وزیر بهداشت هشدار داد:

مصرف بی رویه دارو در ایران

واردات دارو در بهمن امسال با افزایش 82 درصدی وزنی نسبت به ماه دی، به حدود 2730 تن رسیده است

کمبود داروهای خارجی برطرف شد

این روزها پیدا کردن داروهای کمیاب چند ماه گذشته، راحت‌تر شده است. این احساسی است که بسیاری از بیماران برای دریافت داروهایشان لمس می‌کنند و براساس آمارهای رسمی گمرگ نیز واردات دارو در بهمن امسال با افزایش 82.46 درصــــدی وزنی نسبت به ماه دی، به حدود 2730 تن رسیده است.
کد خبر: ۶۵۰۴۳۷

در حالی که در نیمه نخست سال 92، تعداد داروهای نایاب در بازار به مرز سه رقمی رسیده بود، اما حالا براساس مفاد توافق‌نامه ژنو، واردات دارو در ایران با کمترین محدودیت روبه‌روست و بسیاری از شرکت‌های خارجی تولیدکننده دارو، واردات گسترده دارو به ایــران را آغاز کرده‌اند.

آن‌گونه که ایسنا به نقل از گمرک ایران گزارش داده است، دارو در بهمن امسال از نظر وزنی 0.08 درصد و از نظر ارزشی 3.31 درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داد.

این رشد واردات وزنی دارو، به این معنی است که باید انتظار داشت کمبودهای اقلام دارویی در داروخانه‌ها کاهش پیدا کند و دسترسی بیماران به داروهای گران​قیمت، تسهیل شود.

براساس آخرین اخبار منتشر شده، تاکنون شرکت‌های بزرگ داروسازی MSD آمریکا، نوارتیس، مرک و یک شرکت ژاپنی تولید محصولات خود را در ایران آغاز کرده یا در حال آغاز تولید هستند.

همچنین یک شرکت آلمانی برای مشارکت در سرم‌سازی شیراز ابراز تمایل کرده و قرارداد مربوط به این مشارکت نیز در حال نهایی شدن است.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو نیز در همین رابطه تاکید کرد: همین که تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی جهان، تولید خود را در ایران آغاز کرده‌اند یا برای تولید در کشورمان ابراز تمایل کرده‌اند نشان می‌دهد بزودی باید شاهد تحولات خوبی در بازار دارو باشیم.

به گفته وی، تاکنون یکی دو مورد ال‌سی مربوط به واردات دارو گشایش شده است، اما هنوز فرآیند مربوط به گشایش ال‌سی واردات دارو کند بوده و سرعت لازم را ندارد.

با توجه به این ‌که بازار دارو، یکی از پرسودترین بازارهای جهان به حساب می‌آید، حضور شرکت‌های داروسازی خارجی در ایران، بازار بزرگ و جدیدی را هم پیش‌روی این شرکت‌ها باز کرده است و در واقع می‌توان گفت که بازار دارویی ایران، این روزها در شرایط برد ـ بردی با دیگر شرکت‌های خارجی در ارتباط است.

وزارت بهداشت: کمبود دارویی عمده‌ای نداریم

در شش ماه اخیر، وزارت بهداشت تلاش زیادی کرد که بازار دارویی را به تعادل و آرامش برساند و بخشی از دستاورد امروز را باید به عملکرد این وزارتخانه مرتبط دانست.

رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: خوشبختانه امروز با کمبود هیچ دارویی که نبودش درمان مردم را به خطر بیندازد، روبه‌رو نیستیم. وضع بازار دارویی روز به روز در حال بهبود است و شاهد کاهش شیب کمبودهای دارویی هستیم و عدد کمبودها همچنان دورقمی است.

به گفته این مقام مسئول، تولیدداروهای داخلی بسیار زیاد شده است و هم اکنون تهیه قسمت اعظم مواد اولیه بیوتکنولوژی در داخل کشور انجام می‌شود. مثلا چند هفته قبل در ایام دهه فجر قراردادی منعقد شد مبنی بر آن‌که فناوری دارویی یکی ازشرکت‌های دانش بنیان کشورمان به یکی ازمعتبرترین شرکت‌های دارویی ترکیه منتقل شود و این در حالی است که در سال‌های گذشته ترکیه ازنظر علمی از ایران به مراتب بالاتر بود، ولی به نقطه‌ای رسیدیم که امروزه نه تنها از نظر علمی به ترکیه رسیده‌ایم، بلکه در برخی موارد، بخصوص درحوزه دانش‌های جدید دارویی از ترکیه پیشی گرفته‌ایم.

دیناروند خاطرنشان می‌کند که ایران هم اکنون در منطقه مدیترانه شرقی و بین 22 کشور، رتبه نخست را در حوزه شاخص‌های دارویی به خوداختصاص داده است.

وضع خوب بازار دارو پایدار می‌ماند

در حالی که ثبات بازار دارویی کشور بشدت به نوسانات ارزی وابسته است، اما شمسعلی رضازاده، رئیس سابق سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند که وضع مطلوب بازار دارویی کشور، باثبات و بعید است که در سال بعد، بحران دارویی مثل سال 92 داشته باشیم.

رضازاده بر این باور است که وقتی 2800 قلم دارو در بازار ایران وجود دارد، این اتفاق طبیعی است که کمبودهای مقطعی برای چند دارو داشته باشیم، ولی در کل، آن دسته از کمبودهای دارویی که در بازار وجود دارد، از طریق داروهای جایگزین قابل رفع است.

این کارشناس صنعت دارو خاطرنشان می‌کند که مسئولان نقاط کوری مثل قیمت‌های چند نرخی بازار دارو و نبود نظارت بر شرکت‌های دارویی را شناسایی کرده‌اند و با رفع این نقاط کور توانسته‌ایم به جایگاه مطلوب فعلی برسیم.

خطرات احتمالی رونق واردات دارو

گرچه میزان واردات دارو در چند هفته اخیر، سیر صعودی داشته است، اما دکتر شهاب‌الدین جنیدی جعفری، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان کشور در گفت‌وگو با جام‌جم هشدار می‌دهد که باید مسئولان مواظب باشند این رشد واردات دارو، موجب افت میزان تولیدات داخلی نشود و بحث خودکفایی دارو را با چالش مواجه نکند.

همچنین تجربه نشان داده که ممکن است رونق واردات دارو با خود خطرات دیگری را هم به دنبال داشته باشد. به طور مثال، معمولا در دوران اوج واردات دارو، داروهای مشابه و گاه غیرضروری زیادی به کشور وارد می‌شود و حتی گاه داروی خارجی به کشور وارد می‌شود که همان دارو در داخل کشور هم تولید می‌شود.به همین دلایل می‌توان گفت رونق بازار واردات دارو به ایران، تیغ دو لبه‌ای است که در صورت استفاده درست از این موقعیت، کمبودهای دارویی در کشور به کمترین میزان خود می‌رسد، ولی در صورتی که نتوانیم این شرایط را مدیریت کنیم، رشد واردات دارو، موجب خروج کلان ارز از کشور خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها