تکثیر طبیعی ماهیان در رودخانه های این استان 7 درصد کاهش یافته است

کاهش تخم‌ریزی ماهیان در رودخانه‌های گیلان

مدیرکل شیلات گیلان از کاهش شدید تکثیر طبیعی و زادآوری ماهیان در رودخانه‌های استان به دلیل آلودگی خبر داد.
کد خبر: ۶۶۳۳۸۴

حجت سعیدی با بیان این‌که میزان تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی در رودخانه‌های گیلان، 7 درصد و خاویاری صفر است، در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: از ده سال پیش تاکنون میزان صید در استان‌های شمالی بویژه در گیلان در حال کاهش است و زادآوری خوبی در بحث مهاجرت و تخم‌ریزی ماهیان در رودخانه‌ها وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برای جبران کسری بخش تکثیر طبیعی، تکثیر مصنوعی را دنبال و سالانه حدود 200 میلیون بچه‌ماهی استخوانی و خاویاری را برای حفظ ذخایر و تثبیت مشاغل صیادی از طریق رودخانه به دریا رهاسازی می‌کنیم.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان این‌که بیش از 80 درصد صید صیادان از طریق تکثیر انجام می‌شود، میزان صید صورت گرفته را بیش از 3840 تن انواع ماهی استخوانی عنوان کرد و افزود: 80 درصد صید، یعنی 3077 تن ماهی سفید، 600 تن کفال و بقیه مربوط به انواع دیگر ماهیان بوده است.

سعیدی با اشاره به این که میزان دقیق صید تا چند روز آینده اعلام می‌شود، یادآور شد: این میزان صید در 300 هزار مرحله پره‌کشی از سوی 4000 صیاد عضو 52 شرکت تعاونی صیادی صید شده است.

وی میزان صید صورت گرفته در این مدت را 155 تن بیشتر از مدت مشابه پارسال با 4 درصد افزایش عنوان کرد.

مدیرکل شیلات گیلان این افزایش صید را مربوط به یک ماه پایانی مهلت صید دانست و درباره دلیل تمدید مهلت صید تا بیست و سوم فروردین با توجه به شرایط موجود تصریح کرد: امسال تا یک ماه مانده به خاتمه مهلت صید، به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی و برودت هوا با مهاجرت نکردن ماهیان به آب‌های ساحلی و رودخانه‌ها روبه‌رو بودیم و با توجه به تقاضای جامعه صیادی برای کمک به معیشت آنان با تصمیم کمیسیون صید سازمان به تمدید مهلت صید اقدام کردیم.

دریای خزر و رودخانه‌های فراوان استان گیلان از دیرباز محل صید و صیادی مردمان این دیار بوده و صیادی در این استان قدمت بسیار دیرینه دارد.

ماهیانی همچون سفید، سوف، کفال، کپور، کلمه، سیم، سس ماهی، ماش ماهی، ماهی آزاد، اردک ماهی، کاس کولی و ماهی کیلکا عمده ماهیانی بود که از سوی صیادان در خزر به شیوه بستن سد شیل، گستردن تور و دیگر شیوه‌ها صید می‌شد.

مهلت صید ماهیان استخوانی در گیلان پانزدهم مهر تا پانزدهم فروردین است که امسال تا بیست و سوم فروردین تمدید شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها