همه‌پرسی مصر از نگاه دولت و مخالفان

دومین روز همه‌پرسی قانونی اساسی مصر در حالی برگزار شد، که روز نخست این همه‌پرسی شاهد درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی بود.
کد خبر: ۶۳۶۱۰۵

به گزارش ایسنا، عملیات رای‌گیری از ساعت 8 صبح دیروز در حوزه‌ها و مقرهای انتخاباتی آغاز شد. این در حالی است که منابع دولتی طی گزارش‌های خود به استقبال گسترده مردم از این همه‌پرسی اشاره کردند. در این‌باره کمیته عالی انتخابات اعلام کرد استقبال مردم مصر از عملیات رای‌گیری برای قانون اساسی در روز اول چشمگیر بوده است. وزارت کشور مصر نیز با بیان این‌ که روند رای‌گیری برای قانون اساسی جدید ادامه دارد، استقبال مردم از رای‌گیری را خوب ارزیابی کرد.

وزارت کشور عنوان کرد نیروهای امنیتی مسئول تامین نظم در کمیته‌های رای‌گیری، تلاش‌های اخوان‌المسلمین برای به چالش کشاندن روند رای‌گیری را خنثی کردند. احمد مسلمانی، مشاور رئیس‌جمهور موقت مصر نیز شرکت مصری‌ها در رای‌گیری قانون اساسی جدید این کشور را تاریخی توصیف و اظهار کرد: همه‌پرسی قانون اساسی لحظه‌ای مهم در تاریخ مصر به شمار می‌رود.

البته ائتلاف «حمایت از مشروعیت» که طرفداران به قدرت رسیدن دوباره مرسی هستند، گفتند در روز نخست همه‌پرسی برای قانون اساسی مصر در بیشتر مناطق میزان مشارکت بسیار پایین بوده است.

این در حالی است که وزارت بهداشت مصر گفت در اولین روز از همه‌پرسی قانون اساسی در این کشور و در درگیری‌های روز نخست نیروهای امنیتی با معترضان، دست‌کم 11 نفر کشته شده‌‌ و 28 نفر زخمی شده‌اند.

براساس این گزارش بیشتر زخمی‌ها دچار حالت‌‌های خفگی و بیهوشی شده‌ و تعدادی از آنها نیز در حالت کما هستند.

موضوع دیگری که این روزها بارها در رسانه‌های داخلی مصر شنیده می‌شود، بحث نامزدی عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش مصر در انتخابات ریاست‌جمهوری است. در تازه‌ترین اخبار مربوط به این موضوع، عمرو موسی رئیس کمیته قانون اساسی مصر و دبیرکل پیشین اتحادیه عرب در مصاحبه‌ای با شبکه سی.ان.ان اظهار کرد: قرار نیست السیسی به عنوان فرمانده ارتش در انتخابات شرکت کند، بلکه به عنوان یک شهروند شرکت می‌کند که حق انتخاب شدن دارد.

موسی ادامه داد: می‌توانم با اطمینان بگویم که وی شرکت می‌کند ولی به من نگفته است که قصد چنین کاری را دارد. با این حال همه نشانه‌ها حکایت از این مساله دارد.

در خبر دیگری اعلام شد آمریکا که پیشتر کمک‌های خود را به مصر بویژه پس از خشونت‌ها در این کشور متوقف کرده بود، هم‌اکنون قصد دارد این کمک‌رسانی و ارتباط را از سر گیرد. انتظار می‌رود روز جمعه با انتقال 975 میلیون دلار به دولت مصر موافقت شود.

آمریکا مدعی شده است این اقدام در جهت تلاش دولت آمریکا برای حمایت از انتقال دموکراتیک قدرت در مصر و برگزاری همه‌پرسی قانون‌اساسی صورت می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها