پاسخ‌های رئیس سازمان انرژی اتمی به ادعاهای اخیر

هرگز به صورت اتوبوسی کسی را اخراج نکرده​ام

رئیس سازمان انرژی اتمی، برخی اظهارات مبنی بر انجام تعدیل نیرو و اخراج برخی از مدیران این سازمان را دروغ و بی‌پایه دانست و گفت: فرض کنیم آنها که چنین سخنانی را مطرح می‌کنند، پیروز هم شوند، آیا این پیروزی صحیح است؟ پیروزی که در آن حق را باطل و باطل را حق جلوه دهند، دقیقا همان پیروزی معاویه‌ای است.
کد خبر: ۶۵۳۶۲۰

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر صالحی در دیدار با همسران شهدای هسته‌ای که به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) انجام شد، اظهار کرد: ما نقدهایی را که از سر دلسوزی باشد، به جان می‌پذیریم، اما در برخی موارد شاهدیم مطالب غیرواقعی و دروغ در جامعه منتشر می‌شود که نام آنها را نمی‌توان نقد گذاشت.معاون رئیس‌جمهور، تعداد کارکنان سازمان انرژی اتمی، اعم از رسمی و شرکتی را 15 هزار نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد تقریبا 5000 نفر نیروهای رسمی و استخدام دولت هستند که به هیچ وجه نمی‌توان آنها را اخراج کرد.

صالحی افزود: ده هزار نفر نیروی شرکتی نیز با این سازمان همکاری می‌کنند که قراردادهای آنها به صورت سالانه منعقد می‌شود. در واقع در پایان هر سال یا به این تعداد افزوده یا از این تعداد کاسته می‌شود.

وی با بیان این‌که تمام جنجال‌های سیاسی بر سر وضع همکاری با شش نفر از نیروهای سازمان است، توضیح داد: هیچ‌یک از این شش نفر استخدام سازمان انرژی اتمی نیستند؛ البته سه نفر از آنها در سمت خود ابقا شدند و یک نفر نیز تا چند هفته پیش مشغول کار بود.معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: این فرد بنا به تمایل شخصی خود که خواهان همکاری با یکی از معاونان جدید سازمان انرژی اتمی نبود، از ادامه کار در این سازمان خودداری کرد.رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: البته از وی خواستیم که به عنوان مشاور با ما همکاری کند، اما تمایل فردی نداشت.

صالحی ادامه داد: دو نفر دیگر هم که از نیروهای شرکتی هستند، تنها با تغییر مسئولیت روبه‌رو شدند؛ هفته گذشته از آنها خواستم پیشنهادهای خود را برای حوزه‌های همکاری اعلام کنند که هنوز منتظر هستم.

وی با تاکید بر این‌که هیچ‌کس از این سازمان اخراج نشده است، گفت: از سخنانی که در این مورد مطرح می‌شود‌، تعجب می‌کنم.معاون رئیس‌جمهور به اظهارات آیت‌الله جنتی، امام جمعه موقت تهران مبنی بر کنار گذاشتن نیروهای حزب‌اللهی از سازمان انرژی اتمی اشاره و اظهار کرد: بعد از آن سخنان، با آیت‌الله جنتی دیدار و توضیحات لازم را در این‌باره ارائه کردم؛ ایشان نیز با بزرگواری اعلام کردند ای کاش پیش از بیان خطبه‌ها با شما مشورت می‌کردم.

صالحی ضمن قدردانی و تشکر از آیت‌الله جنتی افزود: ایشان همچنین از صداوسیما خواست آن بخش از خطبه‌های نماز جمعه مربوط به سازمان انرژی اتمی پخش نشود که این نشان‌دهنده بزرگواری ایشان است.

وی تاکید کرد: من در نظام جمهوری اسلامی ایران با بیش از 30 سال سابقه خدمت، هرگز نه نیروهای اتوبوسی برده‌ام و نه اتوبوسی افرادی را اخراج کرده‌ام.

معاون رئیس‌جمهور گفت: جابه‌جایی یا تغییر مدیریت حداقل اختیاری است که به مسئولی داده می‌شود و تنها در این حیطه ما تغییرات انجام دادیم؛ حاضرم به قرآن سوگند بخورم که در این زمینه دروغی نگفته‌ام.

صالحی ادامه داد: برخی افراد، مسائل سیاسی، خواسته‌های گروهی و منافع شخصی را مقدم بر خواسته‌های ملی می‌دانند و مدام سخنان ناروا بیان می‌کنند.

وی به دیگر اظهارات علیه سازمان انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: مطرح کرده‌اند که سازمان انرژی اتمی 51 هزار سند متعلق به خودش را از یک مرکز به مرکز دیگر برده است و اگر ما فرض را بر این اتفاق قرار دهیم، آیا این مطلب پیام به دشمن نیست. پس بهتر است که منافع ملی را رعایت کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با انتقاد از این‌که برخی افراد اعلام کردند محافظان دانشمندان هسته‌ای کم شده است، افزود: سازمان انرژی اتمی هیچ‌گاه وظیفه گماشتن محافظ را برای دانشمندان هسته‌ای نداشته است و این وظیفه به‌عهده وزارت کشور، سپاه پاسداران و شورای امنیت ملی است؛ هرچند که هزینه‌های این افراد را سازمان انرژی اتمی می‌دهد.

صالحی همچنین از آنهایی که ادعای اخراج دانشمندان را مطرح می‌کنند، خواست که اسناد، اسامی و مستندات خود را ارائه کنند تا اذهان مردم روشن شود.

وی ادامه داد: از مدت‌ها پیش در جامعه شایعاتی را مطرح کرده‌اند که من در جهت منافع رژیم صهیونیستی کار کردم؛ در حالی که 35 سال خدمت صادقانه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نشان‌دهنده میزان ارادتم به این نظام بوده است.معاون رئیس‌جمهوری تاکید کرد: امروز ما احتیاج به انسجام ملی داریم و در شرایطی هستیم که هرچه منسجم‌تر باشیم، با اقتدار بیشتر می‌توانیم به پیش برویم. ما نقد دلسوزانه را می‌پذیریم، اما برخی سخنان از اساس دروغ است.

دست برتر با ماست

رئیس سازمان انرژی اتمی، در بخش دیگری از سخنان خود، پیشرفت مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین را خوب توصیف کرد و گفت: یقین داریم دست برتر با ماست.

صالحی اظهار کرد: طبق اخبار رسیده از جلسات مذاکرات، پیشرفت خوب بوده و اگر طرف مقابل هم حسن نیت داشته باشد، برون‌رفت ایجابی است.

وی به طرف مقابل توصیه کرد که از فرصت مذاکرات استفاده کند.

معاون رئیس‌جمهوری افزود: ملت بزرگوار ایران مسیری را که برای حل موضوع هسته‌ای در پیش گرفته است، به یاری خداوند به سرانجام نیکویی خواهد رساند، دیری نمی‌پاید که جشن پیروزی در این زمینه برپا خواهیم کرد.

صالحی با بیان این‌که آنچه که می‌گویم براساس داده‌ها و نشانه‌هاست، خاطرنشان کرد: همواره به مسلمانان توصیه می‌شود که امیدوار به آینده باشند، ما نیز مطمئنیم که از الطاف الهی بهره‌مند خواهیم شد.

وی ادامه داد: پیمودن بقیه مسیر نیاز به هوشیاری، هوشمندی، صبر و حوصله دارد، البته اگر بحث هوشیاری سیاسی مطرح باشد، ما از غربی‌ها هوشیارتریم و اگر انسجام داخلی شرط باشد ما منسجم‌تر خواهیم بود.

صالحی با اشاره به افزایش تعداد کارشناسان سازمان انرژی اتمی در مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 یادآور شد: به دلیل این که جلسات کارشناسی بیشتر رنگ و بوی حقوقی و فنی دارد، تعداد کارشناسان این سازمان در این مذاکرات افزایش یافته است. البته ما با مسئولان وزارت امور خارجه هم هماهنگی لازم را انجام داده‌ایم.

وی افزود: انسجام درونی، وحدت ملت و دولت زیرسایه رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب به گونه‌ای است که امیدواریم طرف مقابل با حسن‌نیت از شرایط استفاده کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: با نیت صادق در مذاکرات وارد شده‌ایم و امیدواریم آنها هم چنین باشند.

صالحی تاکید کرد: ما از هیچ حق و حقوقی که در ان. پی. تی (NPT) و در اساسنامه آژانس به آن تصریح شده است، اجازه عدول نداریم. هر جا حق ماست، باید برقرار باشد و هر جا تعهد داشته باشیم آن را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: اگر در جایی داوطلبانه برخی فعالیت‌ها را فعلا کنار می‌گذاریم مثل غنی‌سازی 20 درصد بحثی جداگانه است.

صالحی درباره محتوای مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 و مباحثی که درباره موضوع غنی‌سازی و راکتور اراک مطرح شده است، گفت: نمی‌توانم وارد جزئیات شوم، فعلا قرار است نتیجه مذاکرات به پایتخت‌ها برده شود و جمع‌بندی‌ها انجام شود و پس از آن در سطح آقای ظریف و خانم اشتون و دیگر نمایندگان 1+5 موضوعات نهایی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها