مسئولان شورای شهر تهران می‌گویند نقص در نردبان خودروی آتش‌نشانی، موجب سقوط 2 قربانی حادثه شده است

تجهیزات فرسوده آتش‌نشانی؛ مقصر حادثه جمهوری

آنهایی که در دو روز گذشته، تصاویر آتش‌سوزی خیابان جمهوری تهران را دیده‌اند، همچنان صحنه دلخراش سقوط دو زن از ساختمان پنج طبقه را به خاطر دارند؛ زنانی که در میان زبانه‌های آتش، گرفتار شده بودند و از ترس زنده زنده سوختن در کارگاه تولیدی، در نهایت خود را از پنجره ساختمان به بیرون پرتاب کردند و در دم جان سپردند.
کد خبر: ۶۳۷۹۲۸

با وجود بالا گرفتن اعتراض‌ها به نقص ایمنی ساختمان و فرسوده بودن آن، حالا شورای شهر تهران می‌گوید که دلیل اصلی مرگ این دو زن، باز نشدن نردبان‌های ایمنی خودروی آتش‌نشانی بوده است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با مهر تاکید کرد که بر اساس گزارش‌های سازمان آتش‌نشانی و مقایسه آن با زمان حضور ماموران در محل حادثه مشخص شد که صرفا نقص فنی در نردبان آتش‌نشانی، باعث شده دو نفر از شهروندان که گرفتار این حادثه بودند، جان خود را از دست بدهند.

همچنین به عنوان مقصر دوم این سانحه، رحمت‌الله حافظی از گزارش آتش‌نشانی تهران درباره ایمن نبودن ساختمان آتش گرفته سخن می‌گوید.

به گفته این مقام مسئول و براساس گزارش آتش‌نشانی، شش ماه قبل به مالکان این ساختمان اخطار کتبی و تذکر داده شده بود که نکات ایمنی این ساختمان را تامین کنند، اما متاسفانه بعد از گذشت این مدت، هیچ اتفاقی در زمینه ایمن‌سازی این ساختمان انجام نشده است.

او معتقد است که ساختمان‌های زیادی در شهر تهران بخصوص نقاط مرکزی و بازار وجود دارد که ایمن نیستند، اما در حالی که تذکرات لازم در این زمینه به مالکان این قبیل ساختمان‌ها داده می‌شود، ولی تاکنون ترتیب اثری از سوی مالکان مشاهده نشده است.

با وجود آن‌که ایمن نبودن ساختمان، نقش اولیه را در این آتش‌سوزی بازی کرد، اما واقعیت این است که اگر تجهیزات آتش‌نشانان محل مثل نردبان ایمنی آنان درست کار می‌کرد و به موقع باز می‌شد، آن دو زن کارگر مجبور نمی‌شدند که خود را از ساختمان پنج طبقه به پایین پرتاب کنند.

یعنی درست است که نبود استانداردهای ایمنی در این ساختمان، عامل اصلی آتش‌سوزی بوده است، اما براساس گزارش شورای شهر تهران، مرگ این دو زن را باید به نقص‌فنی تجهیزات آتش‌نشانان تهران نسبت داد.

دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی به حادثه

درهمین حال رئیس جمهور در نامه‌ای به وزیر کشور،‌با ابراز تاسف شدید از حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری و جان باختن دو نفر در این حادثه، عبدالرضا رحمانی‌فضلی را موظف کرد تا در اسرع وقت به موضوع رسیدگی کند و گزارشی از این حادثه به وی ارائه دهد.

 

این حادثه بی‌سابقه است

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در توضیح عملکرد آتش‌نشانان این حادثه در گفت‌و‌گو با فارس عنوان می‌کند که آتش‌نشانان حدود سه دقیقه و 20 تا 30 ثانیه؛ یعنی زیر چهار دقیقه که متوسط دنیاست، به صحنه حادثه رسیده‌اند و عملیات خوبی را در صحنه حادثه انجام داده‌اند و از این حادثه 25 نفر را نجات داده‌اند. زمانی که از اتاق محل سقوط این دو خانم فیلمبرداری شده، متوجه شدیم که وسایل موجود در اتاق شامل چرخ‌های خیاطی و سبدهای لباس سالم بوده و اصلا آتش به این اتاق نرسیده است.

اگر براساس گفته‌های مجتبی عبداللهی، جلو برویم، آتش‌نشانان به موقع سر صحنه رسیده‌اند و شتابزدگی این دو خانم کارگر باعث سقوط آنان از ساختمان شده است.

اما شاید اگر هر فردی خود را جای آن دو خانم فوت شده بگذارد؛ یعنی شرایطی که در آن نردبان ایمنی باز نمی‌شود و زبانه‌های آتش هم لحظه به لحظه شعله‌ورتر می‌شود، در آن صورت او هم همان تصمیم را بگیرد.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی نیز در گفت‌و‌گو با جام‌جم می‌گوید: این حادثه تاکنون سابقه نداشته است و به یاد ندارم که نقص ایمنی نردبان، باعث چنین حادثه مشابهی شده باشد. گرچه آتش‌نشانی مسئولیت این اتفاق را به عهده می‌گیرد، ولی این حادثه یک اتفاق بود که آرزو می‌کردیم هرگز رخ ندهد.

این مقام مسئول اعتقاد دارد که در این حادثه، نیروی انسانی مقصر نبوده است و همان‌طور که رایانه یا هر دستگاه دیگری احتمال دارد در یک لحظه کار نکند، آن نردبان ایمنی هم بر حسب اتفاق آن لحظه کار نکرده است.

البته وی توضیح نداد که چرا نردبان ایمنی که یک‌لحظه کار نکردنش می‌تواند حیات انسانی را بگیرد با خرابی رایانه خانگی مقایسه می‌شود که در صورت خراب‌شدنش، موجب مرگ هیچ انسانی نخواهد شد.

آتش‌نشانی: ناوگان ما فرسوده نیست

در شرایطی که انگشت اتهام اصلی به سمت فرسوده بودن ناوگان آتش‌نشانی است و نقص ایمنی در تجهیزات این سازمان، مقصر اصلی مرگ دو کارگر زن شناخته می‌شود، اما ملکی تاکید می‌کند که ناوگان آتش‌نشانی تهران، فرسوده نیست و حتی در منطقه خاورمیانه، جایگاه خوبی دارد و قابل رقابت با دیگر کشورهای همسایه است.

او بر این باور است که ناوگان آتش‌نشانی، مثل کت‌و‌شلوار نیست که هر سال بتوانیم آن را عوض کنیم ولی تا‌حد امکان تلاش می‌کنیم با توجه به بودجه‌هایی که داریم، ناوگان را نوسازی کنیم. اگرچه ملکی تصریح می‌کند که هر روز صبح، تجهیزات آتش‌نشانان تهران، کنترل و بازبینی می‌شود، اما به نظر می‌رسد که در روز حادثه، حتی یک بار هم نردبان ایمنی آتش‌نشانان کنترل و تعمیر نشده است.

حتی در محل حادثه هم از تشک‌های ایمنی استفاده نشده است و حال با این اوصاف این سوال پیش می‌آید که وقتی در محل آتش‌سوزی به آن گستردگی، نه نردبان ایمنی کار می‌کند و نه از تشک ایمنی استفاده می‌شود، این ناوگان چگونه می‌خواهد با دیگر کشورهای همسایه رقابت کند؟

 

تشکیل کمیته ویژه برای بررسی آتش‌سوزی جمهوری

بخش دیگری از جلسه روز گذشته شورا به بررسی ابعاد حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری اختصاص داشت. عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این‌که برای بررسی جزئیات حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری کمیته کارشناسی باید تشکیل شود، گفت: متاسفانه در این حادثه نردبان کامپیوتری برای نجات دو شهروند دچار نقص‌فنی شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقدامات آتش‌نشانی در روز حادثه گفت: نیروهای آتش‌نشانی دقیقا در زمان معین و پس از اطلاع یکی از شهروندان و ظرف 3‌دقیقه و 10 ثانیه در محل حادثه حاضر شده بودند و اقدامات اولیه را انجام دادند. معصومه آباد در ادامه با اشاره به نقص فنی نردبان سازمان آتش‌نشانی و گروه نجات توضیح داد: باید در این خصوص کمیته کارشناسی تشکیل شود و موضوع را پیگیری کند. بنده از همکاران و رسانه‌ها نیز تقاضا می‌کنم احساسی برخورد نکنند، زیرا آتش‌نشان‌ها گروه‌های فداکاری هستند که خود را در شرایط سخت قرار می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها