لاستیکی که به اندازه کفش برای پای شما و حتی بیشتر برای راحتی و سلامتی رانندگی شما اهمیت دارد. در همین حال تنوع لاستیکهای موجود در بازار و البته داخلی یا خارجی بودن آنها باعث شده تا شما گاهی سردوراهی قرار گرفته و به بیراهه بروید.
همان طور که میدانید درباره انتخاب لاستیک مناسب برای خودرو آنچه مهم است کیفیت و سلامت تایرهاست، چون بسیاری از کارشناسان فنی خودرو معتقدند لاستیک خودرو یکی از اصلیترین قطعات اتومبیل بوده و به طور مستقیم با سلامت و کیفیت رانندگی افراد سروکار دارد.
این در حالی است که با توجه به فناوریهای جدید اکنون فقط 5 درصد وزن خودرو به لاستیک منتقل میشود و بقیه را باد داخل لاستیک تحمل میکند، بنابراین اگر به هر دلیل این توازن برهم بخورد، کیفیت رانندگی و در نهایت سلامت سرنشینان خودرو تهدید خواهد شد. پس قبل از اینکه به بازار بروید این گزارش را مطالعه کنید و بعد دست به جیب شوید.
وطنی یا خارجی؛ مساله این است
اولین سوالی که ذهن اکثر رانندگان را درگیر خود خواهد کرد بحث داخلی یا خارجی بودن لاستیک مورد نیازشان است که گروهی بسادگی با توجه به بودجه خود به آن پاسخ میدهند و دیگران کمی حساستر عمل میکنند.
اما کارشناسان فنی خودرو با توجه به فاکتورهای مهم در تائید سلامت لاستیک معتقدند لاستیکهای تولیدی ایران هیچ تفاوتی با لاستیکهای خارجی از نظر کیفیت و استانداردهای بینالمللی ندارد و در برخی موارد لاستیکهای ایرانی به دلیل تازه بودن و نزدیک بودن زمان تولید و توزیع در بازار حتی کیفیتی بالاتر از وارداتیها دارد، چون براساس استانداردهای جهانی، لاستیک تولید شده هنگامی که در شرایط ایدهآل نگهداری شود دارای تاریخ مصرفی حداکثر سه ساله است و پس از آن مناسب استفاده نیست.
این در حالی است که بسیاری از رانندگان بدون توجه به سال تولید، لاستیک را خریداری میکنند، در حالی که اگر سه سال از تاریخ تولید لاستیک گذشته باشد این لاستیک هرگز برای استفاده قابل اعتماد نیست و ممکن است حادثهآفرین شود.
از این علائم سرسری نگذرید
دومین مرحله برای انتخاب مناسب شناسایی علائم حک شده روی دیوارههای لاستیک است. شاید شما هم تاکنون بدون توجه به نوشتههای حک شده در بدنه لاستیک خرید کردهاید، در حالی که هرکدام از این نوشتهها معنی خاصی داشته و میتواند شما را در انتخاب صحیح یاری نماید. پس هنگام خرید به آن هم گوشه چشمی بیندازید.
برای فهم معنی این علائم از نوشتهای که با حرف P مشخص شده شروع میکنیم. این حرف نمایانگر اتومبیل شخصی یا Passenger است، اما این علامت برای خودروهای باری سبک، سنگین یا لاستیک زاپاس به صورتLT ،T و C تعریف شده است.
پس از این حروف با عددی سه رقمی مواجه میشوید که بیانگر پهنا و قطر لاستیک برحسب میلیمتر است که برای خودروهای شخصی، باری و سنگین فرق میکند. علامت بعدی حرف R یا همان کلمه رادیال است که در صورت معمولی بودن لاستیک به جای این کلمه از خط تیره استفاده میشود. بد نیست بدانید بهطور کلی سه نوع لاستیک هماکنون در بازار مصرف توزیع میشود که حروف اختصاری آنها عبارت است از:
R: رادیال (Radial معمولترین نوع تایر) که برای خودروهای شخصی استفاده شده و فاقد تیوب است.
D: دیاگونال بایاس (Diagonal Bias ساختاری قدیمی) لاستیکهای سیمی دارای تیوب
B: بایاس بلتد (Bias Belted) لاستیکهایی که برای خودروهای کلاسیک یا SUV مناسب است. سپس عددی دورقمی را مشاهده میکنیم؛ این نوشته بیانگر قطر رینگ مناسب لاستیک بوده و براساس واحد اینچ محاسبه شده است.
با کمی فاصله عددی را میبینیم که برای خودروهای شخصی از 75 تا 105 در لاستیکهای مختلف تغییر میکند. این عدد بیانگر میزان بار قابل تحمل لاستیک است و پس از آن یک حرف لاتین (A-Z) نمایانگر حداکثر سرعت قابل تحمل برای این لاستیک را نشان میدهد. این حرف هرچه به انتهای جدول حروف الفبای لاتین نزدیکتر باشد تحمل سرعت بالاتری را خواهد داشت.
بعلاوه، دو حرف لاتین و علامت + میتواند به خریدار بگوید این لاستیک مناسب کدام شرایط آب و هوایی است، به عنوان مثال M+S نمادی برای شرایط برف و گل است. لازم به یادآوری است که برای لاستیکهای چهارفصل یا معمولی شاید با این نوشته هرگز روبهرو نشوید. بنابراین اگر این دو حرف روی لاستیک حک نشده بود زیاد نگران نباشید.
اما گروه آخر اطلاعات مندرج روی لاستیک خودرو مربوط به سال ساخت لاستیک است که معمولا با عدد نشان داده شده است. در این اطلاعات دو عدد سمت راست بیانگر سال ساخت و عدد یا اعداد بعدی هفته تولید لاستیک را نشان میدهد. به عنوان مثال 1009 بیانگر تولید لاستیک در هفته دهم سال 2009 میلادی است.
آج لاستیک فقط برای زیبایی نیست
شاید از خودتان بپرسید طرحهای مختلف روی لاستیکها یا همان آج برای چیست و چه لزومی برای تنوع آن وجود دارد؟ پاسخ این است که آج لاستیک به علت ارتباط مستقیم با سطح زمین در تمام مدت رانندگی، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
باید بدانیم سلامت و طرح آجها در خروج آب، سنگریزه، شن و در نهایت حرارت از زیر لاستیک تاثیر بسیار زیادی دارد که این موضوع علاوه بر تضمین سلامت میتواند روی هندلینگ خودرو نیز تاثیرگذار باشد. آج لاستیکهای قدیمی خیلی ساده و یکنواخت و بیشتر به صورت شیار ساده روی گوشت لاستیک بود، ولی همانگونه که تکنولوژی موتور و بدنه خودروها پیشرفت کرد، سازندگان تایرها نیز به تبع آن دست به کار شدند و با تحقیقات و عملکرد خود مدلهای متفاوتی از تایرهای جدید را روانه بازار کردند.
بهطور کلی اکنون طرح آج لاستیکها به چند دسته مختلف تقسیم میشود که عبارتند از: طرحهای رگهای، عرضی، ترکیبی عرضی و رگهای و طرح بلوکی که طراحان و مهندسان از آنها در ساخت یک تایر خوب استفاده میکنند. شاید هنگام رانندگی شهری عملکرد این آجها چندان به چشم نیاید، اما در جادههای لغزنده، برفی و بارانی و حتی شنی وجود تایر سالم با آجهای مناسب بسیار تاثیرگذار است.
قیمت لاستیک در بازار تهران
حالا که با استانداردهای انتخاب لاستیک مناسب خودروی خودمان آشنا شدیم به قول معروف نوبت به حساب و کتاب رسیده تا بتوانیم با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی خانواده بهترین گزینه را در کنار سلامت رانندگی از بازار به ارمغان ببریم. به همین دلیل در ادامه جدول قیمت برخی برندهای موجود در بازار تهران آمده که میتوانید با در نظر گرفتن آنها خودتان را آماده خرید کنید.
عماد عزتی / جامجم
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گروسی: مشکل تیم روحی و روانی است
شاهین بیانی در گفتوگو با «جامجم»:
1-بالانس نشدن
2-عدم تعادل روی جاده و سر پیچها
3-امكان تركیدن در هر لحظه
4-عدم پاسخگویی شركت مربوطه بعد از فروش علیرغم اعلام زمانی برای گارانتی
5-هزینه چند برابر ارزانتر بودن برای جلوبندی و میزان فرمان
6-اجبار به كنار گذاشتن لاستیك خریداری شده و خرید لاستیك خارجی مدت زمان كوتاهی از خرید لاستیك ایرانی كه این هزینه را دو برابر میكنه.