دانستنی‌های رانندگی با خودرو

ناگهان ترمز خودروتان نمی‌گیرد! چه می‌کنید؟

سیستم ترمز ABS بهترین راه برای ایمن ساختن ترمز وسایل نقلیه موتوری با سیستم‌های ترمز هیدرولیک است. در ادامه این مطلب اطلاعاتی درباره این نوع ترمز‌ها را بخوانید که ممکن است در خودروی شما هم به کار گرفته شده باشد.
کد خبر: ۶۴۳۹۳۴

جام جم سرا: ترمز Abs دستگاهی الکترونیکی است که در هنگام ترمزگیری با کنترل فشار (قطع و وصل کردن فشار) هیدرولیک در کسری از ثانیه ارتباط لنت را با دیسک یا کاسه برقرار و قطع می‌کند. تکرار سریع و مداوم این عمل باعث از میان رفتن حالت بلوکه کردن یا قفل کردن ترمز‌ها می‌شود.
اهمیت این گونه ترمز‌ها بیشتر در سطوح خیس و لغزنده یا ترمزگیری در سرعت‌های بالا بیشتر نمایان می‌شود. در خودروهای مجهز به این سیستم هنگامی که پدال ترمز فشار داده می‌شود، در صورتی که این فشار ناگهانی، سریع و محکم باشد، صداییی شبیه به تیک تیک مداوم زیر پای خود حس می‌کنید. این نشاندهنده عملکرد درست سیستم است زیرا قطع و وصل پیاپی باعث جلوگیری از قفل شدن چرخ، سر خوردن یا کشیده شدن لاستیک می‌شود و در این گونه موارد راننده از کنترل کامل روی وسائل نقلیه خود برخوردار است
نکته منفی در مورد ترمزهای Abs صدای نسبتا شدید آن‌ها در هنگام ترمزگیری روی سطوح بسیار لغزنده است. در خودروهایی که فاقد ترمز ABS می‌باشند وقتی راننده پای خود را روی پدال ترمز بطور ناگهانی فشار دهد در صورتی که جاده لغزنده باشد، خودرو تعادل خود را از دست خواهد داد اما سیستم ترمز ABS این نقص را برطرف کرده و اجازه قفل شدن کامل به چرخ را نمی‌دهد. این سیستم باعث می‌شود که خودرو هم تعادل خود را از دست ندهد و هم سریع‌تر ترمز کند و بایستد.
سیستم ترمز مجهز به Abs قادر است وضعیت ایمن‌تری را برای خودرو ایجاد کند. کاهش خط قرمز افزایش پایداری خودرو در جاده‌های لغزنده افزایش کنترل فرمان کاهش اثر شرایط متفاوت جاده روی لاستیک‌ها، کاهش‌ مقدار لرزش لاستیک و سیستم تعلیق در ترمز و پایداری خودرو در جاده‌های ناهمگن به هنگام ترمز شدید از فواید این سیستم است.

انجام تغییرات شخصی در خودرو (مثلا ترمز، بدنه‌ و یا چرخ‌ها) می‌تواند بر عملکرد سیستم Abs تاثیر منفی بگذارد.

اجزای سیستم ترمز ABS:

واحد کنترل الکترونیکی یا ECU
واحد کنترل هیدرولیکی یا HCU
پمپ
سیلندر اصلی
سلونوئید‌ها
انبار‌ها اکومولاتور‌ها
سنسورهای سرعت
سایر تجهیزات ورودی واحد
کنترل الکترونیک
|کاراینفو|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
۰
۰
با سلام اشكال خیلی گویا و خوب بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها