در گفتگو با جامجم آنلاین مطرح شد
اتوبوسهای برقی که تا همین یک دهه پیش، روزی نورچشمی خیابانهای شهرمان بودند، اما بهدلیل برخی مشکلات، با آمدن تدریجی اتوبوسهای گازسوز از چشم مسئولان شهری و شهروندان افتادند تا کمکم بساطشان از خیابانهای شهر برچیده شد.
حالا مسئولان شهری دوباره به این اتوبوسها فکر میکنند، آنها میخواهند زیر پای اتوبوسهای برقی فرش قرمز پهن کنند و با برطرفکردن مشکلات گذشته و بهکارگیری فناوری جدید دوباره پایشان را به خیابانهای شهرمان باز کنند تا شاید آلودگی هوا یک قدم عقبنشینی کند.
وقتی اتوبوسهای برقی آمدند
اتوبوسهای برقی اولین بار حدود 30 سال پیش پایشان به خیابانهای پایتخت باز شد، آن روزها اتوبوسهای گازوئیلسوز با آن دود سیاه غلیظی که از اگزوزشان خارج میشد چیزی نمانده بود به معضلی برای مسئولان شهری تبدیل شود. آنها فکر میکردند اگر شرایط همینطور پیش برود حضور این اتوبوسها تهدیدی برای آلودگی هوای تهران خواهد شد.
بنابراین از میان گزینههای مختلف روی اتوبوسهای برقی توافق شد.همه چیز برای راهاندازی اتوبوسهای برقی در خیابانهای شهر آماده شد . تیرهای برق، ایجاد مسیر ویژه برای تردد این اتوبوسها و... تا اینکه اولین خط اتوبوسهای برقی در مسیر اتوبوسرانی میدان امام حسین ـ تهرانپارس آغاز به کار کرد.
اتوبوسهای برقی با حرکت لاکپشتیشان تا سالها همچنان یکهتاز خیابانهای شهر بودند و به اتوبوسهای دیزلی فخر میفروختند و شهروندان نیز از سوار شدن به آنها رضایت داشتند تا اینکه با ورود نسل جدید اتوبوسها یعنی اتوبوسهای گازسوز و راهاندازی خطوط اتوبوسهای تندرو کمکم اتوبوسهای برقی از چشم مسئولان شهری و مردم افتاد و بتدریج خطوط اتوبوسهای برقی از خیابانهای شهرمان جمعآوری شد.
چرا اتوبوسهای برقی جمع شدند؟
ظرفیت محدود، عرضکم خیابانها برای جداسازی خطوط اتوبوسهای برقی و سرعت پایین این اتوبوسها از جمله ایرادات و مشکلاتی بود که اتوبوسهای برقی در طول دوران خدمت خود در ناوگان حمل و نقل شهری با آن مواجه بودند.
وجود این مشکلات شرایطی را فراهم آورد تا اتوبوسهای گازسوز در خطوط تندروی بی.آر.تی بتدریج اصلی ترین رقیب اتوبوسهای برقی شوند.
سال 86 با راهاندازی نخستین خط اتوبوسهای بی.آر.تی در مسیر تهرانپارس به آزادی، زمزمههای حذف اتوبوسهای برقی به گوش رسید.
بتدریج با توسعه خطوط بی.آر.تی و جایگزینی تدریجی اتوبوسهای گازسوز به جای اتوبوسهای دیزلی از یکسو و استقبالی که شهروندان از خطوط اتوبوسهای تندرو داشتند، از سوی دیگر موجب شد پرونده اتوبوسهای برقی نیز در این میان از اواخر دهه 80 به طور کلی در شهرمان بسته شود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه درباره علت توقف فعالیت اتوبوسهای برقی در تهران به جامجم میگوید: در گذشته خط اتوبوسهای برقی از میدان امام حسین نیز عبور میکرد که پس از اجرای یکی از طرحهای عمرانی در آنجا و تداخل این خط با طرح در حال اجرا از فعالیت این اتوبوسها جلوگیری شد.
پیمان سنندجی به مشکلاتی که بر سر راه فعالیت اتوبوسهای برقی وجود دارد، اشاره میکند و میگوید: ظرفیت محدود، نبود امکانات کافی همچون عرضکم خیابانها برای جداسازی خطوط اتوبوسهای برقی و سرعت پایین از مهمترین مشکلاتی بود که بر سر راه فعالیت اتوبوسهای برقی وجود داشت.
به گفته وی، اتوبوسهای برقی که چند سال پیش در این خطوط فعالیت میکردند هم اکنون فرسوده است و اگر قرار باشد خطوط اتوبوسهای برقی دوباره فعال شود باید اتوبوسهای جدید خریداری شود. اگر آمدن اتوبوسهای برقی به خیابانهای شهر جدی شود باید تمام بررسیهای لازم صورت گیرد؛ حتی ممکن است خیلی چیزها مثل گذشته نباشد و خطوط اتوبوسهای برقی با شکل جدیدی فعالیتشان را شروع کنند.
اینطور که سنندجی توضیح میدهد حتی ممکن است سیمکشیهای اتوبوسهای برقی که در گذشته دچار نقص فنی میشد یا دائم از جایش درمیآمد، به کلی حذف شود و در یک کلام اتوبوسهای برقی اگر بیایند باید با فناوری جدید کارشان را شروع کنند.
پیش به سوی حمل و نقل پاک
این روزها که آلودگی هوا در کلانشهرها و بخصوص پایتخت بیداد میکند، حرکت به سوی حمل و نقل پاک اولویت اول کارشناسان زیست محیطی و مسئولان شهری شده است.
همین موضوع موجب شده شورای شهریها و مسئولان شهری یکبار دیگر گزینه اتوبوسهای برقی را روی میز بگذارند. آنها فکر میکنند در این شرایط آمدن اتوبوسهای برقی که مهمترین مزیتشان عدم آلایندگی آنهاست میتواند تاثیر مثبتی در خارج کردن شهرمان از وضع بحران زده فعلی داشته باشد. سنندجی با اشاره به مزیت استفاده از اتوبوسهای برقی در ناوگان اتوبوسرانی تهران تاکید میکند بزرگترین مزیت استفاده از اتوبوسهای برقی عدم آلایندگی آنهاست که در شرایط کنونی آلودگی هوا میتواند نقش مهمی در کاهش آلایندگی هوا ایفا کند.
محسن سرخو، رئیس کمیته عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حمایت شورای شهر تهران از توسعه حمل و نقل پاک شهری از راهاندازی مجدد اتوبوسهای برقی در خطوط اتوبوسرانی شهر استقبال میکند و میگوید: در راستای دستیابی به حملونقل پاک پیشبینی میشود خطوط اتوبوسهای برقی در تهران مجدد راهاندازی شود که قرار است این خطوط در مناطق پرجمعیت و مراکز آلوده شهر به کار گرفته شود. به گفته وی، موضوع در حال بررسی در کمیته حملونقل شورای اسلامی شهر تهران است که به نظر میرسد با توجه به ظرفیت موجود قابل اجرا باشد.
کاهش آلاینده ذرات معلق
هرچند بر اساس آخرین بررسیها سهم اتوبوسها به عنوان بخشی از منابع متحرک در آلودگی هوا حدود 3 درصد است، اما کارشناسان زیست محیطی معتقدند فعالیت اتوبوسهای برقی یعنی یک گام به جلو برای رسیدن به حمل و نقل پاک.
آنها معتقدند کمترین مزیت آمدن اتوبوسهای برقی این است که دیگر وابستگی ما به موضوع کیفیت سوخت در آلودگی هوا کمتر خواهد شد و چون منبع تغذیه این اتوبوسها الکتریسیته است بنابراین اتوبوسهای برقی میتوانند یک وسیله حمل و نقل عمومی پاک و بدون آلایندگی محسوب شوند.
حشمتالله بسطامی، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میگوید: فعالیت دوباره خطوط اتوبوسهای برقی در کلانشهرها و بخصوص تهران که با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم میکنند از آن جهت که این سامانه حمل و نقلی موجب به حداقل رساندن میزان انتشار آلایندههای هوا ناشی از تردد خودروهای دیزلی میشود، تجربه موفقی است.
وی با تاکید بر اینکه اتوبوسهای برقی از لحاظ آلایندگی هوا و آلودگی صوتی در حد صفر است، تاکید میکند: هرچند سهم 3درصدی اتوبوسها در منابع متحرک آلودگی هوا رقم چندان قابل توجهی نیست، اما باید همین مقدار نیز به حداقل برسد.
به گفته بسطامی، منابع متحرک (خودروهای شخصی، موتورسیکلتها، وانت بارها و اتوبوسها) منبع اصلی انتشار ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است و بنابراین چون اتوبوسهای برقی از نیروی الکتریسیته تغذیه میشود، قطعا آلایندگی آنها در حد صفر خواهد بود.
پوران محمدی / گروه جامعه
در گفتگو با جامجم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
صادق ورمزیار در گفتوگو با جامجم مطرح کرد
روح الامینی در گفتوگوی تفصیلی با «جامجم»:
در گفتگو با جامجم آنلاین مطرح شد