سقف درآمد یارانه بگیران چند ؟

پیگیری ارقام برای مشخص شدن سقف درآمد مشمولان یارانه نقدی در سال ۹۳ تا اندازه ای مشکل شده که حالا به جای استفاده از آمار، معاون اول رئیس جمهور در صفحه فیس بوک خود از مردم خواسته تا پیشنهادهای خود را برای مشخص شدن ارقام اعلام کنند براین مبنا برخی رسانه ها نیز با نظر سنجی از مخاطبین خود سعی دارند میزان رقم‌های بدست آمده را به اطلاع دولتمردان برسانند.
کد خبر: ۶۵۱۶۷۶
سقف درآمد یارانه بگیران چند ؟

در پاسخ به سوال معاون ‌اول رئیس‌جمهور ارقام متفاوتی اعلام شده و صحبت از یک تا چهار میلیون تومان شده و خواسته شده که با در نظر گرفتن خط فقر، تشخیص خانوارها صورت گیرد و یا اینکه ملاک عمل برای دادن یارانه نقدی هزینه خانوار ها باشد نه در آمد ها!

البته سوال اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از مردم از طریق شبکه اجتماعی فیس بوک یا رسانه های مجازی نمی تواند ملاک تشخیص عمل برای شناسایی افراد واجد شرایط باشد و این اقدام تداعی کننده این است که دست دولت از داشتن آمار برای شناسایی مرز نیازمند و بی‌نیاز خالی است.

امروز سوال اساسی خانوارها این است که چه میزان درآمد به ‌عنوان ملاک شناسایی خانوارهای نیازمند مشخص می‌ شود و آیا سرنوشت سال آینده یارانه بگیران مانند سبد کالا بگیران خواهد شد!

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اخیراً با تشریح آخرین بررسی های دولت برای حذف یارانه پردرآمدها در سال ۹۳ از پیشنهاد مورد نظر دولت برای تعیین درآمد ماهی یک میلیون و 750 هزارتومان برای حذف یارانه خبر داده ولی این نظر نیز در شرایطی است که دولت هنوز دراین باره نظر قطعی خود را نگفته است.

غلامرضا مصباحی مقدم یادآور شده ،ارقام بینابین و مختلفی دراین باره مطرح است؛ مثلا رقم 15 میلیون تومان یا 18 میلیون تومان درآمد سالانه مطرح شده و یا حتی یک پیشنهاد از ناحیه دولت بوده که مبنای درآمدی را سالانه 21 میلیون تومان قرار دهیم.

البته در میان اظهار نظرات متفاوت برای تصمیم نهایی برخی از کارشناسان از جمله نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرده که هزینه خانوار به جای درآمد مبنای دادن یارانه باید قرار گیرد.

محمد رضا پور ابراهیم یاد آورشده که دولت نمی تواند براساس مدل درآمدی اقشار جامعه را برای پرداخت یارانه نقدی تقسیم بندی کند لذا باید متوسط هزینه خانوار را مبنای تعیین مشمولان پرداخت یارانه نقدی قرار دهد.

وی در گفت وگو با جام جم آنلاین تأکید کرد که دولت باید میانگینی را در نظر بگیرد و بعد در فاز های بعدی اقدام به اصلاح آن کند.

بر مبنای اطلاعات داده شده در جلسه مشترک تیم اقتصادی دولت با حضور معاون اول رئیس جمهور و اقتصاد دانان مجلس شورای اسلامی ظاهرا تیم اقتصادی دولت معتقد بوده باید متوسط درآمد یک میلیون در ماه، مبنای پرداخت یارانه نقدی قرار گیرد و به عبارت دیگر خانوارهایی که دارای سقف در‌آمدی یک میلیون تومان در ماه هستند یارانه نقدی نگیرند اما اقتصاد دانان مجلس با مخالفت با این پیشنهاد معتقدند باید سقف هزینه ای خانوارها را برای پرداخت یارانه نقدی مبنا قرار داد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز پیشنهاد کرده که سقف درآمد برای مشمولان دریافت یارانه نقدی بین سه تا چهار میلیون تومان تعیین شود.

غلامرضا کاتب،نیز به جام جم آنلاین گفت :هرچند مجلس اختیار تصمیم گیری رابر عهده دولت گذاشته اما به نظر می رسد برای تعیین سقف درآمدی مشمولان دریافت یارانه میزان تورم، خط فقر و درآمد سرانه مردم ایران با سایر کشورهای دیگر باید ملاک قرار گیرد و دولت با استفاده از نظام جامع اطلاعاتی که سازمان مالیات آن را طراحی کرده، اطلاعات را استخراج کند.

اکنون که کشور درآستانه اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی قرار گرفته و طبق قانون، دولت مکلف است که یارانه را به متقاضیان نیازمند اختصاص دهد و برای شناسایی آنها سقف درآمدی بگذارد همه چشم‌ها به این دوخته شده که بدانند چه الگویی برای تشخیص توسط مجریان انتخاب شده یا می‌شود.

برخی کارشناسان، درآمد معاف از پرداخت مالیات، یعنی ماهی یک میلیون تومان را به عنوان سقف درآمد برای هر خانوار برای دریافت یارانه پیشنهاد می‌کنند و برخی دیگر نیز با توجه به جمیع جهات، درآمد ماهیانه دومیلیون و پانصد هزار تومان را پیشنهاد می‌دهند اما نایب رئیس کمیسیون اقتصادی تاکید دارد که در شرایط فعلی نمی توان متوسط هزینه خانوار شهری و روستایی را جدا کرد لذا باید متوسط هزینه خانوار شهری و روستایی بر اساس وزن هر گروه به دست آید.

در چنین شرایطی که بیشتر بحث و حرف درباره مباحث یارانه ای دور می‌زند و دولت در تلاش است ذهن مردم را آهسته آهسته درگیر این موضوع نماید این سوال باقی است که آیا دولت می‌تواند کشتی هدفمندی یارانه ها را به سلامت به ساحل امن اقتصادی برساند؟و اختیاری که مجلس برای نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی بر عهده‌ اش سپرده،حق را به حق دار خواهد رساند؟

فاطمه امیری خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
۰
۰
فقط بدهند به بهزیستی ، از كار افتادگان ، زنان سرپرست خانوار،بازنشستگان زیر 1000000 تومان حقوق
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
۰
۰
باید به كلیه افرادی كه ثبت نام می كنند ، یارانه تعلق بگیرد مردم كه نماینده مجلس نمی باشند كه حقوق مادام عمر بگیرند چون درامد ملاك نمی باشد و فردی كه در یك شركت خصوصی كار می كند یا یك كارگر ساده میباشد باحداقل حقوق وهیچ گونه ثبات شغلی ندارد چگونه درامدش ملاك میگردد یا مریض دارد هزینه درمانش را بدهد یا خرج زندگیش وقتی همه افراد تابعیت ایرانی دارند جزو این سرزمین حساب میشوند پس حق دارند از تمام منافع ان سود ببرد و اگر هم كسی نیاز ندارد ثبت نام نمی كند
حمید نخلستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
۰
۰
با سلام وتشكر از كلیه دست اندركاران : تصویب وپرداخت یارانه به مردم بدلیل افزایش قیمت منابع انرژی اهم از برق / گاز /آب انجام گرفت این مورد هیچ ارتباطی با درآمد شخص در طول ماه یا سال ندارد 0آیا شما فكر می كنید در حال حاضر در آمد یك روستائی با بر داشت محصول خود در دو مرحله از سال (بدون پرداخت مالیات ) وخرید خودروهای آنچنانی آیا كمتر از یك كارمند حقوق بگیر (قبل از پرداخت حقوق مالیات كسر شده )می باشند 0
از نظر بنده دولت مردان به خاطر اینكه تبعیضی صورت نگیرد یارانه را برای تمام قشر قطع كند 0یا به همه اقشار بجز افرادی كه خود انصراف می دهند پرداخت نمایند 0
علی اصغر
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
۰
۰
من كارمنددولتم ,هرمبلغی راكه دولت به عنوان مبلغ معیار تعیین كند(باتوجه به سقف هزینه خانوارها)می پذیرم به شرطی كه درامدواقعی همه معلوم شودكه كارمشكلی است باید فكر اساسی برای این مورد صورت گیرد و در این بین اگر برخی كه مستحق دریافت یارانه نیستند یارانه بگیرندبه امثال من كه حقوقمان معلوم است ظلم می شود
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
۰
۰
اوضاع اقتصاد را برگردان به دلار هزار تومان یارانه را حذف كنید
كارگر پولدار
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
۰
۰
آبروریزی بدی بود این سبد كالا ، حالامی خواهید یارانه ها رو قطع كنید ؟ خوب قطع كنید ! ماشا اله انقدر مردم ایران پولدارند كه احتیاجی به این رقم های پائین ندارند .
رمضانعلی درزی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
۰
۰
اولا باید تعداد افراد خانوار را در نظر گرفت ثانیا كارمندان بانكها و شهرداریها و قویه قضایه وادارات مانندشركت نفت واصناف و كارخانه داران ودیگران كه درآمد زیادی دارند نیازی به یارانه ندارند
ناصح
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
۰
۰
قطع یارانه را كارشناسانه انجام دهید نه مثل برقراری آن كه منجر به آثار منفی و گرانی و تورم شد
احمد
Germany
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
۰
۰
اقای روحانی در برابرملت ایران گفتند یارانه هیچ ایرانی را قطع نخواهم كرد پس چی شد حالا باید استعفا بدهد تا مردم دوباره رای بدهند یا قیمت ها رابه قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها برساند اگر اقای روحانی می گفتند یار انه ها را قطع میكنم به او رای نمی دادم
محمود
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
۰
۰
به نظر بنده و خیلی اشخاص دیگر خانوادهایی كه بیشتر از دو میلیون تومان درامد دارند نیاز به یارانه ندارند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
۰
۰
درامد های بالای 2 میلیون نیازی به یارانه ندارد.
لل
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
۰
۰
با سلام
عوامل موثر در دریافت یا عدم دریافت یارانه نباید فقط درآمد خانوار باشد . عوامل زیادی از جمله شهری كه زندگی میكنیم ، تعداد اعضای خانوار ، داشتن یا نداشتن منزل و خودرو ،هزینه های خانوار و .... را باید مد نظر گرفت كه الحق كار دشواری است .
من و همسرم فرزند نداریم و هر دو فرهنگی هستیم صاف و ساده درآمدمان مشخص است و با این سقف هایی كه می گویند ما حتما مشمول دریافت یارانه نخواهیم شد در حالی كه خانه و ماشین نداریم كلی اجاره و كرایه ماشین میدهیم چون محل خدمتمان 90 كیلومتر از خانه ما فاصله دارد هفته ای 4 روز رفت و آمد می كنیم و هر روز 40 هزار تومان كرایه می دهیم. هر دو دانشجو هستیم و هر هفته كلی خرج دانشگاه می كنیم. تازه پدر من پیر و از كار افتاده شده و من باید به خرجی خانواده خودم هم كمك كنم. خیلی ماه ها ما فقط با یارانه زندگی می كنیم. فرهنگیان هیچ مزایایی ندارند در حالی كه خیلی از كارمندان مزایایی دارند كه در حكمشان درج نشده و به حساب نمی آید و مشاغل آراد هم كه اصلا قابل محاسبه نیست چه درآمدی دارند .
شرایط معیشت خانوتده ها با یكدیگر متفاوت است و نمی شود با مشخص كردن یك رقم خانوتده ای را از دریافت یارانه محروم كرد. با این روش بی عدالتی زیادی میشود
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
۰
۰
به نظر من حذف اجباری یارانه اجحاف بزرگی است، چرا كه برای همه هزینه برق و آب و گاز زیاد شده، و قیمتها به نسبت خیلی بالاتر از قبل رفته است، انصاف را به خودمملت بدهند، یكبار به ملتشان اطمینان كنند، مگر اینهمه سنگش را به سینه نمیزنند.....، مثلاً من و همسرم یك و هشتصد حقوقمان میشود، وقتی هفتصدش جای اجاره خانه، و سیصد جای هزینه مهد كودك میرود و چهارصد قسط، كل هزینه ماهمان چهارصد میماند برای خوراك و پوشاك و هزینه های غیرمترقبه، اگر خودشان با ماهی چهارصد یه خانواده چهار نفره را اداره كردند، خوب قطع كنند این لطفشان را به ملت
محمد رضایی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
۰
۰
باید دخل و خرج را با هم بسنجند و ببینند چه كسی دخلش كمتر از خرجش است و تعداد افراد خانوار را هم باید در نظر بگیرند و از طرف دیگر فرزند مجرد خانواده كه برای تهیه مقدمات ازدواج و زندگی خود كار میكند چه دخلی به درآمد خانوار و یا بهتر بگویم چه ربطی به درآمد سرپرست خانوار دارد .

نیازمندی ها