معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت عنوان کرد

تریاک عامل موثر در ابتلا به برخی از سرطان‌ها

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت، مصرف موادمخدر و روانگردان‌ها، اکنون عامل مهمی در قتل عام نوجوانان وجوانان است.
کد خبر: ۶۴۹۷۸۹

جام جم سرا: «حمید صرامی» افزود: با توجه به رویکرد اجتماعی کردن امر مبارزه، علاوه بر تقویت و توانمندسازی تشکل‌های دانشجویی پیشگیری از اعتیاد در سطح دانشگاه‌ها، باید دو واحد درسی اجباری ویژه دانشجویان، درمورد شناخت راهبردهای پیشگیری و درمان اعتیاد ایجاد شود.
وی با بیان اینکه قاچاقچیان مواد مخدر و روان گردان‌ها بدنبال ضربه زدن به سیستم اجتماعی یعنی دانشگاه‌ها هستند، ادامه داد: میزان شیوع مصرف مواد مخدر در سال گذشته (۱۳۹۱) براساس نتایج مطالعه شیوع‌شناسی مصرف مواد در بین دانشجویان دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم، معادل دو و شش دهم درصد بوده و بیشترین شیوع مواد در گروه نمونه دانشجویان به ترتیب حشیش، تریاک، قرص اکس، شیشه بوده است.
وی همچنین در بخشهایی از سخنانش گفت: در بین دارو‌ها بیشترین شیوع به ترتیب به کدئین، ترامادول، دیازپام و ریتالین اختصاص داشته است. شیوع مصرف مواد در دانشجویان گروه نمونه در قشر پسر سه برابر دانشجویان دختر بوده اما مصرف دارو در دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر بوده است. مصرف مواد در دانشجویان گروه نمونه که در منازل مجردی سکونت دارند، بیشتر از دانشجویانی بوده که در خوابگاه یا همراه خانواده خود زندگی می‌کنند و اکثریت دانشجویان گروه نمونه اولین تجربه مصرف خود را قبل از ورود به دانشگاه عنوان کردند. ۵۶ درصد دانشجویان گروه نمونه اعلام کردند که در مورد مواد مخدر اطلاعات کافی ندارند و این یک زنگ خطر جدیست. با توجه به تغییر الگوی مصرف مواد در سطح جامعه، متاسفانه تغییر الگو مصرف در گروه نمونه دانشجویان رخ داده بطوریکه مصرف متامفتامین‌ها می‌تواند یک نگرانی جدی را در این گروه رقم زند.
او افزود: متاسفانه در بین دانشجویان گروه نمونه، شاهد مصرف مواد و دارو، در بین اعضای خانواده این دانشجویان بودیم که اثرات زیان بار آن بر فرزندانشان مترتب شده است. مهم‌ترین متغیرهای عوامل خطر در گروه نمونه که در پیش بینی مصرف مواد نقش دارند، به ترتیب اولویت عصبانیت و پرخاشگری، صرف مواد در دوستان، نگرش مثبت ناشی از باورهای غلط و مصرف مواد در خانواده است. انتظار می‌رود در راستای رویکرد جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر اجتماعی کردن امر مبارزه، شاهد تقویت و توانمندسازی تشکل‌های دانشجویی پیشگیری از اعتیاد در سطح دانشگاه‌ها به صورت وسیع و هدفمند باشیم و همزمان نیز دو واحد درسی اجباری ویژه دانشجویان در خصوص شناخت راهبردهای پیشگیری و درمان اعتیاد ایجاد شود.
صرامی تاکید کرد هرگونه سیاه نمایی درمورد مصرف مواد در دانشجویان محکوم می‌کنیم اما لازمه برنامه ریزی صحیح در عرصه پیشگیری از اعتیاد برای ایمن سازی لایه‌های مختلف، شناخت وضع موجود است و ستاد مبارزه با مواد مخدر با نفی هرگونه سکوت، انکار و اغراق در این خصوص و رد نگاه سیاسی به پدیده‌های اجتماعی، همواره معتقد است با رویکرد واقع بینانه باید به استقبال و کنترل پدیده‌های اجتماعی حرکت کرد.|مجله مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بابك
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
۰
۰
به دانشجویان باید اطلاع رسانی شود.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها