مطالعات اخیر نشان می‌دهد استفاده از یک داروی جدید هورمون درمانی در مردان مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته ممکن است ضمن به تاخیر انداختن پیشرفت بیماری باعث افزایش عمر این افراد نیز شود.
کد خبر: ۶۶۱۳۸۶

این مطالعات نشان می‌دهد داروی «انزالوتامید» یا همان ترکیب شیمیایی «ام‌دی‌وی 3100» در مردانی که تحت هیچ گونه شیمی‌درمانی قرار نگرفته اند، میزان زنده ماندن آنها را 29 درصد افزایش داده و پیشرفت بیماری را به میزان 81 درصد کاهش می‌دهد.

دکتر توماس نایب رئیس موسسه سرطان Knight در دانشگاه علوم و سلامت اورگون در پورتلند معتقد است این شانس بزرگی برای مردان مبتلا به سرطان بسیار پیشرفته پروستات است.

این یک درمان با دورنمای ایمنی عالی بوده که می‌تواند به مردان در حفظ کیفیت زندگی و جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک کرده و امید به زندگی را در آنها افزایش دهد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا سال 2012 استفاده از انزالوتامید را برای مردانی که مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات بوده و شیمی‌درمانی هم کرده‌اند تائید کرد. این دارو نوعی هورمون درمانی است که به مسدودکننده گیرنده‌های آندروژن موسوم است. اندروژن نوعی هورمون مردانه است.

انزالو تامید به عنوان نسل دوم داروهای هورمون درمانی پروستات در نظر گرفته می‌شود. نسل اول داروهای هورمون درمانی برای سرطان پروستات شامل بیکالوتامید، فلوتامید و نیلوتامید است. پژوهش حاضر روی 1700 مرد مبتلا به سرطان پروستات انجام شده که سرطان به دیگر بخش‌های بدن آنها گسترش یافته بود. سرطان در این مردان با وجود درمان با دیگر روش‌های هورمون درمانی رشد کرده است. هیچ یک از این مردان تاکنون شیمی‌درمانی نکرده بودند. البته ممکن است تحت عمل جراحی یا پرتودرمانی بوده باشند.

در این تحقیق نیمی از داوطلبان به صورت تصادفی تحت دریافت انزالوتامید قرار گرفته و برای نصف دیگر از دارونماها استفاده شد. با توجه به روشن شدن مزایای انزالوتامید نسبت به دارونما، مطالعه در ابتدای راه متوقف و به همه افراد انزالوتامید تجویز شد. مطالعات نشان می‌داد پس از دریافت این دارو، خطر گسترش بیماری تا 81 درصد کاهش یافت. متوسط زمان برای پیشرفت بیماری در بیمارانی که از دارونما استفاده کردند چهار ماه بود در حالی که این میزان برای افراد تحت درمان انزالوتامید بیشتر از 20 ماه بود.

هنگام توقف مطالعات در ابتدای راه، 28 درصد از کسانی که انزالوتامید مصرف می‌کردند در اثر گسترش بیماری جان خود را از دست دادند در حالی که این مقدار در گروهی که دارو نما مصرف می‌کرد 35 درصد بود. متوسط میزان بقای گروه اول 32.4 درصد بود در حالی‌ که گروه دوم 30.2 بود.

این دارو در ابتدای مراحل سرطان پروستات استفاده شد و بعد افراد می‌توانستند تحت درمان‌های دیگر قرار گیرند و بیشتر آنها تحت شیمی‌درمانی قرار گرفتند.

مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که اضافه کردن درمان ضداندروژن به پرتودرمانی برای افرادی که مبتلا به سرطان پیشرفته محلی پروستات هستند چند سال مرگ‌های ناشی از این نوع بیماری را به تاخیر می‌اندازد. سرطان محلی پیشرفته پروستات سرطانی است که غدد در محل پروستات بوده و هنوز به دیگر بخش‌های بدن گسترش نیافته‌اند.

به طور کلی جراحی برای درمان این نوع سرطان گزینه مناسبی نیست؛ زیرا حذف تمام سلول‌های سرطانی از محل ابتلا بسیار سخت است. مطالعات محققان نروژی نشان می‌دهد نرخ مرگ و میر افرادی که هم از پرتودرمانی و هم از هورمون‌درمانی استفاده می‌کردند بسیار پایین‌تر از کسانی است که فقط پرتودرمانی می‌کنند.

مترجم: آتنا حسن‌آبادی
منبع: medicalxpress

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها