مذاکرات ایران و 1+5، پیش از ظهر دیروز با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان وزارت خارجه کشورهای 1+5 در وین برگزار شد و بعدازظهر در حالی که ظریف و اشتون حضور نداشتند، ادامه یافت.
کد خبر: ۶۴۷۶۵۴

ریاست هیات ایرانی را در مذاکرات بعدازظهر، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و ریاست هیات مذاکره‌کننده 1+5 را هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون به‌عهده داشتند.

در این میان عراقچی و وندی شرمن نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 به‌صورت دوجانبه با یکدیگر دیدار و مذاکره کردند.

همزمان با این دیدارها وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده هیات آمریکایی در وین در جلسه غیررسمی توجیه خبرنگاران خارجی اعلام کرده بود ایران نمی‌تواند رآکتور هسته‌ای اراک را راه بیندازد. وی همچنین در مصاحبه با «سی ان ان» گفت: آنچه که به آن اهمیت می‌دهم این است که ایران بسیار بیشتر از آنچه که می‌گوید انجام داده است.

در همین حال عراقچی‌ هم با بیان این‌که دیدارهای دوجانبه برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها به یکدیگر است، گفت: ما همواره خوشبین نبودن خود به آمریکایی ها را مدنظر داریم و در این مسیر احتیاط های لازم را خواهیم داشت. ممکن است هر یک از کشورها منافع خود را در مذاکرات داشته باشند اما مهم این است که در نتیجه به کجا می رسیم. در عین حال توقف در برنامه هسته ای ایران نه اتفاق افتاده و نه در آینده اتفاق می افتد.

عراقچی دیروز علاوه بر دیدار دوجانبه با نماینده آمریکا، با نمایندگان سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه به‌صورت چهارجانبه دیدار کرد و طرفین نظرات خود را درباره دستور کار مذاکرات مطرح کردند.

نمایندگان روسیه و چین هم پیش از آغاز دور اول مذاکرات با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به‌صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کردند. هدف این مذاکرات، تدوین دستور کار مذاکرات نهایی عنوان شده و آ‌ن‌طور که سخنگوی وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری دیروز خود اعلام کرد ممکن است مذاکرات، دو تا سه روز ادامه داشته باشد.

مرضیه افخم همچنین دیروز گفت که انتظار نداریم، گفت‌وگوها در این دور به نتیجه برسد و ممکن است طرفین برای دستیابی به یک پیش‌نویس، به دو یا سه دور دیگر مذاکره نیاز داشته باشند.

اما از پیش از آغاز این مذاکرات، آمریکایی‌ها تلاش دارند وانمود کنند که قرار است در این مذاکرات مباحث غیرهسته‌ای از جمله سامانه موشکی ایران نیز مطرح ‌شود که مقامات جمهوری اسلامی ایران بشدت این موضوع را رد کرده‌اند. وزیر خارجه کشورمان پس از شام کاری که با اشتون داشت در همین زمینه در جمع خبرنگاران صحبت کرد و چنین ادعاهایی را تکذیب کرد.

به گزارش ایرنا، یک مقام ارشد دولت آمریکا ادعا کرده بود موضوع موشک‌ها بخشی از مذاکرات هسته‌ای در مقر سازمان ملل در وین خواهد بود زیرا به گفته وی در توافق ژنو قید شده است که هر دو طرف باید در نهایت به قطعنامه‌های سازمان ملل عمل کنند که در آن قطعنامه‌ها از تهران خواسته شده بود که موشک‌های بالستیک را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد، تولید نکند.

این ادعای مقام آمریکایی در حالی است که وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره طرح مباحث نظامی در مذاکرات وین اظهار کرد: ما در حوزه نظامی فقط این بحث را مطرح می‌کنیم که برنامه هسته‌ای ایران نظامی نیست و این هم از طرف ما موضوع پذیرفته‌شده‌ای است چون هم فتوای رهبر معظم انقلاب و هم دیدگاه استراتژیک ایران است که برنامه هسته‌ای ایران هیچ ارتباطی به موضوعات نظامی ندارد. ظریف تصریح کرد: بنابراین همان‌طوری که برنامه هسته‌ای ما ارتباطی به موضوعات نظامی ندارد، برنامه نظامی هم ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد و آنچه ما به دنیا نشان خواهیم داد، این است که برنامه هسته‌ای ما نظامی نیست.

وی تاکید کرد: ما بر این عقیده هستیم که اگر طرفین با اراده خوب و نیت سیاسی با هدف حل مساله وارد مذاکرات شوند، خواهیم توانست به نتایج مثبتی برسیم. این البته زمانبر خواهد بود، زیرا نیازمند این است که همه با هم همکاری کنند و به همین دلیل در برنامه اقدام مشترک چارچوب زمانی از شش ماه تا یک سال برای دستیابی به توافق نهایی پیش‌بینی شده است.وی اظهار کرد: معتقدیم می‌شود به نتیجه رسید و با این اراده سیاسی آمده‌ایم که کار را به نتیجه برسانیم.

عراقچی: مذاکرات شروع خوبی داشت

در همین حال، سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، عصر دیروز، دور اول مذاکرات وین را «خوب» توصیف کرد و گفت: مذاکرات پیچیده و طولانی پیش‌رو داریم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تصریح کرد: هدف مذاکرات وین این است که به دستور کار واحد و مشخصی برای گام نهایی برسیم. در واقع در این مذاکرات می‌خواهیم قدم اول را برداریم که اولین قدم، تعیین دستور کار، چارچوب و تعیین جدول زمانی برای انجام مذاکرات است. عراقچی گفت: مذاکرات گام نهایی هنوز دستور کار مشخصی ندارد و موضوعاتی که هر طرف انتظار دارد در دستور کار قرار گیرد، بعدازظهر امروز مطرح می‌کنند و سپس جمع‌بندی خواهیم کرد تا به دستور کار واحد مورد نظر دو طرف برسیم تا براساس آن مذاکرات شروع شود و ادامه یابد.

نمی‌خواهیم وارد مذاکرات طولانی شویم

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد که براساس توافق ژنو مذاکرات گام نهایی بیشتر از یک سال نخواهد بود و ما نمی‌خواهیم وارد مذاکرات طولانی شویم و فکر می‌کنیم اگر حسن‌نیت در طرف مقابل باشد در کمتر از شش ماه می‌شود به نتیجه رسید و امیدواریم در عمل هم این اتفاق بیفتد.عراقچی در پاسخ به این سوال که در برخی تحلیل‌های غربی از مساله تعلیق در برابر تعلیق این برداشت صورت می‌گیرد که تعلیق همه تحریم‌های هسته‌ای در برابر تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، نظر شما درباره این دیدگاه چیست؟ گفت: این تفسیر را تاکنون نشنیده‌ام و تا به حال هم گفته نشده و مردود است و اگر چنین تفسیری بخواهد در مذاکرات باشد اساسا مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد. هدف مذاکرات ایجاد اطمینان نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است که در مقابل ایجاد اطمینان تحریم‌ها لغو می‌شود.عراقچی در پاسخ به این پرسش که ممکن است بیشتر از توافق ژنو محدودیت‌ها در حوزه غنی‌سازی و بازرسی‌ها را بپذیریم؟ گفت: در توافق ژنو روشن شده در گام نهایی غنی‌سازی ایران با محدودیت‌هایی ادامه پیدا می‌کند. این محدودیت‌ها موضوع مذاکرات گام نهایی است و تاکید شده است اقدامات اطمینان بخش و شفاف‌ساز مثل پروتکل الحاقی در گام نهایی است که درباره آن هم در جای خود مذاکره می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها