سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد:

آلودگی هوا مهمترین عامل محیطی مرگ در دنیا

افراد چاق بیشتر در معرض آلودگی هوا هستند

براساس مطالعه دکتر پیر بروچی، استاد مدرسه سلامت عمومی دانشگاه مونترال افراد بالغ چاق یا آنهایی که دارای اضافه وزن هستند در مقایسه با یک فرد عادی که از سلامت وزنی برخوردار است در روز بین 7 تا 50 درصد بیشتر هوا را استنشاق می‌کنند که همین موضوع افراد چاق را در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر کرده و احتمال ابتلای آنها به آسم و دیگر بیماری‌های ریوی را بیشتر می کند. بر این اساس نرخ تنفس روزانه کودکان چاق 10 تا 24 درصد بیشتر از کودکانی با وزن عادی است. این یافته‌ها بتازگی در نشریه بین‌المللی Risk Analysis به چاپ رسیده است.
کد خبر: ۶۵۵۰۸۳

دکتر بروچی در گفت و گو با sciencedaily می‌گوید: نفراتی که در طبقه‌بندی اوزان در کلاس 2 افراد چاق قرار دارند، دارای بیشترین میانگین استنشاق روزانه بوده و هر روز 24.6 مترمکعب هوا استنشاق می‌کنند. این میزان 8.3 متر‌مکعب و به عبارت دیگر 50 درصد بیش از یک فرد بزرگسال با وزن طبیعی است که روزانه 16.4 مترمکعب هوا تنفس می‌کند. افراد چاق کلاس 2 کسانی هستند که هر مترمربع از بدن آنها وزنی بین 35 تا 40 کیلوگرم دارد. طبقه‌بندی کودکان دارای اضافه وزن یا چاق متفاوت از روشی است که برای بزرگسالان اعمال می‌شود. آلاینده‌های هوا ازجمله آمونیاک، دی‌اکسید گوگرد، ازن و نیتروژن باعث تحریک و بیماری‌های دستگاه تنفسی می‌شوند.

سوال اینجاست که اگر افراد چاق یا آنهایی که اضافه وزن دارند، بیش از افراد عادی هوا استنشاق می‌کنند، پس باید ورزشکاران و قهرمانان نخبه ورزشی هم نسبت به آلاینده‌های هوا مانند افراد چاق در معرض خطر بیشتری باشند. براساس تحقیق انجام شده از سوی دکتر بروچی در سال 2006 کوهنوردی که از قله اورست صعود می‌کند، روزانه و به طور متوسط به 19.8 مترمکعب هوا نیاز دارد. یک اسکی‌باز مسابقات اسکی صحرانوردی در یک مسابقه حدود 41.3 مترمکعب در روز هوا استنشاق می‌کند. این در حالی است که یک دوچرخه‌سوار در طول 21 روز مسابقات تور دو فرانس به‌طور متوسط هر روز 45.9 مترمکعب نفس می‌کشد، اما اینها اوج استنشاق طی یک فعالیت ورزشی است که نمی‌تواند در تمام روزهای سال به همین میزان باقی بماند. مشاهدات نشان می‌دهد نیمی از افراد گروه کلاس 2 چاقی روزانه و در طول سال بین 24.6 تا 55 مترمکعب هوا استنشاق می‌کنند. پس کاملا روشن است که این میزان تنفس آنها را بیش از برخی قهرمانان و نخبگان ورزشی در معرض آلودگی‌های ناشی از استنشاق روزانه قرار می‌دهد.

براساس اطلاعات تجزیه و تحلیل شده این شرایط برای کودکان چاق از این هم ناراحت‌کننده‌تر است. در حقیقت کودکان به دلیل نسبت وزن بدنی کمتر، سوخت و ساز بسیار بالاتری در مقایسه با بزرگسالان دارند. چراکه آنها برای حفظ عملکردهای اصلی و انجام فعالیت‌های روزانه هوای بیشتری در هر کیلوگرم از وزن استنشاق می‌کنند. همین روند درخصوص میزان استنشاق مردان در مقایسه با زنان برقرار بوده و مردان بیش از زنان در معرض خطر آلودگی ناشی از استنشاق هوا قرار دارند. بروچی امیدوار است بتواند اعتبار این فرضیه را که میزان تنفس بیشتر عاملی در پیشرفت آسم و بیماری‌های ریوی در کودکان و بزرگسالان است به اثبات برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها