در تظاهرات تازه شهرهای ترکیه 20 نفر زخمی و حدود 150 نفر دستگیر شدند

اعتراضات ضددولتی، شهرهای ترکیه را فراگرفت

در حالی که طی چند هفته اخیر خیابان‌های ترکیه کمتر شاهد حضور معترضان به دولت بود، خبر مرگ یک نوجوان شانزده ساله در بیمارستان باعث شد از عصر روز سه‌شنبه موج تازه‌ای از اعتراضات ضددولتی در این کشور شکل گیرد.
کد خبر: ۶۵۵۱۱۰

به گزارش ایسنا، برکین الوان نوجوان شانزده ساله‌ای بود که خبر مرگ او بار دیگر اعتراضات مردمی را به همراه داشت. برکین بیست و پنجم تیر از خانه بیرون رفت تا برای خانواده‌اش نان تهیه کند، اما در راه، در جریان درگیری میان ماموران پلیس و معترضان،‌ کپسول گاز اشک‌آور شلیک شده از سوی پلیس به سرش اصابت کرد. وی نزدیک به 270 روز در کما بود تا این‌ که چند روز پیش دچار حمله شد و قلبش به مدت 20 دقیقه از کار افتاد. این نوجوان که پیش از این رویداد 45 کیلو وزن داشت پس از زخمی و بستری شدن در بیمارستان وزنش به 16 کیلو رسیده بود. صبح روز سه‌شنبه خانواده الوان در اطلاعیه‌ای اعلام کردند: به اطلاع مردم کشورمان می‌رسانیم، ما برکین الوان،‌ پسرمان را ساعت 7 صبح از دست دادیم. با ما همدردی کنید.

از همان ساعات اولیه روز سه‌شنبه صحبت‌های مادر برکین نشان داد خبر مرگ این نوجوان می‌تواند بار دیگر مردم را به خیابان‌های بکشد. گولسوم الوان، مادر برکین در خارج از بیمارستان و مقابل خبرنگاران، نخست‌وزیر ترکیه را عامل مرگ پسرش دانست.

گسترش اعتراضات

پس از اعلام مرگ برکین، مردم مقابل بیمارستان محل نگهداری او تجمع کرده و شعارهای ضددولتی سر دادند. به گزارش منابع خبری، پس از آن که تعدادی از معترضان با سنگ و چوب به ماشین‌های پلیس حمله کردند، پلیس استانبول نیز به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از آب پرفشار متوسل شد.

مردم خشمگین که با پلیس ضدشورش مقابله می‌کردند، فریاد «قاتلان» سر دادند. گروهی نیز با گذاشتن نان در مقابل خود و نوشتن این ‌که «من برکین الوان» هستم، اعتراض خود را به مرگ این نوجوان اعلام کردند.

پس از گذشت چند ساعت، مردم دیگر شهرهای ترکیه نیز برای سوگواری به خیابان‌ها آمدند. بر این اساس، از بعدازظهر روز سه‌شنبه و در پی تعطیلی ادارات و سازمان‌های دولتی شهرهای مختلف ترکیه از جمله آنکارا، استانبول، اسکی شهیر، ازمیت، ازمیر، مرسین، بولو، آدانا، بورسا، سامسون، چاناک قلعه، آیدین، الازیغ و بسیاری از شهرهای ترکیه صحنه تظاهرات ضددولتی بود که عمدتا به مداخله نیروهای پلیس منجر شد.

در همین زمینه، خبرگزاری دوغان ترکیه گزارش داد در درگیری تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در شهرهای استانبول و مرسین(در جنوب ترکیه) بیش از 20 نفر زخمی شدند که حال دو نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

گفته می‌شود یک مامور پلیس نیز در درگیری‌های دیشب استانبول زخمی شده است. این در حالی است که تاکنون شمار دقیق بازداشت‌شدگان در تظاهرات هنوز مشخص نشده است، اما گفته می‌شود پلیس در دو شهر آنکارا و استانبول بیش از 150 نفر را بازداشت کرده است. در همین حال اعتراضات ضددولتی به شبکه‌های اجتماعی در ترکیه نیز سرایت کرده و کاربران این شبکه‌های اجتماعی نخست‌وزیر ترکیه را مسئول مرگ این نوجوان اعلام کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها