نظر کارشناسان عراقی در​باره انتخابات

درباره انتخابات عراق کارشناسان نظرات متفاوتی دارند عباس الموسوی، تحلیلگر سیاسی عراقی می‌گوید: این انتخابات مغایر با دیگر انتخابات است زیرا برنامه سیاسی نقش مهمی ایفا می‌کند و وابستگی به فلانی یا اموری از این قبیل کارساز نیست. به نظر من دولت اکثریت سیاسی، راه حل مشکلات سیاسی عراق است.
کد خبر: ۶۶۶۳۵۷

به گزارش مهر، احمد الشریفی، تحلیلگر سیاسی بر این باور است که در انتخابات 2014 چهره‌های میانه رو ظاهر خواهند شد و شاهد تغییرات در چهره‌های کنونی خواهیم بود.این چهره‌ها منظم‌تر و مغایر با گرایش‌های سابق هستند. آنها آرام و مایل به مشارکت سیاسی و روند سیاسی هستند.

طارق حرب یکی دیگر از تحلیلگران عراقی گفته است: در نتیجه انتخابات عراق، اسامه النجیفی رئیس‌جمهورو نوری مالکی برای سومین بار نخست‌وزیر خواهد شد و یک شخصیت کرد ریاست پارلمان را بر عهده خواهد گرفت.

تصویر عرصه سیاسی عراق پس از انتخابات از هم‌اکنون تا حدودی محقق شده است. ائتلاف دولت قانون به رهبری نورمالکی، متحدون به رهبری اسامه النجیفی و حزب دموکرات به رهبری مسعود بارزانی جزو اصلی گروه‌هایی هستند که دراین عرصه رقابت می‌کنند. گویی بین آنها توافقی نانوشته صورت گرفته است. این توافق ممکن است فرصت را از تشکل‌های دیگر بگیرد. این سه ائتلاف اگر نتوانند اکثریت را به دست آورند شبه اکثریت را کسب می‌کنند و برای تشکیل روند جدید به حمایت برخی تشکل‌های کوچک نیازمند خواهند بود. برخی کارشناسان می‌گویند فهرست العراقیه شانس اندکی برای پیروزی دارد.

اما جدای از دیدگاه این کارشناسان عراقی، نکته‌ای که درباره انتخابات این کشور قابل تامل است نبودوحدت میان تشکل‌های شیعی است زیرا در فاصله چند روز مانده به انتخابات، توافق و ائتلاف بندی خاصی مشاهده نمی‌شود. از سوی دیگر عملکرد دولتمردان کنونی عراق به گونه‌ای نبوده است که بتواند رضایت ملت را به دست آورد بویژه که در بعد امنیتی عراق با مشکل جدی روبه‌رو ست و روزی نیست که تعدادی بر اثر انفجار بمب خودروی بمبگذاری شده یا حمله مسلحانه کشته نشوند.

نامزدهای انتخاباتی در عراق هم‌اکنون از همه ابزارهای ممکن برای به دست آوردن رای استفاده می‌کنند که آرایش‌های منحصر به فرد نامزدهای زن در پوسترهای انتخاباتی آنها قابل تامل است. در این میان به نظر می‌رسد نامزدهای سنی حرکت منظم تری دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها