سن ازدواج در حال تغییر است؛ خطر بیخ گوش جوانان ایران

۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برای همیشه مجرد قطعی شدند

در فرهنگ و جامعه ایرانی ازدواج نکردن دختران پدیده‌ای نامیمون به‌شمار می‌رود و در محافل مختلف از جمله رسانه‌ها نیز به آن دامن زده می‌شود. این درحالی است که کمتر به ریشه‌یابی این موضوع پرداخته می‌شود که چرا پسران کمتر به ازدواج روی آورده و به تجرد تمایل دارند.
کد خبر: ۶۴۳۱۶۶

جام جم سرا: برخی روانشناسان معتقدند که تجرد در پسران دلایل و ویژگی‌های خاصی دارد اما، تاثیر این تجرد زمینه افزایش تجرد در بین دختران را نیز فراهم کرده است. آنها همچنین معتقدند که در این راستا باید موضوع تجرد گرایی در دختران و پسران را باهم مورد بررسی قرار داد و راهکارهای علمی و اساسی برای حل آن یافت؛ راهکارهایی که نه‌تنها باعث کاهش تجرد گرایی در بین جوانان می‌شود بلکه تمایل به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک به یک ارزش ماندگار تبدیل می‌کند.

پسرانی که هم‌اینک در سن ازدواج هستند و یا سن آنها افزایش یافته و حتی در آستانه چهل سالگی هستند، دلایل و توجیهات خاصی برای ازدواج نکردن مطرح می‌کنند. «محمد. ن» مجرد و 38ساله و دارای مدرک فوق‌لیسانس از جمله جوانان تهرانی است که تاکنون حاضر نشده به ازدواج تن دهد و بر سر سفره عقد بنشیند.

او می‌گوید: افزایش سن من و سایر جوانان دختر و پسر موجب شده است تا در انتخاب همسر آینده خود، بسیار سخت‌گیر و حساس شویم.

«مهرداد کَنتوری» 42ساله که حدود هشت سالی است ازدواج کرده، یکی از دلایل تمایل نداشتن پسران به ازدواج را تنوع‌طلبی آنان عنوان کرده و می‌گوید: چنین روندی موجب سست شدن بنیان‌های خانواده و ایجاد بی‌اعتمادی در نسل جوان و به تبع آن افزایش تجردگرایی در جامعه خواهد شد.

«زهرا قاسمی» یکی از شهروندان تهرانی ازجمله دلایل تمایل نداشتن پسران به ازدواج را نبود امنیت شغلی و شرایط سخت تامین معاش و مسکن عنوان کرده و می‌گوید: حدود دو سالی است که عقد کرده‌ام اما به‌دلیل آنکه همسرم شغل مناسبی کسب نکرده، هنوز زندگی مستقل خود را آغاز نکرده‌ایم که این امر نگرانی‌هایی را در زندگی مشترک ما ایجاد کرده است.

در کنار عوامل جمعیت‌شناختی که سبب شده تعداد پسران در سن ازدواج، کمتر از تعداد دختران در سن ازدواج باشد، اما نباید عوامل دیگری را در این زمینه نادیده گرفت به‌ویژه اینکه در جامعه‌ای که براساس عرف، پسر باید با گروه سنی پایین‌تر از خود ازدواج کند، بنابراین فرصت‌های ازدواج بسیاری از دختران در این شرایط نیز کاهش می‌یابد.

کارشناسان معتقدند مهاجرت افراد به شهرها نیز خود عامل مهم و تاثیرگذاری برای به تأخیر افتادن سن ازدواج و مجرد ماندن جوانان است، زیرا افرادی که به شهرها مهاجرت می‌کنند تحت تاثیر رفتارها و تفکر شهری قرار می‌گیرند. از سوی دیگر با تغییر فرهنگی و تجددگرایی، انگیزه پسران مهاجر برای انتخاب همسری از میان دختران شهری افزایش می‌یابد پسرانی که به علت کار و تحصیل به شهرها مهاجرت کرده‌اند در این شهرها ازدواج می‌کنند، بنابراین توازن تعداد دختران و پسران در روستاها از بین می‌رود و بسیاری از دختران در روستاها مجرد باقی می‌مانند.

مهاجرت به سایر کشورها نیز که بیشتر توسط پسران صورت می‌گیرد، توازن میان تجرد پسران و دختران را برهم می‌زند و باعث افزایش تعداد دختران مجرد می‌شود کارشناسان مسائل جوانان معتقدند که افزایش سطح تحصیلات جوانان نیز ازدواج آنها را با مشکل مواجه می‌کند، زیرا همزمان با ادامه تحصیل، امکان یافتن شغل مناسب وجود ندارد و دانشجو، برای تامین هزینه زندگی خود نیز با مشکل مواجه است چه رسد به آنکه بتواند یک زندگی مشترک را آغاز کند.
بنابراین ازدواج، اشتغال و تحصیل در کنار یکدیگر فشار مضاعفی را بر جوانان وارد می‌کنند به‌طوری که با افزایش سطح تحصیلات، نگرش فرد نسبت به زندگی و انتخاب همسر تغییر کرده و سطح توقعات آنان نیز افزایش می‌یابد.

یک رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی افزایش تجرد در پسران را ناشی از تغییر سبک زندگی آنان می‌داند و می‌گوید: وجود خانه‌های مجردی، گسترش زندگی بدون تعهد و ازدواج، رونق گرفتن روابط با جنس مخالف در شبکه‌های اجتماعی از دیگر عوامل اصلی افزایش تجردگرایی پسران در جامعه ما به‌شمار می‌روند. مجید ابهری ادامه می‌دهد: ضعف مسئولیت‌پذیری در جوانان و کمرنگ شدن ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی در نزد آنها که ناشی از تغییر سبک زندگی است، سبب شده است تا گرایش به تجرد در بین پسران در 10 ماهه سال 92 نسبت به 10 ماه سال 91، 30درصد افزایش یابد.

این آسیب‌شناس اجتماعی می‌افزاید: متاسفانه نهادهای فرهنگی به دلیل سیاست‌زدگی و گروه‌گرایی در 10 سال گذشته توجهی به گسترش شبکه‌های اجتماعی و نفوذ آنها در بین جوانان نکرده و به این موضوع بی‌توجهی کرده‌اند. ابهری ابراز امیدواری می‌کند: در دولت تدبیر و امید، این روش نافرخنده متوقف شده و نظریات کارشناسان دلسوز به کار گرفته شود، در غیر این صورت شاهد افزایش موج تجرد در بین پسران و توقف ازدواج در بین دختران خواهیم بود.|آرمان|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
یه جوون مجرد
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
۰
۰
هر روز بدتر از دیروز، دینگ دینگ ...
یك به اصطلاح جوان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
۰
۰
اگه جوانی توان ازدواج و خرید مسكن و تامین خانواده را داشته باشد تمام دلایل دیگری كه آقایان بر شمردند بهانه و حاشیه ای بیش نیست...ریشه تمام مشكلات اجتماعی فقر است.
پسر37 ساله مجرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
۰
۰
چون پول ندارم
كار ندارم
خونه ندارم
پس ترجیح میدهم مجرد بمونم
چون خودم پول جیبی را ندارم چه برسه به زن داری
من شغل داشته باشم
خودم زن پیدا میكنم و خونه میخرم پس در تشكیل زندگی من و خونه دار شدن من دخالت نكنید فقط در اشتغال و كار من دخالت كنید كه چگونه به این آقا شغل بدم پول حلال دربیارد
فقط به فكر كار باشید
جوانها خودشون هم زن میگیرند هم خونه میخرند هم بچه دار میشوند اگر كار داشته باشند و شغل داشته باشند پول دارندپول كه دارند زن دارند بچه دارند خونه دارند ماشین دارند جامعه و اجتماع شاد داریم!مگه نه...........؟
َانار
-
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
اوهوم ...یكی بیاد منو بگیره ببره خخخخ
جوان نا امید از آینده
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
۱
۰
بیكاری بی پولی گرانی. وام ازدواج هم كه تعطیل شده .نداشتن بیمه .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها