سال ناخوش ترکیه و اردوغان

سال گذشته برای رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه سالی خوش نبود.
کد خبر: ۶۵۶۸۵۷
سال ناخوش ترکیه و اردوغان

حزب حاکم عدالت و توسعه و بخصوص شخص اردوغان سال گذشته با سه بحران عمده در ترکیه دست و پنجه نرم کرد؛ نخست ناکامی‌های سیاست خارجی ترکیه بویژه در دو بحران مصر و سوریه که درباره نخست، دو کشور تا قطع روابط دیپلماتیک پیش رفتند و درباره دوم ترکیه برخلاف سال گذشته سکوت را در پیش گرفت و در ادامه کار را به جایی رساند که از گروه‌های مخالف سوریه خواست هرچه زودتر خاک این کشور را ترک کنند.

دومین بحران اردوغان اعتراضات همگانی و مردمی علیه دولت او بود که از ماجرای پارک قزی در استانبول شروع شد. اصل ماجرا به قطع چند درخت برمی‌گشت که دولت می‌خواست آنها را بریده و بخشی از یک هتل در حال ساخت کند. فعالان محیط‌زیست و مخالفان دولت اردوغان این مساله را بهانه کرده و دست به تظاهرات، اعتصاب و تحصن زدند.

دولت با کمک نیروهای پلیس تلاش کرد این تحصن‌ها و اعتراضات را سرکوب کند، اما بر دامنه اعتراضات افزوده شد. سرانجام با عقب‌نشینی دولت این آتش تا حدودی خاموش گردید.

مساله سوم، افشای پرونده‌های مربوط به فساد مالی گسترده در میان اعضای دولت و اطرافیان اردوغان بود که موجب بی‌اعتباری دولتش شد. این بحران که به رویارویی اردوغان و گولن معروف شد، بسرعت ابعاد پیچیده‌ای به خود گرفت.

عبدالله گولن یکی از شخصیت‌های معنوی و در تبعید ترکیه است که اردوغان او را عامل این افشاگری‌ها معرفی کرد و دستور داد تمام مدارس تحت نظر او در ترکیه تعطیل شوند. اردوغان همچنین با دفاع از سیاست‌های دولتش اعلام کرد در انتخابات پیش روی پارلمانی جواب همه مخالفان را با پیروزی چشمگیر حزب خود خواهد داد.

در جریان این افشاگری بیش از 52 نفر از مقامات دولتی بازداشت و سه وزیر کابینه اردوغان استعفا کردند، اما در نهایت اردوغان با تعویض سران پلیس و قوه قضاییه توانست موضوع را به نفع خود خاتمه داده و تعداد زیادی از این متهمان را آزاد کند. سال پیش‌رو،سالی تعیین‌کننده برای اردوغان خواهد بود./ جام‌جم

newsQrCode
برچسب ها: ترکیه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ع
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
۰
۰
این كشور آتشبیار معركه سوریه بود .

نیازمندی ها