سخنگوی دولت تأکید کرد: آقای روحانی رییس جمهوری در قضیه نحوه توزیع سبد کالا به مردم فروتنی به خرج داد و عذرخواهی کرد در حالی که مستحق این کار نبود.
کد خبر: ۶۴۷۹۳۸
روحانی با عذرخواهی در باره سبد کالا  تواضع به خرج داد

«محمدباقر نوبخت» امروز چهارشنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود با خبرنگاران برای تشریح مصوبات هیات وزیران درباره انتقادات مطرح شده نسبت به نحوه توزیع سبد کالا و علت حذف تعدادی از بازنشستگان از دریافت سبد کالا تصریح کرد: جهت رفع کاستی‌ها، وزارت تعاون مسئول شد تا به سرعت آسیب‌ها را شناسایی کند و برای رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهد.ما در این دوره معادل حدود هزار میلیارد تومان سبد کالا توزیع کردیم که در کنار پرداخت‌های نقدی بود، چون ما نسبت به برخی خانوارها اطلاعاتی داشتیم که بر اساس آن قصد داریم به صورت سبد کالا کمک‌های غذایی داشته باشیم و چون این کار برای نخستین‌بار انجام شد، به طبع با کاستی‌هایی همراه بود که آقای روحانی نیز با توجه به اینکه فروتنی به خرج داده و عذرخواهی کرد در حالی که مستحق این کار نبود، اما به خاطر آن از مردم عذرخواهی کرد.

نوبخت با بیان اینکه به دنبال بهبود وضعیت بانک اطلاعاتی‌مان هستیم، افزود: کمک‌های کالایی که از سیاست‌های رسمی و قابل استمرار دولت است و آن را ادامه می‌دهیم و در این راستا باید به نحوی شایسته جامعه هدف را مشخص کرده و اصلاحات لازم را نیز انجام دهیم.

خبرنگاری از سخنگوی دولت پرسید که مکانیزم دولت در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها چه خواهد بود که نوبخت پاسخ داد: منابع ما 48 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی است که رشد کمی نسبت به سال جاری دارد و مصارف آن هم شامل 10 درصد برای بخش تولید، 10 درصد برای بهبود وضع بهداشت و درمان و 41 هزار میلیارد تومان بین مردم تقسیم خواهد شد، پس کاری شفاف است و بعد از اجرای مرحله دوم متوجه می‌شویم که وقت و انرژی بسیاری از رسانه‌ها صرف این کار شده است.

وی در باره حضور «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران برای نخستین بار در نشست امروز کابینه روحانی گفت: با توجه به مشکلات شهر تهران به ویژه مسئله آلودگی هوا که از جلسات قبل در دولت مورد توجه قرار گرفته بود، امروز از شهردار، رئیس شورای شهر و استاندار تهران دعوت شد تا گزارش جامعی از شهر تهران و مشکلات آن ارائه کنند.

نوبخت افزود: با توجه به اینکه گفته شده بود برنامه‌هایی از سوی شهرداری برای کاهش آلودگی وجود دارد و با عنایت به عزم دولت برای ایجاد یک محیط سالم و مناسب برای مردم ایران به ویژه شهر تهران، این گزارش از سوی شهردار تهران استماع شد.

سخنگوی دولت با تاکید بر آمادگی دولت برای رفع آلودگی شهر تهران و همچنین توجه به موضوع رشد فزاینده جمعیت این شهر، از تشکیل کمیسیون خاصی مرکب از اعضای دولت، شهردار تهران، شورای شهر و استانداری تهران جهت بررسی مشکلات تهران و سایر کلان‌شهرها خبر داد و تصریح کرد: به صورت مستمر مساله رفع مشکلات شهر تهران بویژه کاهش آلودگی هوا پیگیری خواهد شد و مصوبات آن به سرعت اجرا می‌شود. چون رئیس‌جمهور تاکید داشتند دولت از هیچ اقدامی برای رفع مشکلات مردم تهران کوتاهی نکند و در همین راستا به همه دستگاه‌ها دستورات لازم داده شد و مقرر شد به صورت ویژه مساله بهبود سوخت در شهر تهران و کیفیت بنزین مورد توجه قرار گیرد تا هر عاملی را که موجب آلایندگی محیط تهران می‌شود، اصلاح کنیم.

نوبخت اختصاص اعتبار برای جبران خسارت شهرهای شمالی (گیلان و مازندران) از بارش برف در این استانها از دیگر مصوبه امروز هیئت دولت عنوان کرد و افزود: با توجه به گزارشی که از سوی ستاد مدیریت بحران کشور و ستاد مسکن دریافت شد، مقرر شد رقمی به صورت تسهیلات به افراد خسارت دیده داده شود و همچنین کمک بلاعوض به کسانی که قصد تعمیر، احداث و تجهیز منازل مسکونی را دارند پرداخت شود.

اعطای تسهیلات بلاعوض به اماکن خسارت‌دیده در 2 استان گیلان و مازندران

وی همچنین از اعطای تسهیلات بلاعوض به اماکن خسارت‌دیده در 2 استان گیلان و مازندران خبر داد و افزود: در بحث کمک‌های بلاعوض برای طرح‌های عمرانی دو استان مازندران و گیلان، تصویب شد 949 میلیارد و 600 میلیون ریال برای کمک بلاعوض به کارهای زیربنایی تخصیص داده شود و یک میلیارد و 299 میلیون و 840 هزار ریال تسهیلات با کارمزد پنج درصد زیر نظر معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری توسط بانک مرکزی با دوره 15 ساله در اختیار خانوارها برای احداث به واحدهای مسکونی شهری و روستایی تعلق بگیرد. برای ترمیم معابر تخریب شده نیز کمک‌های بلاعوضی شده در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه چگونگی توزیع این رقم‌ها برای بازسازی معابر تخریب شده این استان در دیگر مباحث مطرح شده در جلسه امروز هیئت دولت بود، از تکلیف دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی جهت جبران خسارت وارد شده به بخش‌های زراعی، دام، طیور، شیلات و زنبور عسل خبر داد و خاطرنشان کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی هم موکلف شد برای جبران خسارت‌دیدگان حادثه برف بیمه کشاورزی را اعمال کند، چون بر اساس قانون بیمه پرداخت خسارت برای حادثه برف در نظر گرفته نشده بود که این موضوع در دولت بررسی کردیم و قرار شد برای جبران خسارت‌دیدگان صندوق بیمه محصولات کشاورزی هم اقدام کند.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر اکبر ترکان مبنی بر فساد مالی بزرگ بوجود آمده اظهار داشت: در این باره حتما به وقت لازم و با رعایت مسائل اطلاع‌رسانی دقیقی انجام خواهد گرفت.البته وظیفه من خبررسانی حوزه دولت است و این باعث نمی‌شود که وزرا و یا سایر اعضا در حوزه تخصصی خود اظهارنظر نکنند.

وی در خصوص آخرین پیگیری‌های دولت در جهت آزادی 5 مرزبان ربوده شده نیز گفت:دولت حفظ امنیت مرزبانان شجاع ایران بر خود فرض می‌داند و در این زمینه همه روش‌هایی که بتواند برای حفظ سلامت مرزبانان عزیزمان انجام دهد، اجرایی خواهد کرد که همه این روش‌ها در دست اجرا است. در مورد مسئولیتی هم که دولت همسایه ما دارد، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم و همه راهکارهای سیاسی و قانونی در حال طی شدن است و در زمانی که به ثمر بنشیند، جزئیات آن اطلاع‌رسانی می‌شود. پس پرونده آنها به صورت ویژه در دستور کار ماست و مذاکرات فشرده ما با مقامات پاکستانی و افراد مرتبط با این موضوع ادامه دارد و بیش از هر چیز سلامت این عزیزان برای ما مطرح است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: جزئیات کارهای امنیتی نیاز به اطلاع‌رسانی و برشماری دارد، ولی به صورت ویژه این موضوع در دستور کار دولت است و با مقامات پاکستانی و دیگر افراد مرتبط نیز رایزنی‌هایی را کرده‌ایم.

حتی برای حالتی که ایران اصلا نتواند نفتی عرضه کند نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم

خبرنگاری در جلسه امروز هیئت دولت به سیاستهای ابلاغی رهبر انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی اشاره و از نوبخت سوال کرد که دولت در این زمینه و در جهت پیشبرد اهداف سیاست‌های ابلاغی چه برنامه‌هایی را خواهد داشت که سخنگوی دولت در پاسخ به وی گفت: با عنایت به اینکه دولت در فرآیند تهیه و تنظیم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و قبل از آن در کمیسیون‌های تخصصی دولت مشارکت فعال داشته است، آن را به عنوان سند فرادستی برای اجرا در دستور کار قرار خواهد داد.

وی افزود: از نوع نگاه رهبری که به صورت سند ابلاغ شده است، از قبل با خبر بودیم و همه بخش‌های اقتصادی دولت و همچنین معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری برای تقویت توانایی اقتصادی ایران در برابر شوک‌های بین‌المللی و داخلی برنامه‌های خود را آماده کرده است . ما در چارچوب تفکر اقتصاد مقاومتی که نسخه بسیار اثربخش برای کشور در این شرایط است، حتی برای حالتی که ایران اصلا نتواند نفتی عرضه کند نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم و امیدواریم منابع بیش از آنچه در بودجه 93 دیده شده است، تسهیل شود، اما این امیدواری مانع از آمادگی دولت برای شرایط سخت نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه قویا معتقدیم اتکا به نیروها و منابع داخلی می‌تواند کشور ما را در مذاکرات مختلف و چانه‌زنی‌ها در موضع قوی‌تری قرار دهد و بر همین اساس نیز مدت‌هاست که در چارچوب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی اهداف خود را دنبال می‌کنیم.

نوبخت در خصوص علت حضور شهردار تهران و رئیس شورای شهر در جلسه امروز هیئت دولت و اینکه آیا این حضور آنها ادامه خواهد داشت یا خیر نیز، تصریح کرد: همانگونه که اشاره کردم در موضوع رفع مشکلات شهر تهران، کمیسیون خاصی با همکاری اعضای هیئت دولت و شهرداری تشکیل شده است که شهردار تهران یکی از اعضای کمیسیون خاص است و در جلسات این کمیسیون شرکت می‌کند که برنامه‌های این کمیسیون علاوه بر شهر تهران در مورد کلانشهرها نیز مدنظر قرار داده خواهد شد که امیدواریم این مشارکت به بهبود وضع زیست‌محیطی مردم منجر شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه برخی از سایتها خبر از اخراج کارشناسان هسته‌ای از مراکز هسته‌ای را داده‌اند و آیا این اخبار صحت دارد گفت: این موضوع در حد شایعه است و نباید به آن اعتنا کرد و قطعاً این مساله رد می‌شود.

اخراج کارشناسان هسته‌ای قطعا شایعه است

"ما در قرارداد ژنو نه تنها تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای را نداریم بلکه غنی‌سازی‌مان را تا پنج درصد ادامه خواهیم داد، منتهی سقف غنی‌سازی در حد همان 5 درصد خواهد بود پس اینکه کارشناسانمان را اخراج کنیم، درست نیست چون آنها از نیروهای ارزشمند کشورمان هستند. من در حد گمانه‌زنی این مطلب را می‌گویم ممکن است در یک پروژه تعمیرات از عده‌ای پیمانکار با قرارداد موقت استفاده شده باشد که پس از پایان پروژه، مهلت کار کارشناسان به اتمام رسیده باشد و از نیروهای دیگر استفاده شده باشد.

به گفته نوبخت، فعالیت‌های هسته‌ای به صورت قانونی و گسترده در چارچوب توافق ادامه خواهد یافت.

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری، به صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره خروج کشورهای اسلامی از فضای امنیتی جهت رشدی پایدار اشاره کرد و افزود: جناب رئیس‌جمهور در بحث امنیت ملی و توسعه صاحب نظر و اثر هستند و کتاب امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران از سوی ایشان منتشر شده و به چاپ هشتم رسیده است. به طور مشخص ایده ایشان این است که امنیت رابطه وثیقی با توسعه دارد و توسعه می‌تواند مقوّم امنیت و برعکس شود. پس امنیت از منظر جمهوری اسلامی ایران با نگاه امنیتی در کشورهای مستبد که اتکایی به رای مردم ندارند، متفاوت است، چون ما قدرت و امنیتمان را به حمایت گسترده مردم وابسته می‌دانیم.

سخنگوی دولت همچنین به تبصره 21 قانون هدفمندی یارانه‌ها در مجلس اشاره کرد و افزود: جا دارد که از همین جا از مجلس و نمایندگان شریف که به تبصره پیشنهادی دولت برای ایراد شورای نگهبان رای قاطع دادند، تشکر می‌کنیم و امیدواریم با حمایت آنها و اقدام دولت بتوانیم شاهد بهبود شرایط باشیم.در موضوع قیمت‌گذاری، نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تکالیفی برای دولت دارد؛ در امر نظارت، دولت در بازار برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده نظارت می‌کند، اما نگاهش مداخله در اقتصاد نیست، چون ما می‌خواهیم بتوانیم در چارچوب قانون عرصه را برای فعالیت بخش‌های غیردولتی فراهم کنیم و در این راستا از هرگونه روشی که مانع فعالیت و ثبات فضای کسب و کار خواهد شد، اجتناب می‌کنیم.

به گفته نوبخت، دولت نمی‌خواهد در برابر عده معدودی از تولیدکنندگان که فقط در فکر منافع شخصی هستند، دفاع کنند و حقوقی را برای مصرف‌کننده نیز قائل است .

وی با بیان اینکه درآمدهای ناشی از اصلاح قیمت حامل انرژی حتی به خزانه دولت برای امور اجرایی و عمرانی واریز نخواهد شد، اظهار داشت: این مبلغ به اقتصاد جامعه برمی‌گردد و حتی برای سال آینده بیش از 1300 میلیارد تومان از خزانه دولت در راستای هدفمندی یارانه‌ها هزینه خواهد شد.

کاهش یک درصدی نرخ بیکاری

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت اشتغال در کشور نیز گفت: طبیعتا بحث اشتغال را با شاخصی به نام نرخ بیکاری می‌سنجند و نرخ بیکاری که از سوی مرکز آمار ایران در پاییز محاسبه شده است، حاکی از آن است که یک درصد نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده البته هر 5 سال یکبار از طریق آمار سرشماری عمومی می‌توانیم به نتیجه دقیقی برسیم اما این یک درصد امیدوارکننده است.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که همزمان با کاهش نرخ بیکاری نرخ تورم نیز کاهش یابد.

سخنگوی دولت در خصوص شایعات مطرح شده درباره افزایش قیمت بنزین قبل از سال 93 اظهار داشت: ادامه قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 93 باید اجرا شود و بر اساس قانون باید طی یک دوره قیمت‌ها به 90 درصد فوب خلیج‌فارس برسد و تلاش می‌شود این اقدام با هدف کاهش مصرف، کاهش آلودگی هوا و کاهش قاچاق حامل‌های انرژی همراه شود و منابع حاصل از آن به صورت خدمت ضروری به جامعه برگردد.

"چرا که اگر دولت بتواند به ازای چند درصد تورم حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی با سلسله اقدامات خود، 35 درصد نرخ تورم را به زیر 25 درصد برساند، منابع اقتصادی تأمین می‌شود و دولت مقید است این کار را با شیب کند و قابل تحمل برای مردم انجام دهد.".

نوبخت در خصوص استاندار خراسان رضوی نیز گفت: هنوز خبر جدیدی در این زمینه نیست و اگر چیزی قطعی شد به سمع شما اصحاب خواهیم رساند.

وی در خصوص واکنش دولت به وضع تحریم‌های جدید با وجود توافق ژنو و اینکه آیا دولت در صورت وضع تحریم‌های جدید شکایتی را به سازمان‌های بین‌المللی انجام خواهد داد گفت: توافقنامه ژنو یک توافقنامه بین دو طرف است و هر دو طرف تعهداتی بر اساس آن داریم. آنها متعهد شدند از افزایش طرح تحریم‌ها خودداری کنند. پس هرچه برخلاف این تعهد صورت گیرد و علیه منافع ملی ما باشد، قطعاً در برابر آن مقاومت می‌کنیم، چون ما هم در مقابل همه تعهداتمان را پذیرفته‌ایم و به گفته مقام معظم رهبری، وقتی پیمانی با کسی می‌بندیم بر آن استوار خواهیم بود، مگر اینکه آنها نقض عهد کنند.

خبرنگاری از نوبخت پرسید که دولت امارات در خصوص جزایر سه‌گانه نامه‌ای به شورای امنیت نوشته و خواستار تصمیم‌گیری این شورا درباره جزایر سه‌گانه شده است، اظهار داشت: ما مکررا مواضع رسمی‌مان را اعلام کرده‌ایم و این 3 جزیره جزو مطالبات قطعی و رسمی ماست و هیچ عدولی نسبت به این حق قانونی نخواهیم کرد، چراکه نخستین‌بار نیست که دیگران در این باره اظهارنظر می‌کنند، اما ما نمی‌توانیم حق مسلم خود را به نظرخواهی بگذاریم.

وی درباره تصمیم دولت در جهت نحوه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: طبق قانون 50 هزار میلیارد تومان منابع و 50 هزار میلیارد تومان مصارف برای این کار دیده شده است که منابع از دو محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به مبلغ 38 میلیارد و 800 میلیون تومان و 11 میلیارد و 200 میلیون تومان از محل خزانه عمومی تأمین می‌شود که در سه محل تقسیم می‌شود، یعنی 41 میلیارد به صورت یارانه نقدی، 5 میلیارد به بخش بهداشت و 4 میلیارد برای بخش تولید که در سال 93 درآمد ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از 38 میلیارد به 48 میلیارد افزایش یافته است و تاکید می‌کنم در این کار هرگونه اصلاح عملیاتی با توجه به ظرفیت اقتصادی و تحمل مردم صورت می‌گیرد.

احساس خطر آمریکایی‌ها از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت صندوق ارزی ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: ما چیزی به نام صندوق ارزی ایرانیان خارج از کشور نداریم، بلکه صندوق توسعه ملی است که هر متقاضی می‌تواند از آن استفاده کند.

نوبخت درباره نحوه جذب سرمایه‌گذاران خارجی در دولت یازدهم و رویکرد دولت برای حضور سرمایه‌های خارجی در داخل کشور افزود: در حال حاضر بیش از 15 میلیارد دلار از تسهیلات فاینانس و سرمایه خارجی فقط در طی ماه‌های گذشته استفاده کرده‌ایم و در بودجه 93 مجلس به پیشنهاد دولت برای استفاده 35 میلیاردی از منابع فاینانس پاسخ مثبت داد و حتی در گامی جلوتر به وزارت نفت اجازه داد تا صد میلیارد تومان از منابع فاینانس بهره بگیرد؛ پس می‌توانیم برای ماه‌های آینده سال 93 تعدادی از طرح‌های بزرگ را از محل فاینانس 35 میلیارد دلاری تأمین کنیم. وقتی آمریکا حضور گسترده سرمایه‌گذاران خارجی در ایران را دید که گویی آب پشت سد بودند، احساس خطر کرد، چون کاملاً عرصه جهانی برای همکاری اقتصادی با ایران آمادگی دارند و نمی‌توانند در بلندمدت جلوی این نیاز جهانی را بگیرند.

وی در خصوص تصمیم دولت برای نرخ‌گذاری حامل‌های انرژی بخصوص بنزین نیز گفت: این قیمت‌گذاری مربوط به سال 93 است و طبیعتا تا قبل از 93 قیمت جدیدی اعمال نخواهد شد.

خبرنگاری از سخنگوی دولت پرسید که آیا دولت پرونده‌ ویژه‌خواری به غیر از پرونده بابک زنجانی به قوه قضائیه ارسال کرده است، گفت: پرونده مشخصی برای بابک زنجانی از سوی دولت به قوه قضائیه ابلاغ نشده است؛ البته من اطلاع ندارم اما بررسی‌ها در جهت آماده کردن پرونده‌ها با رعایت حیثیت افراد انجام خواهد شد.

نوبخت درباره تقاضای 13 نماینده برای استیضاح وزیر راه به دلیل عدم توجه کافی به مباحث این وزارتخانه در بودجه 93 افزود: در بخش راه و شهرسازی به پیشنهاد آقای آخوندی بیش از 15 میلیارد تومان برای بهسازی راه‌ها در بودجه 93 پیش‌بینی شده بود و بیش از 1500 میلیارد تومان برای بهبود وضعیت ریلی در نظر گرفته شده بود و به شهادت و تصدیق من آقای آخوندی از وزرای بسیار پیگیری هستند که حتی با تلاش‌های فراوان خود باعث افزایش سطح اعتبار دستگاه مورد نظرشان شدند، اما به هر حال باید صحبت نمایندگان را هم بشنویم که چه موضوعی موجب شده است نظرشان این باشد.

قیمت بنزین برای سال 93 هنوز نهایی نشده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا قیمت اعلام شده 1050 تومان برای بنزین در سال 93 صحت دارد، گفت: قیمت‌ها نهایی نشده است و پس از تصویب نهایی اطلاع‌رسانی می‌شود.

سخنگوی دولت درباره زمانی دومین سفر استانی رئیس‌جمهور نیز اظهار داشت: در حال برنامه‌ریزی برای دومین سفر رئیس‌جمهور هستیم و در صورت نهایی شدن زمان این سفر به اطلاع رسانه‌ها خواهیم رساند.

نوبخت در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با وجود کاهش قیمت دلار، اما خودروسازان همچنان بر افزایش قیمت خودرو تاکید دارند و آیا دولت در این زمینه موضع قاطعانه‌ای نخواهد گرفت، تصریح کرد: بنده در یکی از جلسه‌های خود گفتم که جواب معقول اقتصادی این است که وقتی هزینه‌های تمام شده تولید کالا کاهش یابد قیمت تمام شده آن هم باید تقلیل پیدا کند، بنابراین به میزانی که این کاهش هزینه ناشی از قیمت ارز پیش بیاید، قطعا این اتفاق نیز نه تنها در صنعت خودرو بلکه در همه جا وجود دارد که پیگیری انجام شود. به همین جهت شورای رقابت هم وظایف قانونی را در این ارتباط به انجام می‌رساند. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها