نایب رئیس ایرانی کمیته داوران هندبال جهان:

اولویت اول من، کمک به ایران است

در دو بازی تدارکاتی تیم ملی هندبال ایران با ترکیه در تهران برای آماده‌سازی شرکت در مسابقه‌های جام ملت‌های آسیا 2014 دوحه، فرصتی دست داد گفت‌وگویی اختصاصی با داوود توکلی برجسته‌ترین عضو ایرانی هندبال آسیا و جهان داشته باشیم. داور بین‌المللی که ابتدا در بوندس‌لیگا چهره شد و پس از بازنشسته شدن هم‌اکنون جدا از عضویت در هیات رئیسه کنفدراسیون آسیا و فدراسیون بین‌المللی هندبال IHF، ریاست کمیته داوران هندبال آسیا و نایب‌رئیسی کمیته داوران هندبال فدراسیون جهانی را نیز در اختیار دارد. او جزو معدود اعضای ایرانی صاحب کرسی بین‌المللی است که همواره در موقعیت‌های شغلی خود به بهترین شکل ممکن تلاش کرد دین خود را به ورزش ایران ادا کند. ماحصل صحبت‌های عضو ایرانی کنفدراسیون آسیا و فدراسیون جهانی هندبال را در گفت و گوی اختصاصی با جام‌جم می‌خوانید.
کد خبر: ۶۳۸۱۶۳

ظاهرا یکی از دغدغه همیشگی شما در سال‌های اخیر در مناصب مختلف بین‌المللی کمک و یاری به هندبال ایران بوده، در حالی که برخی نمایندگان ورزش ایران در مجامع بین‌المللی نقش آنچنانی در این زمینه ایفا نمی‌کنند و بعضی از آنها هم حتی رابطه چندان خوبی هم با فدراسیون‌های مربوط به خود ندارند.

من البته کاری به دیگران ندارم، ولی فکر می‌کنم وظیفه همه ماست که پس از عضویت در مجامع بین‌المللی و پس از نشان دادن توانمندی مدیران ایرانی کمک و مساعدت به ورزش ایران را فراموش نکنیم و بکوشیم تا قدم‌های مثبتی در این زمینه برداریم.

من همواره از همان ابتدای حضورم در کنفدراسیون آسیا و فدراسیون بین‌المللی هندبال این موضوع را در اولویت اول کاری‌ام قرار دادم و تلاش کردم عضو موثری برای کشورم باشم.

هم رحیمی و هم کوزه‌گری بارها از شما به نیکی یاد کردند و گفته‌اند که در میدان دادن به داوران ایرانی و همچنین ارتباط‌های بین‌المللی کمک‌های شایانی به فدراسیون هندبال داشته‌اید، موقعیت کنونی هندبال ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هندبال ایران بیش از هر چیز نیازمند همدلی است و واقعیت این‌است که بخت‌های مناسبی را هم در این سال‌ها از دست داده و حالا بیش از هر چیز محتاج صعود به جام‌جهانی است. همه باید کمک کنند تا این تیم بتواند به این هدف بزرگش برسد. اکنون کرسی‌های خوبی در اختیار نمایندگان ایران از جمله خودم است. تلاش دارم تا در آینده مسئولیت کمیته داوران جهان را به دست آورم، ضمن آن‌که با غیبت رحیمی پست نایب‌رئیسی آسیا را از دست دادیم و فقط توانستیم کوزه‌گری را به عضویت هیات‌رئیسه درآوریم . به هرحال رحیمی برای خود وزنه‌ای در آسیا بوده است‌.

تیم ترکیه با کمک شما به تهران آمده است؟

بله. به هرحال همه باید کمک کنیم تا تیم ملی هندبال ایران بتواند پس از سال‌ها راه صعود به جام‌جهانی را در مسابقات جام ملت‌های آسیا در بحرین هموار کند. غیر از ترکیه شرایط حضور تیم ملی را در تورنمنت قطر فراهم کردیم. تیم ملی قبل از حضور در مسابقات جام ملت‌ها در تورنمنت چهارجانبه قطر با تیم‌های میزبان، بحرین و امارات شرکت خواهد کرد. همچنین با فدراسیون ژاپن به توافق رسیدیم تا دو تیم در چند روز مانده به آغاز جام ملت‌ها در منامه با هم دیدار تدارکاتی داشته باشند.

با این حساب سفر به اسپانیا منتفی شده است.

با برنامه‌ریزی جدید سفر به اسپانیا منتفی شده و فکر می‌کنم با همین چند بازی تیم ایران در شرایط خوب گام به دیدار با حریفان خواهد گذاشت.

از دید شما با توجه به همگروهی ایران با تیم‌های قدرتمندی مانند بحرین، عربستان و کره جنوبی، تیم ملی چقدر بخت صعود به مرحله نیمه پایانی را دارد؟

من فکر می‌کنم تیم خوبی داریم و جالب است بدانید همه حریفان ما از بازی با تیم ملی ایران ترس و واهمه دارند.

در چند سال اخیر اوضاع داوری در آسیا با دعوت از داوران بی‌طرف اروپایی بهتر شده، آیا برای جام ملت‌های آسیا در بحرین هم کمیته داوران آسیا چنین سیاستی را دنبال می‌کند؟

برای جام ملت‌های آسیا در بحرین هم سه کوبل داوری از اروپا دعوت شده‌اند که در دو نوبت به این بازی‌ها خواهند آمد. همان‌گونه که در سایر رویدادهای آسیایی اخیر شاهد بودید کمتر مشکل داوری یا اعتراض به داوری‌ها را داشته‌ایم.

پس چرا با وجود بهبود داوری‌ها، شرق آسیایی‌ها همچنان مسابقات باشگاه‌های آسیا را تحریم کرده‌اند و حاضر به بازگشت به این رقابت‌های قاره‌ای نیستند؟

مشکلات تیم‌های شرق آسیا فقط داوری نبود. بهانه‌شان بیشتر دوری راه بوده و به همین دلیل هم خودشان اقدام به سازماندهی مسابقات باشگاهی جداگانه‌ای در این منطقه کرده بودند که با توافقات اخیر قرار شده از امسال دو تیم برتر شرق آسیا و دو تیم برتر غرب آسیا با هم بازی کنند تا تیم برتر آسیا سهمیه باشگاه‌های جهان را بگیرد.

برای خیلی‌ها این سوال به وجود آمده که چرا دیگر مثل سال‌های قبل در رویدادهای مهم بین‌المللی خبری از کوبل داوران ایرانی مثل زوج کرباسچی و کلاهدوزان نیست؟

متاسفانه پس از آن‌که محسن کرباسچی به دلیل رفتن به تیم فوتبال ذوب‌آهن، کلاهدوزان را تنها گذاشت، زمان می‌برد تا زوج جدید شکل گرفته متشکل از کلاهدوزان و موسوی بتوانند بتدریج با سوت زدن رویدادهای مختلف بین‌المللی به همان جایگاه قبلی برسند.

زوج کلاهدوزان و کرباسچی پس از سال‌ها قضاوت به یکی از بهترین کوبل‌های داوری هندبال در آسیا و دنیا تبدیل شده بودند و به همین دلیل نیز در تمامی رویدادهای بزرگ همچون جام جهانی، باشگاه‌های جهان و المپیک حاضر شده بودند و حالا هم باید کمی صبور بود تا داوران ایران بتدریج جایگاه ممتاز گذشته خود را به دست آورند.

 

لژیونر هندبال ایران به تورنمنت قطر نمی‌رسد

معروف‌ترین لژیونر این روزهای هندبال ایران که عضو باشگاه وسپرم مجارستان است به دلیل مصدومیت نمی‌تواند تیم ملی را در تورنمنت چهارجانبه قطر همراهی کند.

به گزارش جام‌جم، ایمان جمالی که پس از درخشش در مسابقات دوره قبل جام ملت‌های آسیا 2012 در عربستان مورد توجه تیم مطرح وسپرم مجارستان قرار گرفته و به عنوان اولین لژیونر هندبال ایران به عضویت یک تیم اروپایی در آمده است، در دو بازی تدارکاتی با تیم ملی ترکیه در تهران به اجبار از روی سکو نظاره‌گر بازی هم‌تیمی‌های خود بود و بجز او موسوی هم که در عضویت تیم بوداپست مجارستان است، در ترکیب تیم ایران غایب بود.

جمالی در گفت‌و‌گوی کوتاه با خبرنگار ما با اعلام این‌که حتما به مسابقات جام ملت‌های آسیا خواهد رسید گفت: همراهی من در تورنمنت قطر منوط به معاینات گروه پزشکی تیم وسپرم خواهد بود و هفته آینده با رفتن به مجارستان تکلیفم روشن خواهد شد.

وی که هم‌اکنون به دلیل تعطیلی سال جدید میلادی در ایران به​سر می‌برد، درباره شرایط خود در تیم وسپرم افزود: تیم ما ‌اکنون در صدر گروه خود در اروپا قرار دارد و یکی از مدعیان اصلی قهرمانی است. همچنین در صدلیگ برتر مجارستان وسپرم با فاصله نسبت به دیگر مدعیان صدرنشین است و من نسبت به فصل قبل از شرایط بهتری برخوردارم. تاکنون نیز 70 گل در لیگ مجارستان و 21 گل هم در لیگ اروپا به ثمر رسانده‌ام که آمار بسیار خوبی در تیمی محسوب می‌شود که با در اختیار داشتن بهترین‌های اروپا یکی از مدعیان قهرمانی محسوب می‌شود.

جمالی در مورد میزان دستمزد خود با کمی مکث بدون اعلام مبلغ آن پاسخ داد: «دستمزد قابل توجهی می‌گیرم. دلیل آن نیز این است که هندبال از محبوبیت زیادی در اروپا برخوردار است و به هرحال همیشه دستمزد ورزشکاران و مربیان سکرت است.»

ملی‌پوش اصفهانی هندبال ایران درخصوص موسوی، دیگر بازیکن ایرانی شاغل در مجارستان و این‌که آیا به نظر او بازیکنان دیگری هم می‌توانند به لیگ‌های اروپایی راه پیدا کنند، گفت: موسوی فعلا به صورت قرضی به تیم بوداپست رفته و در مجموع شرایط خوبی دارد، اما در خصوص بازیکنان ایرانی معتقدم بسیاری از ملی‌پوشان هندبال ایران توانایی بازی در باشگاه‌های اروپا را دارند و فقط باید کمی خودباوری‌شان را افزایش دهند. در پایان لازم می‌دانم بگویم از نظر امکانات و رسیدگی به بازیکنان، تفاوت زیادی بین باشگاه‌های ایران و اروپایی وجود دارد که باعث پیشرفت هندبال اروپا شده است.

علی شاکری‌‌/‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها