بتازگی دانشمندان ادعا کردند راهی یافته‌اند تا از گسترش سرطان در مغز جلوگیری کرده و در نهایت آن را متوقف کنند.

براساس گزارش sciencedaily، طبق تحقیقات اخیر در دانشگاه شرق آنجلیا در درمان سرطان مغز نباید به پروتئینی که در داروهای ضد سرطان است اعتماد کرد، زیرا با وجود پیشرفته‌ترین عناصر ضد سرطان، آزمایش‌های بالینی در درمان سرطان مغز با شکست مواجه شده است.

دانشمندان متوجه شدند که نبود پروتئین خاصی به نام اینتگرین می‌تواند نقشی اساسی در توقف رشد تومورهای سرطانی داشته باشد، زیرا سلول‌های سرطانی به کمک این پروتئین به رگ‌های خونی می‌چسبند و از آنها تغذیه می‌کنند. داروهایی که این پروتئین را تولید نمی‌کنند در مقایسه با دیگر داروها که باعث خونریزی در روده و بالا رفتن فشار خون می‌شوند عوارض جانبی کمتری دارند. تیم تحقیقاتی سلول‌های عروق خونی (سلول‌های اندوتلیال) یک موش و همچنین نقش پروتئین اینتگرینB3 را مورد بررسی قرار دادند.

دکتر استفان رابینسون عنوان کرد که این پروتئین از مواد تشکیل‌دهنده داروهایی است که طی دو دهه گذشته تولید شده است. در هنگام تغذیه از عروق خونی سطح بیان این پروتئین در سلول‌های اندوتلیال افزایش می‌یابد. پیشرفته‌ترین نوع این داروها در آزمایش‌های بالینی فاز 3 در درمان سرطان‌های مغز با شکست مواجه شد.

در دیگر درمان‌ها بیمار برای مدت کوتاهی به درمان پاسخ داده و با گذشت زمان دوباره سرطان روند خود را پیش گرفته است. محققان سعی دارند روش‌های درمانی جدیدی را که مانع آسیب به عروق خونی توسط تومورهای سرطانی می‌شود کشف کنند. آنها با به‌کارگیری روش درمانی متفاوتی میزان آسیب عروق خونی را تعدیل کرده و متوجه شدند که با مهار طولانی‌مدت اینتگرین B3 تغییرات مولکولی در سلول‌های عروق خونی رخ می‌دهد.

در این آزمایش‌ها زمان‌بندی نقشی اساسی دارد. اکنون دانشمندان تحقیقات خود را بر پیشرفت داروها و همچنین افزایش تاثیر آنها متمرکز کرده‌اند.

کشف این نکته که نبود این پروتئین می‌تواند به توقف توسعه سلول‌های سرطانی در مغز کمک کند قسمت بزرگی از معمای سرطان را حل کرده و می‌توان به کمک آن روش‌های درمانی موثری را برای نجات جان بیماران سرطانی پیدا کرد.