طبیعت و اقلیم بکر خراسان جنوبی و وجود پنج چشمه جوشان آب گرم، این استان را به یکی از نقاط بکر و منحصر به فرد گردشگری سلامت و آب درمانی در کشور تبدیل کرده است.
کد خبر: ۶۵۹۰۲۲
شفا بخشی را در چشمه های آبگرم تجربه کنید

خداوند بارها در قرآن کریم با اشاره به ریزش باران از ابرها و جوشش آب ها از چشمه های غلتیده در دل زمین، انسان را به تفکر در آفرینش دعوت کرده و همواره به انسان رهنمون شده که خداوند آب را مایه حیات آدمیان قرار داده است و به وسیله آن زمین را آباد کرده است.

اما اگر انسان به دیده تفکر به همین آب نگاه کند آن را ترکیبی از انواع مواد معدنی و اتم ها خواهد دید که نه تنها مایه حیات است بلکه مایه شفا و درمان امراض روحی و جسمی آدمی نیز هست و درک شگفتی آب این مایه حیات تنها برای کسانی ممکن است که خلقت و شکوه آفرینش را در کوچکترین عناصر آفرینش یعنی در قطره های آب جست جو می کنند.

آری خداوند همانطور که در قرآن کریم فرموده آب را در نقاط مختلف مایه حیات آدمی و از آن مهم تر مایه شفا و درمان او قرار داده است به گونه ای که اگر نگاه دقیقی به کشوری مانند ایران به عنوان یک بخش کوچک از زمین که دارای اقلیم هفت گانه است داشته باشیم متوجه می شویم علاوه بر طبیعت بکر آب های معدنی و چشمه های آبگرم موجود در ایران با توجه به اقلیم های گوناگون آن متفاوت است.

براساس پژوهش های انجام شده در حال حاضر در کشور بالغ بر 231 چشمه معدنی و آب گرم شناخته شده وجود دارد که در سراسر استان های کشور پراکنده شده است که خراسان جنوبی از جمله این استان ها بوده و در آن چهار چشمه آب گرم معدنی وجود دارد که زیبایی بکر و خلقت بی نقص طبیعت را به انسان نشان می دهد و به آدمی گوش زد می کند که خداوند نه تنها آب را مایه حیات بلکه مایه شفای دردهای آدمی نیز قرار داده است.

پزشک طب سنتی و عضو انجمن حجامت ایران چشمه های آب گرم خراسان جنوبی را عامل درمان معجزه آسا و شفابخش دردهای مفاصل، جسمی و روحی گردشگران نوروزی دانست.

علیرضا پرهیز گفت: درمان دردهای مختلف مفاصل و گوارشی با استفاده از آب های معدنی و گرم چشمه های معدنی در ایران دارای قدمت دیرینه بوده و بسیاری از پزشکان از جمله ابن سینا آن را به بیماران خود توصیه می کردند.

قطب گردشگری سلامت در شرق

وی افزود: متاسفانه در سال های گذشته در مبحث درمانی توجه زیادی به خاصیت درمانی چشمه های آب گرم نمی شد اما امروزه چشمه های آبگرم و معدنی یکی از روش های مهم درمانی امراض پوستی و روحی در دنیا محسوب می شوند.

عضو انجمن حجامت ایران با بیان اینکه آب های معدنی از نظر مواد و خاصیت با آب های آشامیدنی متفاوت هستند، گفت: دلیل اصلی وجود چشمه های آب معدنی و آب گرم زلزله و فعالیت های آتشفشانی در دل زمین است که خراسان جنوبی هم به دلیل زلزله خیز بودن و آتشفشانی بودن دارای چشمه های جوشان زیادی است که در درمان بیماری مفاصل مانند روماتیسم و بیماری های گوارشی در کشور منحصر به فرد هستند.

پزشک طب سنتی افزود:چشمه های آب گرم لوت، دیگ رستم،مرتضی علی، چشمه آب گرم هلال فردوس، چشمه آب گرم ترش سربیشه از چشمه هایی شناخته شده در زمینه درمان بیماری های گوارشی، روماتیسم، سیاتیک، نقرس، درمان بیمارهای کلیه و درمان بیماری های پوستی در استان هستند.

پرهیز اظهار کرد: چشمه های آب گرم با خاصیت درمانی معجزه آسا به سرعت بیماری های که نیاز به دوره درمان طولانی مدت دارند را در زمان کوتاهی شفا می دهند که همین موضوع خراسان جنوبی را به یکی از قطب های گردشگری سلامت در شرق کشور تبدیل کرده است.

وی با بیان این که مردم در زمان مسافرت به چشمه های آب گرم باید با خواص آن آشنا باشند، افزود: آب بعضی از چشمه های آب گرم به دلیل املاح سنگین برای آشامیدن مناسب نیستند.

عضو انجمن حجامت ایران با بیان این که آب درمانی امروزه یکی از شیوه های رایج درمان بیماری های روحی و روانی است، گفت: چشمه های آب گرم کویر به دلیل داشتن نمک نقش منحصر به فردی در شادابی و سلامت پوست و جوان نگه داشتن اندام انسان ها دارند.

مجتمع آب گرم لوت آماده میزبانی از گردشگردان

مهدی فرجامی فر، فرماندار خوسف نیز با بیان این که مراحل اجرایی و ساخت ساز چشمه آب گرم لوت در اواسط سال گذشته به پایان رسیده است از آمادگی این مجتمع آب درمانی برای میزبانی از مسافران نوروزی خبر داد.

وی با بیان این که مجتمع آب درمانی لوت در فاصله 75 کیلومتری شهرستان خوسف قرار دارد، گفت: این مجتمع آب درمانی یکی از ناشناخته ترین چشمه های آب گرم کشور است که در دل کویر وجود دارد.

فرماندار خوسف با بیان این که گردشگری سلامت علاوه بر درمان بیماری های جسمی و روحی موجب توسعه ملی نیز می شود، افزود: چشمه آب گرم لوت در ارتفاع هزار 75 متری از سطح دریا و در 11 هکتار زمین واقع شده است.

فرجامی فر با بیان این که مسافران و مردم خراسان جنوبی می توانند برای حضور در آب گرم اتاق و سوییت رزرو کنند، گفت: در حال حاضر اتوبوس مخصوص برای آب گرم در اختیار مسافران در تمامی طول سال قرار دارد.

وی با بیان این که رنگ آب چشمه آب گرم لوت شیری رنگ است، افزود: عنصر گوگرد عامل تغییر رنگ این آب است.

فرماندار خوسف اظهار کرد: آبگرم لوت از جمله آب های معدنی معتدل کشور محسوب می شود که در درمان بیماری های گوارشی و پوستی نقش مهمی دارد.

فرجامی فر یادآور شد: تمامی امکانات رفاهی در مجتمع آب درمانی لوت برای مسافران نوروزی فراهم شده است.

پنج چشمه جوشان خراسان جنوبی مرهمی بر دردهای مسافران

علی شریعتی منش سرپرست میراث فرهنگی خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی یکی از قطب های گردشگری سلامت به ویژه در حوزه آب درمانی است، گفت: پنج چشمه آب گرم، این استان را به یکی از قطب های منحصر به فرد درمان بیماری های مفاصل، گوارشی و پوستی در کشور و دنیا تبدیل کرده است.

وی با بیان این که قدمت بعضی از این چشمه های آب گرم به 200 سال هم می رسد، افزود: در سال جاری تمامی مجتمع های آب درمانی خراسان جنوبی برای استقبال مسافران نوروزی آماده شده و تمامی خدمات رفاهی در آن مهیا است.

چشمه آبگرم هلال فردوس با قدمتی 200 ساله

سرپرست میراث فرهنگی خراسان جنوبی با بیان این که چشمه آب گرم فردوس دارای قدمت 200 ساله است، گفت: آبگرم معدنی فردوس، یک چشمه آبگرم با خواص درمانی است که در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال شهر فردوس واقع شده‌است.

شریعتی منش افزود: مجتمع آب درمانی فردوس دارای حمام و استخرهای مدرن برای مسافران نوروزی بوده که در درمان بیمارهای مفاصل نقش منحصر به فردی دارد.

آبگرم مرتضی علی جوشش آب گرم و سرد

وی اظهار کرد: چشمه آب گرم مرتضی علی در شهرستان طبس از دیگر مجتمع های آب درمانی خراسان جنوبی بوده که با داشتن دو نوع آب گرم و سرد در کنار یکدیگر که در بستر یک رودخانه جاری است نقش موثری در درمان دردهای ماهیچه ای و پوستی موثر دارد.

سرپرست میراث فرهنگی خراسان جنوبی افزود: این چشمه در 27 کیلومتری روستای خور در داخل یک دره قرار دارد که اختلاف دمای آب سرد و گرم آن حدود 10 درجه سانتی گراد است.

هم‌زیستی آب سبز و سفید در آبگرم دیگ رستم

سرپرست میراث فرهنگی خراسان جنوبی آبگرم دیگ رستم را یکی دیگر از چشمه های آب گرم خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: در آن آب سبز و سفید در کنار یکدیگر بوده که این چشمه در فاصله 240 کیلومتری شهر طبس و 10 کیلومتری روستای راور و در روستای دیهوک قرار دارد.

وی افزود: این چشمه از دهان یک آتشفشان سرچشمه می گیرد که آب سبز آن بسیار داغ و آب سفید آن بسیار سرد است و گوگرد این چشمه به حدی زیاد است که فضای اطراف آن آکنده از بوی گوگرد است.

سرپرست میراث فرهنگی خراسان جنوبی اضافه کرد: این چشمه آب درمانی در درمان دردهای روماتیسمی مناسب بوده و همچنین از امکانات رفاهی برای ارایه خدمت به مسافران نوروزی برخوردار است.

شریعتی منش آب گرم لوت را یکی از مجتمع های مهم آب درمانی شرق کشور در شهرستان خوسف عنوان کرد و یادآور شد: مسافران نوروزی با بازدید از این چشمه می توانند بیمارهای گوارشی خود را درمان کرده و سفری خاطره انگیز را در قلب کویر تجربه کنند.

آبترش سربیشه

شریعتی منش با بیان این که آب ترش سربیشه سومین چشمه آب گرم خراسان جنوبی است، گفت: چشمه آبترش سربیشه در فاصله 70 کیلومتری بیرجند و در فاصله 20 کیلومتری شمال سربیشه و در کنار روستای آبترش قرار دارد.

وی افزود: آب این چشمه از شکاف سنگ های «آندزیت بازالت» از دل زمین خارج می شود که بالا بودن مقدار گاز co2 و «سیلیس» نشان دهنده منشاء عمیق آب این چشمه است.

سرپرست میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: آب این چشمه مزه ای ترش و مطبوع دارد که برای رفع امراض گوارشی و پوستی مؤثر است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها