اصول حفظ سلامتی در مسافرت

تغذیه در سفر: چی ببریم، چی بخوریم؟

گاهی آن‌طور که باید از تعطیلات برای ارتقای سلامتمان استفاده نمی‌کنیم و نوروز به جای اینکه شادی و سلامت برایمان به ارمغان بیاورند به اوج مشکلات و ناراحتی‌های مختلف تبدیل می‌شود. به همین دلیل در ادامه به چند مورد از شایع‌ترین مشکلاتی که ممکن است در تعطیلات نوروز برایمان پیش بیایند و همچنین راه‌های مقابله با آن‌ها اشاره می‌کنیم.
کد خبر: ۶۵۷۹۵۷

جام جم سرا:

غذای خام نخورید

در ایام نوروز بیشتر افراد تمایل دارند برای صرف غذا به رستوران‏های بین راهی مراجعه کنند یا گاهی اوقات از دستفروشان خرید می‌کنند درحالی که رعایت هرچه دقیق‏‌تر نکته‌‏های بهداشتی لازم است. برای پیشگیری از بروز مسمومیت توصیه می‌‏شود حتی‏‌الامکان در طول سفر موادغذایی پخته مصرف شوند. از مصرف موادغذایی‌ای مانند کباب که زمان طبخ آن کوتاه است و امکان ایجاد مسمومیت بیشتر است، اجتناب کنید. غذاهای حاوی تخم‌مرغ، ماهی و گوشت خام می‌توانند بالقوه خطرناک باشند. میوه، سبزی‏‌ها و مواد غذایی خام قبل از مصرف حتما باید ۳ مرحله شسته و ضدعفونی شوند تا بروز اسهال در مسافرت به حداقل برسد.

تند وزیاد غذا نخورید

یکی از علل موثر در بروز مشکلات گوارشی نحوه غذاخوردن و فاصله بین صرف موادغذایی است. معمولا حین مسافرت مصرف چای، شربت و قهوه افزایش می‌یابد و از آن سو میوه، سبزی و آب کمتری استفاده می‌‏شود. همین تغییرات باعث بروز ریفلاکس معده، یبوست و سایر مشکلات گوارشی در افراد می‌‏شود. علاوه بر این، هنگام سفر فاصله غذا خوردن رعایت نمی‌شود درنتیجه افراد غذا را در حجم زیاد و تند مصرف می‌کنند که این موضوع باعث اختلال در هضم و جذب غذا می‌‏شود و سیستم گوارش را مختل می‌کند.

قند خونتان را کنترل کنید

بیماران مبتلا به دیابت در این ایام باید مرتب قند خونشان را کنترل کنند. از آنجا که در ایام تعطیلات و به‌خصوص در تعطیلات نوروزی، تغذیه و فعالیت‌های جسمی افراد تغییر می‌کند، مشکلات افراد مستعد ابتلا به بعضی بیماری‌ها همانند افراد دارای چربی بالا، فشارخون بالا و دیابت، بیشتر می‌شود. همراه داشتن وسایل مورد نیاز این بیماران در سفر از جمله انسولین یا داروی مصرفی، دستگاه قندخون همراه باتری، لانست نمونه‌گیری خون، سرنگ، نوارتست قندخون و ادرار، آمپول گلوکاگون، موادقندی سریع‌الجذب و الکل پزشکی یا پارچه نمدار الزامی است.

هوای قلبتان را داشته باشید

بیماران مبتلا به ناراحتی‏های قلبی -عروقی باید قبل از سفر حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند و دستورات دارویی لازم را در طول سفر به کار ببرند. درضمن از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری کنند و رژیم غذایی‏شان بیشتر شامل میوه، سبزی تازه، گوشت ماهی و... باشد. علاوه بر این، این بیماران برای جلوگیری از ایجاد لخته در اندام تحتانی و پا‌ها لازم است درصورتی که با وسایل نقلیه‌ای مانند قطار و اتومبیل سفر می‌کنند، هراز چند گاهی در راهرو قطار حرکت کنند یا با توقف خودرو به استراحت بپردازند.|زندگی مثبت|دکتر امیرعلی سهراب‏پور (متخصص داخلی - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها