چند قاب از خاطرات دهه فجر

خاطراتی به شیرینی فجر

روایت رسانه‌های خارجی از اولین روز حضور امام در ایران

این‌همه جمعیت که به خیابان می‌آیند مردم نیستند؟

جمعه 13 بهمن 1357 بود. یک روز از ورود رهبر انقلاب گذشته بود و امام و نزدیکانشان به مدرسه دخترانه رفاه در جنوب تهران نقل مکان کرده بودند، نگهبان‌ها نیم ساعت به نیم ساعت، در را باز می‌کردند و چند هزار نفر زن و مرد برای دیدن امام وارد حیاط می‌شدند.
کد خبر: ۶۴۱۸۲۱
این‌همه جمعیت که به خیابان می‌آیند مردم نیستند؟

امام(ره) یک روز بعد از ورود به ایران در جمع روحانیون فرمودند: «رژیم سلطنتی از اول خلاف عقل بود... هر ملتی باید خودش سرنوشت خودش را تعیین کند.»

سپس با اشاره به مفاسد رژیم شاه از مسئولان خواستند تا خودشان به خواست مردم توجه کرده و کناره گیری کنند و از همین جا بود که آن روز جمله معروفی را به زبان آوردند: «این‌همه جمعیت که به خیابان می‌آیند مردم نیستند و با شناسنامه جعلی وارد شده‌اند؟!»

در این میان روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های بزرگ دنیا از اتفاقات ایران جزء به جزء می نوشتند. آسوشیتد پرس به نقل از بختیار نوشت: طرفداران آیت‌الله خمینی می‌توانند فریاد بزنند، غوغا کنند، توهین کنند، این کار چیزی را ثابت نمی‌کند، اما اینکه چندین میلیون نفر برای استقبال از آیت‌الله به تهران آمدند، مبالغه‌آمیز است! آسوشیتدپرس نوشت: بختیار گفته است که همچنان مشتاق ملاقات با ایشان است.

این خبرگزاری گزارش داد: امرای ارتش گفته‌اند که اگر آیت‌الله خمینی بر خلاف قانون اساسی اقدامی کند، ‌آنها دست به اقدام خواهند زد.

رادیو مسکو اعلام کرد: دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا علیه مداخله آمریکائی‌ها در امور داخلی ایران، در برابر کاخ سفید تظاهرات کردند. در چند شهر کشور، ازجمله سمنان و تربت جام، در پی تظاهرات مردم چند نفر به شهادت رسیدند. یک ساواکی در تهران ترور شد. وی سرهنگ معتمدی نام داشت و یکی از اعضای بلند پایه ساواک بود.

به دنبال این خبرگزاری ها رادیو بی.بی.سی هم اعلام کرد: آیت‌الله شریعتمداری گفته است در تبدیل رژیم سلطنتی به جمهوری باید جانب احتیاط رعایت شود و تهیه مقدمات فراوانی لازم است.

دیوید بارتنت، خبرنگار- عکاس، آمریکایی نیز در جمع پر شور مردم ایران همراه امام بود. او به ماجرای بازگشت امام و حضور او در مدرسه رفاه و شوق مردم برای دیدن امام در روز 13 بهمن ماه اینچنین اشاره می کند:

اولین روز پس از بازگشت، تلاش کردم که از بین جمعیت خودم را به نزدیک پنجره برسانم. عبور از میان جمعیت بسیار دشوار بود، نیاز به هول دادن، ضربه زدن و تنه زدن داشت و من هم یک کیف دوربین بزرگ هم داشتم. تلاش کردم که خود را با جریان مردم هماهنگ کنم. حدود 20 دقیقه‌ طول کشید تا دقیقاً زیر پنجره‌ای که {امام} خمینی ایستاده بود، برسم اما کاملاً ارزشش را داشت. یک موقعیت خوب پیدا می‌کنم و همانجا می‌مانم، در حالی که چند گروه آمدند و رفتند...(مهر)

newsQrCode
برچسب ها: انقلاب دهه فجر
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها