اگر قصد پیش خرید یا پیش فروشِ آپارتمان دارید، به پیش‌آمدهایی که در این قضیه پیش می‌آید، پیشاپیش توجه فرمایید. از قدیم گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. چه پیش در پیشی شد.
کد خبر: ۶۵۶۲۴۱

پیشامدهای عمده در پیش خرید مسکن به قرار پیش است:

- هنگام تحویل مسکن می بینید که متراژ مسکن بیشتر یا کمتر از مقدار تعیین شده در قرارداد است؛ در این جور مواقع می‌توانید چند کار بکنید:

اول: به متراژ جدید قانع باشید و از آن لذت ببرید. از قدیم گفته اند: مرا کیفیت عرض تو کافی است/ قناعت گر به متراژی بسازد. البته در بعضی نسخه های قدیمی آمده است: خریداران به متراژی بسازند، که از آن جایی که اعتبار نسخه برای ما مسلم نشد، به همان نسخه های معتبر قناعت می کنیم.

دوم: اگر خریدار هستید، می توانید بگویید اگر می توانی بیا متراژ اضافه ات را بردار ببر، متراژ زیادی بیخ ریش صاحبش. اگر متراژ کم بود، می توانید قدری دیوار را بتراشید و به متراژ بیافزایید، شاید در این میان قسمت شد و کاشکی این دیوار خراب شد و دستای هم را گرفتید و با همسایه وصلتی هم صورت گرفت. عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.
اگر فروشنده هستید، این کاسه، آن کاسه کنید. یعنی متراژ زیاد یک ساختمان را به ساختمانی که متراژ کم آورده بدهید. دیگر اینکه این متراژ در آپارتمان یک نفر دیگر است مشکل خودشان است. مثلا فرد می تواند هر روز بیاید به نیم مترش که در آپارتمان دویست متری فرد دیگر است سر بزند. آن وقت فرد مقابل هم می تواند بخواند: به متراژ کمت کردی هزاران رخنه در خونه م.

سوم: متراژ دست خداست، پیمانکار وسیله است.

- مصالحی که استفاده کرده اند، بر خلاف چیزی بوده، که در قرارداد آمده است:
از قدیم گفته اند دو چیز باعث خانه خرابی است: بساز بنداز خوب، مصالح بد. مصالح خوبِ داخل قرارداد مانند مهریه است، کی داده، کی گرفته؟ ولی موقع طلاق، ببخشید، تحویل ساختمان تازه معلوم می شود که خانه از پای بست ویران است. از ما گفتن بود. مصالح ساختمانتون رو موقع ساخت سفت بچسبید، که فردا پیمانکار تو شور ابوعطا نخونه. از همه این حرف ها گذشته در و پنجره ساختمان خیلی مهم نیست، مهم این است که یک سقفی بالای سرتان باشد، که گفته اند: که با این در اگر در بند در مانند، درمانند.

- دو طرف بر سر مبلغ خاصی توافق می کنند، بعد حین ساخت تورم بالا می زند و سازنده در عمل به تعهداتش ناتوان می شود و درخواست مبلغ بیشتر می کند:
از قدیم گفته اند: ز تعارف کم کن و بر مبلغ افزا. تورم این روزها مثل شتری شده که در هر خونه ای یکی دوتاش خوابیده. حالا شانس آورده ایم که خوابیده، اگر بیدار شود، چه می کند؟ سازنده محترم هم باید به مرگ بگیرد تا خریدار به تب راضی شود. یعنی قبل از ساخت با تورم صد و پنجاه درصد حساب کند تا موقع تحویل تورم پنجاه درصدی را بتواند رفع و رجوع کند، تا این همه دردسر هم پیش نیاید.

- سازنده محترم یک آپارتمان را به چند نفر می فروشد:
این را هم می گویند تورم خریدار. در این وضعیتی که خریدار زیاد شده، فروشنده محترم هم که حساس، نمی تواند دل کسی را بشکند، مجبور می شود به کسی نه نگوید. قصدش خیر است، حالا این وسط چند نفر با هم صاحب یک خانه می شوند. مهم این است که صاحب خانه شده اند. حالا می‌توانند به میل و سلیقه خودشان طرح زوج و فرد اجرا کنند.

- سازنده، آپارتمان را به موقع تحویل نمی دهد:
این شاید به این خاطر است که خریدار، فروشنده را به موقع تحویل نگرفته و جواب سلامش را نداده یا عزت و احترامی که فروشنده انتظار داشته به او نگذاشته، حالا طبیعی است که آپارتمانش را هم به موقع تحویل نگیرد. از قدیم هم گفته اند: بیا تا قدر یکدیگر بدانیم که ناگه در تحویل آپارتمان نمانیم.|اقتصاد ایران آنلاین|علیرضا لبش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها