که جزیی از بافتهای فرسوده شهر محسوب می شود - می گویند: تقریبا 36سال پیش ، انتهای این کوچه که به خیابان راه داشت ، به وسیله اداره برق منطقه بسته شد و این اتفاق راه هر گونه خدمات را بر ما بست . یکی از ساکنان کوچه کاشی ها - که پیرزنی 70ساله است - می افزاید: برای رسیدن به خیابان اصلی باید از چند کوچه تنگ و طولانی گذشت و هیچ راهی برای ورود خودرو به این کوچه نیست . علی فرزانه با اشاره به این که سال گذشته پیرمردی که سکته کرده بود، با گاری دستی به سر خیابان منتقل شد و به دلیل تاخیر در امدادرسانی جان داد، می گوید: ما نمی توانیم هیچ خدماتی داشته باشیم . مصالح ساختمانی به خصوص تیرآهن به دلیل بسته بودن و عرض کم وارد کوچه نمی شود و ما نمی توانیم حتی خانه های چوبی 150 ساله را بازسازی کنیم . محمدحسن صادقی ، یکی دیگر از ساکنان این کوچه 90 خانواری می گوید: از آنجا که این کوچه هیچ جویی ندارد تا آب باران به خارج از کوچه و جوی های اصلی شهر منتقل شود، نم به دیوار و پی ساختمان ها نفوذ کرده و باعث ریزش تدریجی ساختمان ها شده است . ساکن خانه ای که بخشی از آن فروریخته است ، می گوید: بارها به شهرداری اعلام کردیم این خانه در حال فروریختن است ، اما هیچ کس توجهی نکرد.

56.2 درصد بافت فرسوده تهران

با آن که 56.2 درصد بافت شهری تهران فرسوده است و بارها بر نوسازی بافتهای فرسوده تاکید شده و شورای شهر تهران نیز سیاست های تشویقی برای بازسازی بافتهای فرسوده در نظر گرفته است و وام خارجی 140 میلیون دلاری نیز اخذ شده ، اما هنوز اقدامی جدی برای احیای این بافتها - که اقشار آسیب پذیر ، بیشترین ساکنان آن هستند - صورت نگرفته است و هر روز خانه ای کهنه بر سر اقشار کم درآمد جامعه فرو می ریزد. ریزش ساختمانی دو طبقه در بن بست کاشی ها بعد از چهارراه سیروس تهران ، مصداق تازه ای است که نشان می دهد بخشی از بافتهای فرسوده پیش از زلزله چند ریشتری ، به خودی خود و با بارش چند قطره باران بهاری فرو می ریزد. حمزه شکیب ، عضو شورای شهر تهران نبود متولی و سیاست گذاری واحد اصولی را 2مشکل عمده بافتهای فرسوده تهران و کشور می داند و می گوید: با آن که شورای شهر تشویق هایی را برای بازسازی بافتهای فرسوده در نظر گرفته است ، اما مساله اصلی نبود طرحی جامع برای نوسازی بافتهای فرسوده است . وی می افزاید: برای احیای این بافتها راهکاری بجز اجرای طرحهای بزرگ ساختمانی و تجمیع پلاکهای فرسوده نیست و باید در بخشهای مشخص شده فرسوده ، برج سازی صورت بگیرد. شکیب تصریح کرد: بازسازی پلاک به پلاک افزون بر این که زمان بر است ، موجب فرسودگی دوباره ساختمان ها می شود. وی با اشاره به این که با شعار ، وضعیت 40 درصد مردم که در بافتهای فرسوده زندگی می کنند حل نمی شود ، تاکید می کند: برای برون رفت از این بحران به تعامل سه جانبه دولت ، شهرداری و مردم نیاز داریم.

متولیان ، خودرا متولی نمی دانند

وزارت مسکن و شهرسازی ، به عنوان یکی از متولیان بازسازی بافتهای فرسوده در 8 تا 10 سال گذشته از 32تا 35 هزار هکتار بافت فرسوده کشور فقط 500 هکتار آن را بازسازی کرده است . امیررضا واعظی آشتیانی عضو شورای شهر تهران تاکید می کند وزارت مسکن و شهرسازی با توجه به حساسیت نوسازی عکس العمل مثبتی نشان نداده و تعلل و فرصت سوزی کرده است . وی می گوید: وزارت مسکن به عنوان یکی از متولیان اصلی بازسازی بافتهای فرسوده به طور شفاف مشخص نمی کند، چه طرحی برای احیای این بافت دارد. آشتیانی نیز به لزوم تهیه طرح جامعی برای بافتهای فرسوده براساس رعایت اصول شهرسازی تاکید می کند و می افزاید: یکی از مشکلات اصلی بافتهای فرسوده ، بی نصیب ماندن از خدمات عادلانه است . وی یادآور می شود: امروز غیر از مساله بازسازی ، مشکل اساسی در این بافت این است که به عنوان مثال ، در صورت آتش سوزی هیچ راهی برای رسیدن خدمات به آنها وجود ندارد. عضو شورای شهر با اشاره به این که نوسازی اجتناب ناپذیر است ، تصریح می کند: شهر روزبه روز در شرایط بحرانی تر قرار می گیرد. وی بخشودگی عوارض توسط شهرداری را کافی نمی داند و می گوید: نوسازی در بافتهای فرسوده بخصوص در مناطقی که اقشار آسیب پذیر زندگی می کنند ، توجیه اقتصادی ندارد. بارها به دولت پیشنهاد کرده ایم در این ارتباط میزان وامهای بانکی را افزایش و نرخ سود را کاهش دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها