کاردر: شرکت های خارجی می توانند 100 درصد سهام شرکت های نفتی را دراختیار بگیرند

خارجی‌ها امکان مالکیت ذخایر نفت و گاز ایران را ندارند

معاون سرمایه‌گذاری و تامین مالی شرکت ملی نفت گفت: بر اساس شرایط قراردادهای جدید، شرکت‌های نفتی خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران نمی‌توانند حق مالکیت ذخایر نفت و گاز این کشور را به دست آورند.
کد خبر: ۶۵۴۸۰۱

به گزارش شانا و به نقل از وال‌استریت ژورنال، در حالی که کاهش تحریم‌های نفتی ایران شرکت‌های خارجی را امیدوار به سرمایه‌گذاری در این کشور کرده است، علی کاردر تاکید کرد که شرکت‌های خارجی بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی می‌توانند میزان درآمدهایشان را از ذخایر هیدروکربوری ایران در گزارش‌های سالانه مالی خود ذکر کنند و اعتبار مالی خود را افزایش دهند، اما امکان مالکیت بر این ذخایر را ندارند.

وی تاکید کرد که بر اساس برنامه خصوصی‌سازی، شرکت‌های خارجی می‌توانند به طور کامل مالک شرکت‌های خدمات نفتی ایرانی شوند و ایران نیز امیدوار است تا با شرکت‌های بزرگ نفتی مانند توتال فرانسه در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در کشورهای ثالث مشارکت کند.

کاردر گفت: در قراردادهای جدید شرکت‌های خارجی اجازه دارند تا پیش‌بینی سود خود را بر اساس این قراردادها که ٢٠ تا ٢٥ سال مهلت دارند، اعلام کنند.

بر اساس پیش‌نویس جدید قراردادهای نفتی ایران، شرکت‌های خارجی با به عهده گرفتن پروژه‌های پرریسک‌تر مانند توسعه ذخایر نفت خام سنگین و در شرایط سخت‌تری مانند دریای خزر، پاداش بیشتری دریافت می‌کنند.

به گفته معاون سرمایه‌گذاری و تامین مالی شرکت ملی نفت، شرکت‌های خارجی می‌توانند سهام شرکت‌های دولتی خدمات نفتی ایران را پس از خصوصی‌سازی به وسیله دولت ظرف سه سال آینده از طریق بازار سهام، خریداری کنند.

وی افزود: شرکت‌های خارجی می‌توانند ١٠٠ درصد سهام این شرکت‌ها را در اختیار گیرند.

کاردر با بیان این مطلب که با کاهش تحریم‌ها، ایران به دنبال توسعه منافع نفتی خود در خارج از کشور است، گفت: این فقط شرکت‌های خارجی نیستند که برای بهره‌برداری از ذخایر ما می‌آیند، بلکه از سوی دیگر ما نیز مشتاق ورود به سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بازارهای جهانی هستیم.

وی همچنین با تاکید بر آن‌که مقام‌های نفتی ایران مشارکت در پروژه‌های توتال فرانسه، انی ایتالیا، استات‌اویل نروژ و گازپروم و لوک‌اویل روسیه را مورد بحث قرار داده‌اند، افزود: ایران علاقه‌مند است تا با شرکت توتال در کردستان عراق یا ساخت پایانه‌های ال‌ان‌جی در آسیا و با لوک‌اویل و گازپروم در چین یا آفریقا مشارکت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها