تورهای مسافرتی مسافر صید نمی‌کند...

مسافرت با تورهای مختلف این روزها آن‌قدر گران و کم‌دسترس‌شده که ماه‌ها نقشه می‌کشیم چگونه پولش را فراهم کنیم. این در حالی است که زمانی نه‌چندان دور، مسافرت با تورهای دست‌کم داخلی گزینه‌ای عادی و روی میز برای گردش و تفریح بسیاری از خانواده‌ها بود.
کد خبر: ۶۳۶۰۳۵
تورهای مسافرتی مسافر صید نمی‌کند...

در شرایط کنونی با توجه به افزایش نرخ تورم و بالارفتن هزینه‌های زندگی، سفر از سبد هزینه بسیاری از خانواده‌های ایرانی خارج شده یا سفرهای کم‌خرج جای سفر با تور را گرفته است. در بخش تورهای خارجی نیز افزایش قیمت ارز و از آن بدتر، نوسان قیمت آن باعث شد اقبال مردم به این تورها بسیار کم شود زیرا هزینه‌های سفر خارجی گاه سرسام‌آور می‌شود. به هر حال هنوز بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برنامه‌ریزی سفر خود را به دست کاردانش بسپارند و با خیال آسوده‌تری سفر کنند. این چنین است که گزینه تورهای مسافرتی، قیمت‌هایش و نکات ضروری که برای استفاده از خدمات آنان باید دانست، اهمیت پیدا می‌کند، بخصوص در روزهای اخیر که کم‌کم برنامه‌ریزی برخی افراد برای سفرهای نوروزی آغاز می‌شود و افراد آرام‌آرام به فکر قیمت گرفتن سفرهای داخلی و خارجی با تورهای مختلف می‌افتند.

وضعیت نابسامان تورهای خارجی

زمانی برای سفرکردن کافی‌ بود چمدانتان را ببندید و به این فکر کنید که کجا می‌خواهید بروید، اما در دنیای پیچیده کنونی باید به همه چیز فکر کنید، حتی اگر فرد دیگری برای سفر شما برنامه‌ریزی کند. بخصوص اگر می‌خواهید به آن سوی مرزها سفر کنید و دنیای خارج از مرزها را ببینید.

یکی از تورگردانان که سال‌هاست عمر خود را در این راه صرف کرده، در این باره به جام‌جم می‌گوید: «سفر کردن و انتقال مسافر از ایران سابقه طولانی دارد، اما چرا حالا به‌جای پذیرش گردشگر، گردشگرفرست هستیم جای خود دارد. در یکی دو سال اخیر هم که سفر با تورهای خارجی بشدت دچار حاشیه و تنش و اما و اگر شده است.

وی افزود: از قیمت دلار و یورو گرفته تا روابط کشورهای خارجی با ایران، در سفرهای خارجی با تور تاثیر می‌گذارد. حتی برخی کشورها برای مسافرت ایرانیان قوانین خلق‌الساعه‌ وضع می‌کنند که جای خود دارد. قوانین ناگهانی که خود ایران برای تورهای مسافرتی خارج حتی در زمان‌ اوج مسافرت‌ها وضع می‌کند، همه و همه وضع مسافرت و تورهای مسافرتی را تغییر می‌دهد.وی تصریح کرد: با وجود این، مهم‌ترین عاملی که در ریزش مشتری و مسافرهای ما تاثیر دارد، اول قیمت ارز است و بعد قوانینی که خلق‌الساعه برای تورهای مسافرتی و مسافر گرفتن وضع می‌شود. مثلا زمانی یکباره چارترکردن هواپیما ممنوع شد یا مسافر بردن به کشورهای اطراف را در ایام خاصی از سال منع کردند. لذا در شرایط کنونی زیاد نمی‌شود روی مسیرهای طولانی و کشورهای دورتر حساب کرد ولاجرم باید روی کشورهای نزدیک و همسایه برای توربردن برنامه‌ریزی کرد و سود این تورها هم بیشتر است، اما برای این تورها هر روز یک قانون پیدا و پنهان از طرف کشورهای مبدا و مقصد وضع می‌شود. خلاصه این که تورهای خارجی مثل سابق سروسامان ندارد و با همه تلاشی که مسئولان و آژانس‌های مسافرتی می‌کنند، وضع خیلی خوبی ندارد.»

قیمت تورهای خارجی

سفر با تورهای خارجی هم انواع مختلف و متنوعی دارد. تورهای خارجی در ایران به دو صورت زمینی و هوایی، خدمات مسافرتی ارائه می‌دهند که در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات تحریم و محدودیت تردد ایرانیان به غرب، تورهای زمینی به مقصد کشورهای همسایه رونق بیشتری دارد. البته تا وقتی می‌شد به صورت زمینی به کشورهای اروپایی براحتی سفر کرد و از طریق مرز ترکیه به قاره سبز پا گذاشت، این تورها تا حدودی رونق داشت، اما این اواخر از این تورها کمتر خبری پیدا می‌کنید و بیشتر تورهای هوایی هستند که به مسافرت‌های خارجی خدمات مسافرتی می‌دهند.

این تورهای هوایی در کل به چند گروه تقسیم می‌شود؛ تورهای شرق آسیا و هند، اروپایی و این اواخر تورهای آمریکایی که تعداد کمی از کشورهای آمریکای جنوبی مثل برزیل و آرژانتین هم جزو این گروه به حساب می‌آید. این اواخر تورهای آفریقایی نیز به مقاصد تورهای خارجی اضافه شده ‌است.

قیمت اصلی تور خارجی هم برای هر فرد متقاضی شامل خدمات در آن کشور و پول هتل بعلاوه هزینه صدور ویزاست. گرچه برخی از این تورها شرط می‌کنند اگر کشوری به شما ویزا نداد، مشکل ما نیست و هزینه درخواست ویزا یا صدور آن را از شما اخذ می‌کنیم.

به همه اینها هم اضافه کنید که اگر خیلی زود برای رزرو تور اقدام کنید (مثلا از همین حالا برای تعطیلات عید اقدام کنید) هزینه شما به مراتب کمتر خواهد بود، البته نه خیلی. به هر‌حال تنها چیزی را که شاید راهنما نتواند به شما توضیح دهد، کیفیت هتل‌هاست. به دلیل این که کیفیت برای هر فرد، تمایل و استانداردی شخصی است و برداشت خاصی از آن دارد. بعضی‌ها ممکن است از هتل سوپر لوکس پنج‌ستاره هم ایراد بگیرند و برخی هم فقط به یک جای خواب تمیز و مرتب اکتفا می‌کنند و بیشتر در پی کشف جهان اطراف خود هستند.

تورهای داخلی هم وضع بهتری ندارد

به گفته یکی دیگر از راهنمایان تور، وضع تورهای داخلی هم چندان تعریفی ندارد. حسین‌زاده، راهنمایی است که حداقل ده سال از عمرش را صرف تورگردانی داخلی کرده است. او می‌گوید: «محدود بودن زمان و هزینه بالای مسافرت و هتل‌های داخلی نسبت به مسافرت‌های خارجی، پایین بودن سطح خدمات در هتل‌ها و مراکز خدمات بین راهی بخصوص در مسیر طولانی و هزار و یک مشکل که گفتن آن زمان طولانی می‌خواهد؛ باعث شده است گردشگری داخلی هم با هزار ترس و لرز جریان داشته باشد و رونقی را که باید، نداشته باشد.»

با این حال مردم و مسافران از سفرکردن با تورهای داخلی چندان رضایت ندارند. آنان می‌گویند علاوه برگرانی تورها، خدمات وعده داده شده با آنچه واقعا ارائه می‌شود، از زمین تا آسمان فرق می‌کند و تور حین سفر که مسافر در اختیار اوست، برای ارائه بسیاری از خدمات بهانه‌تراشی می‌کند یا خواهان پرداخت وجه اضافی است. این چنین است که باید در انتخاب تور و خدمات آن بشدت احتیاط کرد. با توجه به این نکات اگر می‌خواهید از تورهای داخلی استفاده کنید، بدانید که در بسیاری از این تورها‏، قیمت تور بر حسب این‌که محل اقامت خود را در کدام هتل یا اتاق چند تخته انتخاب کرده باشید، تفاوت می‌کند و از این رو امکان دادن قیمتی ثابت برای این تورها وجود ندارد. به عنوان مثال برای تور هوایی چابهار به مدت دو شب و سه روز‏‏، هزینه سفر هر نفر در اتاق یک تخته 835 هزار تومان‏ و در اتاق دو تخته‏ 755 هزار تومان در همان هتل مورد نظر آژانس است یا برای تور زمینی اصفهان به مدت دو شب و سه روز، هزینه سفر هر نفر در اتاق دو تخته در یکی از هتل‌های 5 ستاره و معروف این استان 430 هزار تومان و در یک هتل 5 ستاره دیگر 355 هزار تومان و در هتل 4 ستاره معروف شهر 345‌هزار تومان خواهد بود. بنابراین اگر قصد سفر دارید، می‌توانید به آژانس‌های مختلف سر بزنید و بهترین گزینه را با توجه به هزینه‌ای که در نظر دارید، انتخاب کنید. این روزها اینترنت کار را ساده کرده است.

اگر با تور قصد مسافرت دارید، حتما بخوانید

با توجه به این‌که اصلی‌ترین گلایه‌های مردم در استفاده از تورهای مسافرتی این است که پیش از سفر و انجام ثبت نام از سوی آژانس مسافرتی چیزی می‌شنوند و هنگام سفر اجرای دیگری از آژانس می‌بینند، برای انتخاب تور به این چند توصیه ساده، اما مهم توجه کنید:

هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست. اهمیت این جمله در انتخاب تورهای مسافرتی بخصوص تورهای خارجی بیش از دیگر موارد است. بیشتر تورهای ارزان خدمات بسیار بی‌کیفیت و گاه خارج شأنی به مسافران ارائه می‌دهند و گاهی حین سفر، آن‌قدر وجوه ریز و درشت به بهانه‌های مختلف می‌گیرند که قیمت تمام‌شده تور از تورهای گران هم گران‌تر تمام می‌شود. بنابراین به تورهایی که قیمت‌ ارزان را با آب و تاب تبلیغ می‌کنند، شک کنید.

در انتخاب تورها به آژانس‌های بزرگ و معتبر مراجعه کنید و هیچ‌گاه آژانس کوچک و بی‌نام و نشان را انتخاب نکنید.

هنگام آگاهی از شرایط تور و مذاکره، متصدی را سوال پیچ کنید تا زوایای سفر و جزئیات دقیق هزینه‌های آن و بخصوص تعهدات آژانس دست‌تان بیاید. بسیاری از آسیب‌هایی که مردم در سفر با تورها متحمل می‌شوند، ناشی از نپرسیدن جزئیات و تسلط بر تعهدات آژانس است. بخصوص درباره تورهای خارجی تمام جزئیات سفر را بارها بپرسید و بررسی کنید تا از تحمیل هزینه‌های جانبی هنگفت به شما جلوگیری شود. مسائلی مانند نوع ایرلاین پروازی، ترانسفر تا هتل، نوع انتخاب غذا و خدمات رایگان هتل حتما باید پرسیده شوند.

در تورهای خارجی تلاش کنید تعهدات آژانس مکتوب باشد. همچنین برای انتخاب هتل‌ها به عکس‌های زیبا و جذاب اعتماد نکنید که ممکن است هنگام مشاهده واقعیت سرخورده شوید.بنابراین بهترین راه، پیداکردن و مشاوره با افرادی است که قبلا با تور به آن کشور سفر کرده‌اند، زیرا نکات و تجربیات آنان بسیار کمک‌کننده است.

از مهم‌ترین وظایف مسئولان آژانس و مجریان تور، بیمه کردن مسافران در سفر است. مساله بیمه در کشور ما هنوز جایگاه حقیقی خود را به دست نیاورده و طرفین قرارداد تا قبل از حادثه به متن قرارداد بی‌توجه هستند یا برای کاهش هزینه‌ای جزئی، کمترین پوشش را انتخاب می‌کنند. بنابراین برای مسافرت با تور بخصوص در سفرهای خارجی یا سفرهایی که خطر ذاتی دارند مانند اسکی روی آب یا مناطق کوهستانی، در پرداخت هزینه حداکثری پوشش بیمه خست نکنید. همچنین بیمه درمان را از آژانس خود درخواست و بیمه‌نامه کاغذی معتبر صادر شده از شرکت بیمه را همراه داشته باشید.

شیرین سعیدی - مریم موسی پور / جام‌جم

کویرگردی در زمستان سرد

سفرهای کویری در روزهای سرد زمستان‏ بسیار پرطرفدارند. با این حال تنها بازدید از کویر، موجب می‌شود که آژانس‌های مسافرتی بیشتر تورهای کویرنوردی را در نزدیک‌ترین کویر به شهرشان اجرایی کنند تا با سفری زمینی هم هزینه‌ها کاهش یابد و هم مسافران علاقه بیشتری به کویرنوردی پیدا کنند و با حال و هوای کویر آشنا شوند. به‌عنوان مثال بیشتر تورهای کویرنوردی یزد برای مردم این استان اجرا می‌شود. با این حال آژانس‌های مسافرتی در شهرهای دیگر ‏ٌهم یکی از برنامه‌های سفر تورهای خود به یزد را‏ دیدار از کویر قرار می‌دهند و کمتر به‌صورت مخصوص توری را برای این کار روانه این استان زیبای کویری می‌کنند.

اما برای مسافران تهرانی‏ این روزها بازار تورهای کویری به مرنجاب و مصر (از توابع استان اصفهان) داغ است.

این روزها اگر قصد کویرنوردی دارید‏‌ بسته به خدمات ارائه شده از سوی تور مانند مدت زمان، وسیله نقلیه توریستی در اختیار، وعده‌های غذایی، اقامتگاه، بیمه و کارهایی مانند شترسواری، تور مورد نظر خود را انتخاب کنید. البته در این نوع تورها محل اقامت شما‏‌ هتل نیست و شب را در کویر و در برخی موارد در چادرهایی که برای این کار تهیه شده است، سپری خواهید کرد.

مریم موسی‌پور / جام​جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
۰
۰
بسیار عالی.

با تشكر از خانمها سعیدی و موسی پور.

از نوشته های این بانوان ارجمند در جام جم بسیار مستفیض شده ایم.

مراتب سپاسگزاری را ابلاغ بفرمائید.

نیازمندی ها