سیمئونه: آنچه ما را از رسیدن به نیمه نهایی محروم می‌کند، نه قدرت بارسلونا که سهل‌انگاری خودمان است

اتلتیکو و رویای 40 ساله فینال لیگ قهرمانان

40 سال از آخرین باری که اتلتیکو مادرید به فینال جام باشگاه‌های اروپا رسید، می‌گذرد. هواداران جوان تیم مادریدی قطعا آن فینال را به خاطر نمی‌آورند، اما آنهایی که سنشان از 60 گذشته و هنوز هم بازی‌های این تیم را دنبال می‌کنند خوب یادشان هست اولین و آخرین باری را که تیم اتلتیکو حضور در فینال جام باشگاه‌های اروپا را تجربه کرد؛ رقابت‌های فصل 74 ـ 1973.
کد خبر: ۶۶۰۷۷۸

آنها در یک چهارم نهایی ستاره سرخ بلگراد را بردند و در نیمه نهایی هم از سد سلتیک اسکاتلند گذشتند تا به این ترتیب برای نخستین بار به فینال جام باشگاه‌ها صعود کنند. حریف دیدار نهایی بایرن مونیخ بود؛ تیمی که خود در آن سال برای نخستین بار به فینال جام باشگاه‌ها صعود ‌کرد. اتلتیکو که در آن سال لوئیس آراگونز را به عنوان مربی ـ بازیکن روی نیمکت خود داشت، فقط یک دقیقه تا قهرمانی در اروپا فاصله داشت، اما بدشانس بود که در دقیقه 120 دروازه‌اش را باز شده دید.

فینال سال 74 که در حضور 49 هزار تماشاگر در ورزشگاه هیسل بلژیک برگزار شد در پایان 90 دقیقه با تساوی بدون گل به پایان رسید، اما در وقت‌های اضافه این آراگونس بود که برای اتلتیکو گلزنی کرد. تیم اسپانیایی در دقیقه 114 به گل رسید و این گل را تا دقیقه 120 حفظ کرد، اما درست در آخرین ثانیه‌ها بایرن گل مساوی را زد تا جشن مادریدی‌ها خراب شود. آن زمان خبری از ضربات پنالتی نبود به همین دلیل دو روز بعد اتلتیکو و بایرن دوباره مقابل هم صف‌آرایی کردند که این بار بایرن 4 بر صفر بازی را برد و قهرمان شد.

از آن فینال چهار دهه می‌گذرد و در این مدت اتلتیکو هیچ‌گاه به اندازه فصل کنونی شایسته تکرار موفقیتی که سال 1974 آن را تجربه نکرد، نبوده است. شاگردان دیگو سیمئونه آرژانتینی در این فصل فراتر از انتظار ظاهر شده‌اند. فقط کافیست نگاهی به جدول لالیگا در فاصله شش هفته تا پایان این رقابت‌ها بیندازیم تا متوجه شاهکار این تیم بشویم. رئال مادرید با کریستیانو رونالدو 76 امتیاز کسب کرده، بارسلونا با لیونل مسی 78 امتیازی است، اما اتلتیکو مادرید با تیمی یکدست 79 امتیازی هستند و بالاتر از دو غول بزرگ فوتبال اسپانیا در صدر قرار دارند.

فوق ستاره اتلتیکو مادرید دیگو کاستایی است که در 30 بازی 25 گل به ثمر رسانده است. این مهاجم برزیلی بتازگی تابعیت اسپانیا را هم پذیرفته است تا با همین عملکرد درخشان بتواند به ماتادورها در جام جهانی 2014 کمک کند. کاستا در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان هر چند با وجود رونالدوی 14 گله آقای گل نخواهد شد، اما با 7 گل زده در 405 دقیقه بازی، تاثیرگذارترین بازیکن تیم خود بوده است و در مقایسه با لیونل مسی فقط یک گل کمتر زده است.

بدون شکست، مثل رئال

بازی امشب چهل و چهارمین بازی اتلتیکو مادرید است. آنها در چهل و سه بازی گذشته فقط سه بار شکست خورده‌اند که آن هم در رقابت‌های لالیگا بوده است نه لیگ قهرمانان اروپا. در تاریخ 110 ساله باشگاه اتلتیکومادرید این برای نخستین بار است که آنها تا این مرحله از لیگ قهرمانان بدون شکست پیش رفته‌اند. شاگردان دیگو سیمئونه درحالی این آمار خیره‌کننده را به دست آورده‌اند که در این فصل با تیم‌های بزرگی همچون پورتو، میلان و بارسلونا در خارج از مادرید بازی کرده‌اند.

این تیم در مرحله گروهی با تیم‌های زنیت سن‌پترزبورگ روسیه، پورتوی پرتغال و استریا وین اتریش همگروه بود و با پنج پیروزی و یک تساوی، مقتدرانه به عنوان تیم نخست راهی مرحله یک هشتم نهایی شد.

پیروزی 2 بر یک اتلتیکو مقابل پورتو در پرتغال درخشان‌ترین نتیجه شاگردان سیمئونه در مرحله گروهی بود. آنها علاوه بر پیروزی 3 بر یک مقابل استریا وین در اتریش، هر سه بازی خانگی خود را هم با نتایج 3 بر یک (مقابل زنیت)، 4 بر صفر (مقابل استریا وین) و 2 بر صفر (مقابل پورتو) بردند و فقط در روسیه بود که با تساوی یک ـ یک متوقف شدند. البته اوج هنرنمایی اتلتیکو مادرید در مرحله یک هشتم نهایی بود که تیم میلان را هم در ایتالیا و هم در اسپانیا شکست دادند و به جمع هشت تیم برتر صعود کردند. پیروزی یک بر صفر مقابل میلان در سن سیرو و بعد 4 بر یک در ورزشگاه ویسنته کالدرون، صعودی قاطعانه را برای تیم دوم شهر مادرید رقم زد.

اتلتیکویی‌های راه‌راه پوش حالا برای صعود به نیمه نهایی باید تیم قدرتمند بارسلونا را از پیش رو بردارند. آنها برای این مهم طلسم شکست‌ناپذیری خود را در نیوکمپ هم حفظ کردند و بارسلونا را در حضور 90 هزار تماشاگر خودی با تساوی یک ـ یک متوقف کردند. این یعنی یک تساوی بدون گل هم اتلتیکو را به نیمه نهایی خواهد فرستاد و باعث حذف بارسلونای نامدار خواهد شد.

تا اینجای رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا تنها تیمی که توانسته همچون اتلتیکو مادرید بدون شکست باقی بماند، همشهری این تیم، یعنی رئال مادرید است. آنها هم مثل اتلتیکو مرحله گروهی را با پنج پیروزی و یک تساوی سپری کردند و در مرحله یک هشتم نهایی هم در هر دو بازی رفت و برگشت مقابل شالکه به پیروزی رسیدند.

سیمئونه: همه چیز به خودمان بستگی دارد

آتلتیکومادرید در دیدار رفت یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا که در نوکمپ ورزشگاه اختصاصی بارسلونا برگزار شد مقابل بارسا یک بر یک مساوی کرد. آنها امشب در ورزشگاه ویسنته کالدورن میزبان بارسلونا هستند. دیه‌گو سیمئونه سرمربی آتلتیکو مادرید درباره بازی برگشت تیمش مقابل بارسلونا گفت: در این دیدار همه چیز بستگی به خودمان دارد و اگر بخواهیم صعود کنیم باید کاملا تمرکز داشته باشیم. آنچه ما را از رسیدن به نیمه نهایی محروم می‌کند نه قدرت بارسلونا که سهل‌انگاری خودمان است. وی افزود: هر آنچه لازم بود انجام شد. تغییرات گسترده در بازی برگشت را به صلاح نمی‌دانم و سعی می‌کنیم همان کیفیت همیشگی را بدون هیچ تغییری ارائه بدهیم. وی افزود: اتلتیکو مادرید در دیدارهای سخت بهتر از تیم حریف نتیجه می‌گیرد و این نخستین امیدواری ماست.

آمار‌های اتلتیکو مادرید در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان

خیره‌کننده‌ترین آمار اتلتیکو مادرید در رقابت‌های این فصل بدون شکست ماندن این تیم تا مرحله یک چهارم نهایی است. البته هنوز یک امکان وجود دارد برای این که این تیم بدون شکست از گردونه رقابت‌ها خارج شود؛ آن هم تساوی 2 ـ 2 یا پرگل‌تر از آن در بازی امشب با بارسلوناست که باعث می‌شود بارسا به لطف گل زده بیشتر در خانه حریف به نیمه نهایی صعود کند.

خط حمله تیم دیگو سیمئونه بعد از رئال مادرید و پاری​سن ژرمن، با 21 گل زده در 9 بازی، به همراه بارسلونا و بایرن مونیخ که آنها هم 21 بار دروازه حریفان را باز کرده‌اند، زهردارترین به شمار می‌رود. میانگین 33‌/‌2 گل زده در هر بازی برای تیم اتلتیکو مادرید آمار قابل قبولی به شمار می‌رود. آنها در خلق موقعیت روی دروازه حریفان هم بعد از رئال مادرید، پاری​سن ژرمن، بایرن مونیخ و بارسلونا با 68 موقعیت گل در 9 بازی گذشته بیشترین دردسر را برای مدافعان ایجاد کرده‌اند. البته وضع این تیم در تعداد پاس‌های ردوبدل شده چندان قابل توجه نیست.

شاگردان سیمئونه 4705 پاس در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان میان هم رد و بدل کرده‌اند که فقط 70 درصد آنها پاس‌های سالم بوده است. با این آمار آنها جایی در میان 10 تیم برتر ندارند و فعلا در جایگاه یازدهم قرار گرفته‌اند. در درصد مالکیت توپ هم میانگین این تیم 44 درصد در هر بازی است و این نشان می‌دهد بازیکنان قرمز و سفیدپوش مادرید بیشتر متکی به ضد حملات هستند.

روی نوار تساوی

اتلتیکو مادرید و بارسلونا امشب برای چهارمین بار است که در این فصل به مصاف هم می‌روند. آنها ابتدای فصل دو بار در سوپرکاپ اسپانیا با هم دیدار کردند که هر دو بازی مساوی شد، اما بارسلونا به لطف گل‌زده در خانه حریف جام قهرمانی را از آن خود کرد. بازی رفت در ویسنته کالدرون یک ـ یک تمام شد و در نیوکمپ هم تلاش دو تیم نتیجه‌ای غیر از تساوی صفر ـ صفر به همراه نداشت.

در لالیگا هم دو تیم بازی رفت خود را در مادرید با تساوی صفر ـ صفر به پایان بردند تا هیچ تیمی در این فصل مقابل تیم مقابل برنده از زمین بیرون نیامده باشد. اتلتیکو مادرید و بارسلونا علاوه بر بازی حساس امشب، در هفته پایانی لالیگا هم باید به مصاف هم بروند که آن بازی می‌تواند تکلیف قهرمان این فصل را مشخص کند.

بازی امشب دو تیم اتلتیکو مادرید و بارسلونا ساعت 23 و 15 دقیقه به وقت تهران آغاز می‌شود.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها