باج گیری از بیماران با روش های تشخیص غیرضروری

رییس انجمن آسیب شناسی ایران (پاتولوژی) هشدار داد : دست‌هایی پشت پرده برخی روش های تشخیصی گرانقیمت و غیر ضروری را در قالب آزمایش هایی واجب وارد بازار تشخیص و درمان می کنند حال آن که برخی آزمایش های حیاتی مانند آزمایش دیابت بارداری از چشم پزشکان افتاده است و آنها را تجویز نمی کنند.
کد خبر: ۶۵۱۲۹۷
باج گیری از بیماران با روش های تشخیص غیرضروری

دکتر فرید کرمی در گفتگو با جام جم آنلاین با تشریح آسیب‌های نظام سلامت در حوزه آزمایشگاه گفت : علت مساله این است که سیاست های تشخیصی در کشورمان ، به جای آن که بوسیله مجامع رسمی علمی مشخص شود، به دست شرکت های وارد کننده کیت و تجهیزات آزمایشگاهی تعیین می شود.

بر اساس توضیح او، ماجرا از این قرار است که این شرکت ها، با تامین هزینه های برخی کنگره های علمی ، در آنها نفوذ می کنند و روش های تشخیصی غیر ضروری را به عنوان آزمایش های حیاتی به پزشکان می شناسانند و آنها هم این روش ها را با تصور این که برگرفته از علم روز دنیاست و برای حفظ سلامت بیمارشان اهمیت دارد ، در نسخه ها تجویز می کنند که در نتیجه بار هزینه های درمان روی دوش بیماران سنگین تر می شود.

همین وضعیت به گواه کرمی باعث شده است برخی کنگره ها به کلی تغییر ماهیت دهد و به پوششی برای برگزاری هر چه باشکوه تر بخش نمایشگاه ، تبدیل شود. بر اساس توضیحات این آسیب شناس ( پاتولوژیست) یکی از حوزه های علمی که این روزها به شدت دستخوش چنین سوء استفاده هایی شده، حوزه زنان و مامایی است که مراجع علمی، درباره میزان ضروری بودن روش های تشخیصی تازه وارد شده در آن، سکوت کرده اند.

کرمی در این باره مثال زد: متاسفانه در کشور ما مادر باردار بجای آنکه از خطر دیابت بارداری بترسد بدنبال روشهای غربال گری جنین است چرا که متخصصان زنان در خلال کنگره ها آنقدر تحت تاثیر روشهای جدید غربالگری جنین قرار گرفته اند که اولویت‌های نظام بهداشتی مانند دیابت بارداری به فراموشی سپرده شده است.

او همچنین ایجاد و گسترش پدیده سهمخواری در آزمایشگاه ها را از دیگر از مشکلات در حوزه آزمایشگاه دانست و شرح داد : سهمخواری به معنی ارجاع بیمار به مراکز درمانی، تشخیصی، داروخانه‌ها و مراکز تصویربرداری است که با هدف تامین منافع ارجاع دهنده صورت می گیرد و این در حالی است که بیمار از این رابطه آگاه نیست.

به گفته این متخصص ، در صورت رسیدگی نکردن به مساله سهم خواری در برخی آزمایشگاه ها، این پدیده همه گیر می شود و آسیب های جدی به ساختار سلامت و اعتماد مردم به جامعه پزشکی می‌زند. علاوه بر این گاه شماری از پزشکان بر مراکز ازمایشگاهی اصرار می کنند که توانایی و کفایت لازم برای آنجام همه آزمایش های بیماران را ندارند و ممکن است با تشخیص دیرهنگام یا اشتباه جان مردم را به خطر بیندازند.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها