آمادگی مشروط اردوغان برای خداحافظی از سیاست

رجب‌طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در جمع طرفداران حزبی‌اش در ترکیه گفت: حاضرم از عرصه سیاست کنار بروم مگر این‌که حزب من در انتخابات سی‌ام مارس (دهم فروردین) پیروز شود. وی که بیش از یک دهه کنترل سیاسی کشور را در دست دارد، اکنون با یک بحران جدی در قدرت روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۶۵۲۶۵۵

به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: تعداد حامیان من در کمپین‌های انتخاباتی حاکی از شکست اتهامات فساد علیه دولت من است. نخست‌وزیر ترکیه همچنین انتشار مکالماتش طی چند هفته اخیر در یوتیوب را تلاشی برای تضعیف حزب حاکم عدالت و توسعه خود در ‌آستانه انتخابات محلی سی‌ام مارس و انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو عنوان کرد. این در حالی است که در دو روز اخیر، چهار مکالمه دیگر از اردوغان منتشر شده‌ است.

اردوغان در مورد این مکالمات گفت: ما کاری می‌کنیم که جنبش فتح‌الله گولن از اقداماتش پشیمان شود. ما تهدیدهای آنها را یک به یک افشا می‌کنیم. در یکی از این مکالمات اردوغان از یک شخص فعال در زمینه کشتی‌سازی خواسته بود تا در یک مناقصه کشتی‌سازی، اجازه ندهد که هلدینگ کوج که اردوغان با آن مخالف است، اجرای طرح را به عهده بگیرد. در مکالمه دیگر نیز اردوغان از وزیر دادگستری خود خواسته بود تا پرونده ‌آیدین دوغان، رئیس یک هلدینگ و یکی از سکولارهای برجسته ترکیه را که با دولت مشکل دارد، بسرعت به جریان اندازد. اردوغان همچنین در خصوص حوادث سیاسی و قضایی اخیر ترکیه گفت: ما با یک کودتا روبه‌رو شده بودیم. ما پس از انتخابات آینده «ساختارهای موازی» در درون دولت را پاکسازی خواهیم کرد.

اردوغان با یادآوری نشست اخیر شورای امنیت ملی ترکیه که به ریاست عبدالله گل رئیس‌جمهور این کشور برگزار شد، گفت: مبارزه با این ساختار به عنوان یک «سیاست حکومتی» پیگیری خواهد شد. اردوغان در پاسخ به این‌که چگونه این ساختار موازی در تمامی دولت‌های ترکیه نفوذ داشته، گفت: این ساختار غیرنظامی است. اینها می‌خواستند از طریق غیرنظامی کودتایی را در ترکیه انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها