سیل در 7 استان کشور سبب انسداد و تخریب جاده ها شد

سیلاب و طغیان رودخانه‌ در برخی استان‌ها

در حالی که فقط چند روز دیگر به آغاز سال نو و فصل بهار باقی مانده است، بارش شدید باران و برف که از روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته در هفت استان کشور آغاز شده به طغیان رودخانه‌ها، وقوع سیلاب و انسداد و تخریب جاده‌ها منجر شده و مشکلاتی را برای ساکنان این مناطق به وجود آورده است.
کد خبر: ۶۵۵۹۸۶

این استان‌ها شامل خراسان جنوبی، مرکزی، خوزستان، هرمزگان، گیلان، مازندران و اصفهان است که در کنار برخورداری از نعمت باران، طی روزهای گذشته با مشکل سیلاب و پیامدهای ناشی از آن نیز مواجه شد.

وقوع سیلاب در شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی بیش ازدیگر نقاط کشور خسارت بر جای گذاشت، به طوری که علاوه بر انسداد راه‌ها، موجب آبگرفتگی و تخریب منازل مسکونی در چند روستای این شهرستان شد و به مرگ یک نفر نیز انجامید.

بارش شدید باران در خراسان جنوبی که از پنجشنبه شب گذشته آغاز شد، در مجموع 34 روستا در جنوب این استان را متحمل خساراتی کرد به طوری که ستاد بحران در استان تشکیل و نیروهای مختلف برای امدادرسانی به سیل‌زدگان بسیج و تیم‌هایی نیز از سیستان و بلوچستان برای کمک به سیل‌زدگان خراسان جنوبی وارد این استان شدند.

محمدرحیم شهریاری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اسکان 400 سیل‌زده روستاهای نهبندان در 140 چادر اسکان اضطراری هلال احمر گفت: در پی وقوع سیل در این شهرستان، 18 تیم عملیاتی جمعیت هلال‌احمر در مناطق سیل‌زده مستقر شده و به امدادرسانی و توزیع اقلام خوراکی و گرمایشی بین سیل‌زدگان پرداختند.

معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز با بیان این‌که سیل‌زدگان به مناطق امن ازجمله مدارس، مساجد و دیگر نقاط انتقال می‌یابند و امکانات اولیه همچون تغذیه و پتو در اختیارشان قرار می‌گیرد، یادآور شد: دو روستای طبسین و کهنو در نهبندان بیش از دیگر نقاط گرفتار سیلاب ناشی از بارندگی شده است.

همایون نخعی‌نژاد با بیان این‌که سیلاب در نهبندان تلفات جانی در بر نداشته است، گفت: سیلاب موجب وارد شدن خسارت مالی به جاده‌ها، ابنیه و مردم این منطقه شده که برآورد اولیه خسارت انجام می‌شود.

انسداد ۴ جاده کشور به دلیل طغیان رودخانه

در همین حال، رئیس مرکز کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی کشور نیز با اشاره به انسداد تعدادی از جاده‌ها در هفت استان کشور به دلیل بارش برف و باران و طغیان رودخانه‌ها یادآور شد: طی روزهای گذشته، محورهای داران ـ الیگودرز و کاشان ـ قم در استان‌ اصفهان و ارتفاعات هراز در استان مازندران شاهد بارش برف بود و بارش باران نیز در تمام محورهای استان‌های خراسان جنوبی، مرکزی، خوزستان، هرمزگان، گیلان (محورهای فومنات و چابکسر) جریان داشت.

سرهنگ محمدحسین حمیدی از انسداد محورهای شهداد ـ دیهوک و ایرانشهر ـ رودبار در استان کرمان، محور فرعی ایرانشهر ـ دلگان ـ ذهکلوت در سیستان و بلوچستان و محور نهبندان ـ زابل و نهبندان ـ شهداد در استان خراسان جنوبی به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی، آبگرفتگی و سیلاب تا اطلاع ثانوی خبر داد.

تعطیلی مدارس کرمان و هرمزگان

سیل در استان‌های کرمان و هرمزگان نیز تعطیلی برخی مدارس این استان‌ها را به دنبال داشت و به راه‌های روستایی و تاسیسات زیربنایی برخی مناطق نیز خساراتی وارد کرد.

به گفته احمد امینی، سرپرست فرمانداری جیرفت در استان کرمان، راه‌های روستایی و تاسیسات زیربنایی شامل آب و برق این شهرستان بر اثر جاری شدن سیل دچار خسارت شده، ضمن این‌که سیل‌بندهای حاشیه روستاها نیز تخریب و خسارتی نیز به بخش کشاورزی وارد شده است.

عباس اطمینانی، فرماندار کهنوج نیز از آبگرفتگی برخی منازل بر اثر بارندگی‌های اخیر خبر داد و یادآور شد: با این حال به اسکان موقت نیازی نیست.

بارش بی‌سابقه باران اما در کهنوج باوجود انسداد برخی راه‌ها، موجب خوشحالی کشاورزان کویرنشین فهرجی‌ که سال‌ها با مشکل خشکسالی و خشکیدن نخلستان‌های خرما روبه‌رو بوده‌اند، شده است.

تخریب 12 خانه بر اثر رانش‌زمین

مدیرکل ستاد بحران چهارمحال و بختیاری از تخریب 12 خانه در روستای رحیم‌آباد شهرستان کیار بر اثر رانش زمین خبر داد. ستار فرهادی با بیان این‌که رانش‌زمین از چند شب پیش شروع شد و عصر جمعه گذشته به اوج خود رسید، افزود: 12 خانه به‌طور کامل تخریب و به دیگر واحدهای روستایی نیز خسارت‌هایی وارد شده است.

به گزارش ایسنا،​وی با بیان این‌که این حادثه خسارت جانی در برنداشت، تصریح‌کرد: اکنون ساکنان روستا با کمک هلال‌احمر اسکان موقت یافته‌اند.

فرهادی با بیان این‌که اکیپ ارزیابی روز گذشته به منظور بررسی اوضاع و ارزیابی میزان خسارت وارده شده به منطقه اعزام شده‌ است، گفت: با توجه به عمق رانش، درجه خطر زیاد است و به‌طور حتم بارش‌های بهاره نیز رانش کلی این روستا را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: از 15 سال پیش تاکنون این روستا در طرح جابه‌جایی قرار دارد، اما به دلیل مشکلات اجتماعی تاکنون این طرح اجرایی نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها