با کاهش فاصله قیمتی خودروهای داخلی و خارجی خودروسازان داخلی راهی جز کاهش هزینه​ها و مشتری مداری نخواهند داشت

پیشنهاد کاهش 15 درصدی تعرفه واردات خودرو

در حالی که برخی مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک ایران از کاهش تعرفه واردات خودرو از سال آینده خبر داده‌اند، شورای رقابت دیروز رقم پیشنهادی این کاهش را تا 15 درصد اعلام کرد.
کد خبر: ۶۴۴۷۰۷

این پیشنهاد درحالی از سوی شورای رقابت مطرح شده که به نظر می‌رسد این شورا در روش قبلی خود در مبارزه با انحصارگرایی و بازگردانیدن رقابت سالم به صنعت خودرو تجدیدنظر کرده و به جای قیمت‌گذاری و تعیین فرمول به‌دنبال بازکردن بازار انحصاری صنعت خودرو به روی رقبای خارجی خودروسازان ایرانی از طریق کاهش تعرفه‌هاست. به این ترتیب با کاهش فاصله قیمتی خودروهای داخلی و خارجی، خودروسازان داخلی راهی جز کاهش هزینه‌ها، توجه به بهره‌وری و افزایش فناوری، تنوع، کیفیت و مشتری‌مداری نخواهند داشت.

رئیس شورای رقابت در گفت‌‌وگو با فارس با اشاره به طرح جدید شورای رقابت برای تغییر تعرفه واردات خودرو، اظهار کرد: در طرح پیشنهادی شورای رقابت به هیأت دولت، تعرفه واردات خودرو با حجم موتور تا 1500 سی‌سی معادل 30‌درصد و خودروهای با حجم موتور 1500 سی‌سی و 1500 تا 2000 سی‌سی معادل 35 درصد تعیین شده است.

رضا شیوا افزود: اکنون تعرفه واردات این خودروها 45 درصد است.وی ادامه داد: اکنون تعرفه واردات خودروهای2000 تا 2500 سی‌سی 40 درصد و از 2500 تا 3000 سی‌سی 70 درصد است که پیشنهاد شورای رقابت این است که تعرفه این خودروها تغییری نداشته باشد.

به گفته شیوا، در طرح پیشنهادی شورای رقابت، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 3000 سی‌سی به بالا 10 درصد نسبت به شرایط فعلی افزایش یافته و تعرفه 100 درصدی برای واردات این خودروها پیشنهاد شده است.

وی با بیان این‌که این تعرفه‌های پیشنهادی در جهت رقابتی شدن بازار خودرو ارائه شده است، گفت: تعرفه‌های پیشنهادی توسط کارگروهی در شورای رقابت تعیین شده تا با اجرای آن زمینه برای ایجاد رقابت و افزایش کیفیت و بهره‌وری خودروهای داخلی فراهم شود.وی با اشاره به این‌که در طرح پیشنهادی شورای رقابت سعی شده تعرفه واردات خودروهای با مصرف بنزین کمتر که بیشتر مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد کاهش یابد، تصریح کرد: در مورد واردات قطعات خودرو نیز پیشنهاد ارائه شده، همان تعرفه 12 درصدی فعلی است و در واقع تغییری در این مورد اتفاق نیفتاده است.

رئیس شورای رقابت با تأکید بر این‌که واردات خودرو نباید در انحصار یک یا دو نفر باشد، اظهار کرد: کاهش تعرفه واردات خودرو اثرات مثبت و منفی بر اقتصاد کشور دارد، ولی آثار مثبت آن بیشتر خواهد بود.

شیوا افزود: با افزایش تعرفه واردات خودروهای 3000 سی‌سی به بالا، درآمد دولت از محل واردات خودرو تأمین می‌شود و کاهشی در این خصوص اتفاق نخواهد افتاد.

وی اجرای تعرفه‌های پیشنهادی را راهی برای کمک به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروی ایران عنوان کرد و گفت: به این ترتیب، تکنولوژی جدیدتر وارد صنعت خودرو می‌شود و کیفیت تولیدات داخلی نیز افزایش خواهد یافت.

شیوا در مورد مصوبه مجلس برای افزایش 5 درصدی تعرفه واردات خودرو به منظور تجهیز ناوگان امدادی کشور نیز گفت: در پیشنهاد شورای رقابت، تبصره‌ای در این مورد اضافه شده که براساس آن، هر مقدار عوارض اضافه که بابت واردات خودرو دریافت شود، باید از درصدهای پیشنهاد شده شورای رقابت کم شود و در نهایت، خروجی تعرفه ارقامی باشد که از سوی شورا پیشنهاد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها