آزمایش‌های غیرضروری؛ قاتل جیب بیماران

در میان آب گل‌آلود نظام سلامت و درمان، کم نیستند پزشکان و مراکز آزمایشگاهی که نمک روی زخم مردم می‌پاشند و هزینه‌های درمانی بیماران را افزایش‌می‌دهند.
کد خبر: ۶۳۷۰۹۶
آزمایش‌های غیرضروری؛ قاتل جیب بیماران

در حالی که براساس آمارهای رسمی،بیماران بیش از 70درصد هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنند اما در این شرایط به‌جای آن‌که پزشکان یار و یاور مردم باشند، برخی از آنها با نوشتن آزمایش‌ های غیرضروری، هزینه تراشی می‌کنند و شاهد هستیم که گاهی هزینه انواع آزمایش‌ های پزشکی یک بیمار، از هزینه درمان اصلی او جلو می‌زند.

چندی قبل نیز مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت با تائید سودجویی برخی پزشکان و آزمایشگاه‌ ها تاکید کرد که گاه دیده می‌شود برخی پزشکان، دارو یا آزمایش‌های غیرضروری را تجویز می‌کنند؛ در حالی که این کار خلاف قانون است و پزشک باید پاسخگو باشد.

حتی گفته می‌شود که گاهی بین پزشک و آزمایشگاه هم رابطه مالی وجود دارد و پزشک به ازای تجویز هر آزمایش پزشکی، مبلغی را از آزمایشگاه دریافت می‌کند.

گرچه به گفته این مقام مسئول، پزشک حق ندارد آزمایشگاهی را به بیمار معرفی کند و این کار تخلف است، اما معمولا بین آنچه که در واقعیت نظام سلامت اتفاق می‌افتد با آنچه که در قانون به عنوان تخلف ذکر شده است، تفاوت معناداری وجود دارد.

در این بین، بیمه‌ها نیز بیماران را با هزینه‌های گزاف آزمایش‌های پزشکی رها کرده‌اند و به گفته رئیس انجمن آسیب شناسی پزشکی (پاتولوژی)، 80 درصد هزینه آزمایش‌ها از جیب بیمار پرداخت می‌شود.

دکتر فرید کرمی تصریح می‌کند که امروزه آزمایشگاه‌ها به‌طور علنی رومیزی می‌گیرند و این مردم هستند که فاصله بین تعرفه‌های فعلی و قیمت‌های واقعی آزمایش‌ها را پرداخت می‌کنند و البته در این بین، برخی پزشکان نیز آزمایش‌های متعدد و غیرضروری را به بیمار‌تلقین می‌کنند.

در شرایطی که انتظار می‌رود پزشک برای شرح حال گرفتن و صحبت کردن با بیمار، وقت بیشتری بگذارد و در تشخیص بیماری فقط به آزمایشگاه‌ها متکی نباشد، ضرورت دارد که بیماران هم از اصرار به تجویز دارو و آزمایش از سوی پزشک اجتناب کنند و به نظر می‌رسد، اگر همین رابطه پزشک و بیمار اصلاح شود، سهم زیادی از بار هزینه‌های نظام درمان، کاهش پیدا خواهد کرد.

امین جلالوند‌ - ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
۰
۰
این روزها برخی دكترهای عزیز فقط در كار طبابت حرفه ای نشده اند و تخصص آنها در چگونه پول درآوردن زیاد خلاصه شده است البته بلانسبت بعضی دكترهای متعهد ودلسوز.

نیازمندی ها