به گزارش جام جم سرا؛ هنگامی که به خرید میروید سعی کنید از اشتباهات زیر پرهیز کنید.
اجتناب از مقایسه قیمتها
اگر بدبین بودن را کنار بگذارید ممکن است کالایی را به مراتب گرانتر بخرید. به همین خاطر هنگام خرید دست از مقایسه قیمتها بر ندارید. گاهی با طی مسافت چند خیابان میتوانید همان کالا را به مراتب ارزانتر بیابید. همچنین برای برخی از کالاهای دیجیتالی میتوانید از جستوجوهای اینترنتی بهره ببرید. اگر از قیمت کالاها در دیگر فروشگاهها مطلع باشید، آن وقت قدرت چانه زنی شما در مقابل فروشنده نیز افزایش مییابد اما اگر فروشنده احساس کند شما از اطلاعات کافی در مورد بازار کالا بیبهره هستید، تلاش میکند از بیاطلاعی شما بهره ببرد تا شما را به خرید آن کالا ترغیب کند.
فراموش کردن بودجه بندی
همه پولی که در حساب بانکی شما قرار دارد برای خرید کردن نیست. به خصوص اکنون که بیشتر خریدها با عابر بانک انجام میشود خطر اینکه از بودجه تعیین شده برای خرید کردن فراتر بروید بسیار زیاد است. پیش از خرید تعیین کنید که قصد دارید برای مثال چقدر پول برای شلوار بپردازید و به هیچ وجه از میزان تعیین شده فراتر نروید. عادت به خرید کردن بیش از بودجه تعیین شده به مرور زمان باعث خواهد شد تا بدهیها از راه برسند. اگر نمونه خوبی در مورد افراد بدهکار سراغ ندارید بهتر است نگاهی به کشورهای بحران زده اروپا بیندازید. بدهی همان بلایی را سر شما خواهد آورد که اکنون سر کشور یونان آورده است.
از خود بیخود شدن در حراجیها
فروشندگان در حراجهای فصلی معمولا قیمت کالاها را تا حد قابل توجهی کاهش میدهند اما این دلیل نمیشود که شما مجبور باشید خرید کنید. نخست اینکه به خاطر داشته باشید همیشه حراجیهایی در کار خواهند بود و این یک حراجی آخرین فرصت شما برای خرید کردن نیست. همچنین حراجیها نباید باعث شوند نیاز شما به برخی کالاها افزایش یابد. خرید از حراجیها به شرطی هوشمندانه است که شما واقعا به کالایی نیاز داشته باشید. معمولا میتوان افراد بسیاری را مشاهده کرد که هنگام فروش فوق العاده با کیسههایی مملو از کالاهای خریداری شده پیروزمندانه از فروشگاه بیرون میآیند اما آنها در واقع اصلیترین بازندگان فروش فوق العاده هستند.
تبیینهای اشتباه بعد از خرید
بعد از اینکه ما چیزی را میخریم که نباید میخریدیم، خودمان را قانع میکنیم کارمان درست بوده است. بسیاری از مردم از پذیرش این نکته که ممکن است در خرید اشتباه کنند. سر باز میزنند، به خصوص موقعی که یک خرید بزرگ انجام میدهند. فروشندگان این مسئله را میدانند، بنابراین سعی میکنند نخست با استفاده از چیزهایی شبیه ضمانت کالا، خریدار را تشویق کنند تا اقدام به خرید کند. همین که شما تصمیم به خرید گرفتید، جای فروشنده را خواهید گرفت و خود را متقاعد میکنید تصمیمتان درست است و نیز شروع به بالابردن ارزش آن میکنید زیرا اکنون آن کالا مال خودتان است.
به نوشته اقتصاد پرس، کاری که در این مورد شما میتوانید انجام دهید این است که با این نگرش مبارزه کنید. اگر کالا یا خدماتی که دریافت کردهاید خوب نیستند آن را به فروشنده برگردانید.
>> باشگاه خبرنگاران
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفت و گو با دکتر محمدهادی همایون روند«ظهور» را از آغاز تاریخ تا بازه کنونی بررسی کرده ایم
عزیز حسنویچ، مفتی اعظم کرواسی در گفتوگو با «جامجم»مطرح کرد