لیگ قهرمانان اروپا امشب با دیدار 2 نماینده قدرتمند انگلیس و آلمان تماشایی می‌شود

بهترین آرسنال تاریخ رو در روی مردان بایرن

لیگ قهرمانان اروپا، بدون شک امشب شاهد یکی از آن تقابل‌های به‌یادماندنی میان تیم‌های انگلیسی ـ آلمانی خواهد بود؛ جایی که از میان دو تیم خوب آرسنال و بایرن‌مونیخ یکی باید از گردونه رقابت‌ها خارج شود.
کد خبر: ۶۴۷۵۳۴

با نگاهی به نتایج این فصل بخوبی می‌توان فهمید که آرسنالی‌ها در بهترین شرایط این ده سال اخیر خود قرار دارند. اگرچه در همین دو ماه اخیر دو شکست سنگین 6 بر 3 مقابل منچسترسیتی و 5 بر یک مقابل لیورپول در کارنامه توپچی‌های لندنی ثبت شده است، اما کسب 56 امتیاز از 26 بازی، این تیم را با ستارگانی همچون مسوت اوزیل، لوکاس پودولسکی، تئو والکات، آرون رمزی، سانتی کازورلا، جک ویلشر و اولیور جیرود به یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در فوتبال جزیره تبدیل کرده است.

در مقابل عملکرد این فصل بایرن‌مونیخ با پپ گواردیولا جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نگذاشته است. باواریایی‌ها که فصل گذشته با یوپ هاینکس اولین سه گانه تاریخ این باشگاه را با قهرمانی در بوندس لیگا، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا رقم زدند، امسال با تفکرات سرمربی اسبق بارسلونا، تیمی منظم‌تر، هدفمند‌تر و با برنامه‌تر از سال گذشته هستند. صدرنشینی در بوندس‌لیگا با 16 امتیاز اختلاف، آن‌هم در شرایطی که فقط 21 هفته از این رقابت‌ها گذشته این امکان را برای شاگردان پپ ایجاد می‌کند که با ادامه همین روند، 8 یا 9 هفته زودتر از پایان فصل، قهرمانی را جشن بگیرند. بایرن‌مونیخ تا اینجای کار 19 برد و 2 تساوی در بوندس لیگا به دست آورده است؛ عملکردی بی‌سابقه در تاریخ 113 ساله این باشگاه.

مونیخی‌ها بازی‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان را هم با 5 پیروزی به عنوان صدرنشین سپری کردند. تنها شکست این فصل بایرن‌مونیخ در بازی‌های پایانی مرحله گروهی و در دیدار با تیم انگلیسی منچسترسیتی رقم خورد. حالا باید دید دیگر تیم انگلیسی، یعنی آرسنال می‌تواند شکستی دیگر را به بایرن‌مونیخ تحمیل کند یا خیر. البته سابقه بازی‌های این دو تیم می‌گوید خیر. آرسنال هرگز در مجموع دو بازی رفت و برگشت بایرن‌مونیخ را شکست نداده است. این دو تیم در حالی امشب در دور رفت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند که تا قبل از این فقط شش بار در جام‌های اروپایی، بازی مقابل یکدیگر را تجربه کرده‌اند؛ دیدارهایی که در 14 سال اخیر اتفاق افتاده است.

این دو تیم نخستین‌بار در مرحله دوم گروهی فصل 2001 ـ ‌2000 لیگ قهرمانان به مصاف هم رفتند که بازی رفت در خانه آرسنال 2 ـ 2 مساوی شد، اما بازی برگشت را بایرنی‌ها یک بر صفر بردند.

چهار سال بعد در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، نوبت به اولین تقابل حذفی این دو تیم رسید، اما این بار هم بایرن‌مونیخ برنده دو بازی رفت و برگشت شد. بازی در مونیخ با برتری 3 بر یک بایرن به پایان رسید تا برتری یک بر صفر آرسنال در لندن هیچ فایده‌ای نداشته باشد.

از آخرین تقابل این دو تیم هم کمتر از یک سال می‌گذرد. بایرن‌مونیخ و آرسنال فصل گذشته برای دومین بار در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان به دیدار یکدیگر رفتند؛ دیداری فراموش‌نشدنی که تا مدت‌ها در ذهن هواداران هر دو تیم باقی خواهد ماند. بایرن فصل گذشته در لندن 3 بر یک آرسنال را شکست داد، اما بازی برگشت در مونیخ در عین ناباوری با برتری 2 بر صفر آرسنال به پایان رسید.

آرسنال در دقایق پایانی بازی برگشت به یک گل دیگر برای صعود نیاز داشت، اما سرانجام با قانون گل زده در خانه حریف مغلوب بایرن شد تا این تیم در ادامه عنوان قهرمانی را به دست بیاورد.

به این ترتیب آرسنال، تیمی که در رقابت‌های این فصل، امیدواری‌های زیادی به کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر فوتبال جزیره دارد، به موازات آن باید خود را برای انجام یک ماموریت غیر ممکن دیگر آماده کند؛ عبور از سد بایرن‌مونیخ و قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا.

آرسنالی‌ها همان‌طور که تاکنون در مجموع هیچ یک از بازی‌های رفت و برگشت خود مقابل بایرن مونیخ برنده نبوده‌اند، حضور در فینال لیگ قهرمانان را هم تجربه نکرده‌اند. تنها موفقیت اروپایی این تیم به 20 سال پیش برمی‌گردد که با پیروزی بر پارمای ایتالیا، قهرمان جام در جام اروپا شدند.

آرسنال و آلمانی‌ها

آرسنال تاکنون 28 بار با تیم‌های آلمانی روبه‌رو شده است که حاصل آن 14 پیروزی، 5 تساوی، 9 باخت، 52 گل زده و 40 گل خورده بوده است.

قرمزپوشان لندنی هر دو بار که در مراحل حذفی به بایرن‌مونیخ برخورد کردند از گردونه رقابت‌ها خارج شدند، اما همین تیم در مقابل دیگر تیم‌های آلمانی همیشه پیروز بوده است. سال 1978 لایپزیگ، سال 1996 مادبورگ، سال 2000 وردربرمن و سال 2002 بایرلورکوزن، چهار تیم آلمانی بودند که در مراحل حذفی جام یوفا، جام در جام اروپا و لیگ قهرمانان در مجموع دو بازی رفت و برگشت به آرسنال باختند و از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند.

از 28 بازی آرسنال مقابل تیم‌های آلمانی 14 دیدار در لندن برگزار شده و حاصل آن 9 پیروزی، یک تساوی و 4 شکست برای آرسنال بوده است.

اولین بازی اروپایی میلان با سیدورف

در دیگر بازی امشب لیگ قهرمانان اروپا تیم پرافتخار میلان در شرایطی که بدترین اوضاع چند سال اخیر خود را تجربه می‌کند باید به مصاف اتلتیکو مادریدی برود که در این فصل پابه‌پای بارسلونا و رئال مادرید امتیاز جمع کرده است.

سوابق میلان که با 14 قهرمانی در اروپا پرافتخارترین تیم به شمار می‌رود، می‌گوید این تیم باید براحتی اتلتیکو را از پیش رو بردارد، اما واقعیت این روزهای قرمز و مشکی‌ها چیز دیگری است. آنها که سه هفته پیش کلارنس سیدورف را جایگزین ماکسیمیلینو آلگری کردند در جدول سریA ایتالیا در رده نازل دهم قرار دارند.

هواداران میلان هیچ‌گاه یاد ندارند تعداد بردها و باخت‌های تیمشان تا هفته 24 برابر باشد، اما فعلا در کارنامه این تیم در سری A، هشت پیروزی، 8 تساوی و 8 باخت ثبت شده تا قطعا برای فصل آینده شانسی برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان نداشته باشند.

در مقابل، هواداران اتلتیکو مادرید این روزها روی ابرها راه می‌روند. آنها امیدوارند تیمشان پس از 18 سال، دهمین قهرمانی خود در لالیگا را جشن بگیرد و پس از 40 سال برای دومین بار حضور در فینال لیگ قهرمانان را تجربه کند.

اتلتیکو با سرمربی آرژانتینی‌اش دیه‌گو سیمونه و ستاره‌هایی نظیر دیوید ویا، دیه‌گو کاستا، رائول گارسیا، تیاگو و فرانسیسکو خوانفران باید خوشحال باشند که در بهترین شرایط به تیم پرافتخار میلان برخورد کرده‌اند.

مرحله دیدار‌های باقیمانده مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا ـ دور رفت

چهارشنبه 30 بهمن

میلان (ایتالیا) ـ اتلتیکو مادرید (اسپانیا) در ورزشگاه سن‌سیرو

آرسنال (انگلیس) ـ بایرن‌مونیخ (آلمان) در ورزشگاه امارات

سه شنبه 6 اسفند

زنیت سن‌پترزبورگ (روسیه) ـ بوروسیا دورتموند (آلمان) در ورزشگاه پتروفسکی

المپیاکو (یونان) ـ منچستریونایتد (انگلیس) در ورزشگاه گئورگیوس کائیسکاکیس

چهارشنبه 7 اسفند

گالاتاسرای (ترکیه) ـ چلسی (انگلیس) در ورزشگاه علی سامیئین

شالکه (آلمان) ـ رئال مادرید (اسپانیا) در ورزشگاه گلزن کرشن

بایرن‌مونیخ و انگلیسی‌ها

بایرن‌مونیخ هم تاکنون 41 بار در رقابت‌های اروپایی با تیم‌های انگلیسی روبه‌رو شده است که البته تعداد بردهایش فقط سه تا از تعداد باخت هایش بیشتر است؛ 15 برد، 14 تساوی و 12 باخت.

این آمار در بازی‌هایی که در انگلیس برگزار شده کاملا به ضرر بایرن‌مونیخ است. آنها از 16 بار مسافرت خود به جزیره، فقط 4 بار برنده برگشته‌اند و در 12 مورد دیگر 6 بار با تساوی و 6 بار با شکست مواجه شده‌اند. هرچند آمار این تیم از تقابل با آرسنال در مراحل حذفی یک آمار صددرصدی است و همیشه تیم برنده بایرن‌مونیخ بوده است، اما 9 بار هم این تیم‌های انگلیسی بودند که در مراحل حذفی رقابت‌های اروپایی با پیروزی بر بایرن‌مونیخ این تیم را ناکام گذاشته‌اند؛ لیورپول سال 1981، آستون ویلا سال 1982، تاتنهام سال 1983، اورتون سال 1985، نوریچ سال 1993، منچستریونایتد سال 1999، لیورپول سال 2001 و چلسی در سال‌های 2005 و 2012.

رضا پورعالی ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها