برگی از تاریخ

قصاب آمریتسار هندی ها را قتل عام کرد

95 سال پیش در روز 13 آوریل سال 1919 میلادی اندکی پس از خاتمه جنگ جهانی اول ، مردم هندوستان به طور یکپارچه در اعتراض به دشواری های اقتصادی و سیاست سختگیرانه بریتانیا علیه استعمارگران بریتانیایی دست به تظاهرات مسالمت آمیز زدند.اما این تظاهرات در شهر آمریتسار در ایالت پنجاب با یک کشتار خاتمه یافت.
کد خبر: ۶۶۲۶۸۶
قصاب آمریتسار هندی ها را قتل عام کرد

به گزارش جام جم آنلاین، مردم هندوستان که در جریان جنگ همراه نیروهای بریتانیایی در جبهه های اروپا جانفشانی کرده بودند ، وعده خودمختاری که مونتاگو ، وزیر هندوستان در دولت بریتانیا در سال 1917 داده بود را فراموش نکرده بودند.

اما با خاتمه جنگ بریتانیایی ها به وعده خود عمل نکردند و قدرت اجرایی کماکان در اختیار بریتانیا بود.

نارضایتی در میان طبقه نخبگان هندوستان افزایش یافت و بریتانیایی ها قوانین راولات که به آنها اجازه می داد محرکان احتمالی را بدون محاکمه و فقط در صورت تشخیص زندانی کنند در هندوستان برقرار کردند.

به دعوت مهاتما گاندی ، رهبر کنگره ملی هند ، مردم هندوستان دست به اعتصابات و تظاهرات زده و محصولات انگلیسی را تحریم کردند.

در شهر آمریتسار در ایالت پنجاب علی رغم مسالمت آمیز بودن تظاهرات، ژنرال رجینالد دایر بریتانیایی به نیروهای خود دستور داد بدون ملاحظه به سوی مردم شلیک کنند.

با دستور رجینالد دایر ، ژنرال بریتانیایی که به « قصاب آمریتسار » شهرت یافت این تظاهرات به خاک و خون کشیده شد و لکه سیاهی دیگری در صفحات تاریخ استعماری بریتانیا نقش بست.

در نتیجه این اقدام وحشیانه 379 مرد و زن و کودک به قتل رسیدند و بیش از 1200 نفر مجروح شدند.

بهرام افتخاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها