زمستان تمام‌قد از راه رسیده و سراسر کوهستان‌ها و دشت‌های مناطق سردسیر کشور را تن‌پوش سفیدی از برف پوشانده است؛ فرصتی که می‌توان از آن برای رونق دادن به گردشگری زمستانی و درآمدزایی از این راه استفاده کرد و وجود پیست‌های اسکی در برخی استان‌های برف‌خیز و کوهستانی براحتی این فرصت را در اختیار مردم و مسئولان قرار داده است.
کد خبر: ۶۳۵۴۰۱
بازار پیست​های اسکی کشور سرد است

پیست‌های اسکی دیزین، شمشک، توچال، آبعلی و دربندسر در استان تهران، پیست اسکی چلگرد در چهارمحال و بختیاری، پیست بیجار در کردستان، پیست سهند در آذربایجان شرقی، پیست خوشاکو در آذربایجان غربی، پیست کاکان در کهگیلویه و بویراحمد، پیست پولادکف یا سپیدان در استان فارس و پیست اسکی تاریک‌دره در همدان، پیست‌های مطرح کشور به شمار می‌رود.

وجود این پیست‌ها در حالی می‌تواند بازار گردشگری را در زمستان همچون فصل بهار و تابستان داغ و پررونق کند که متاسفانه برخی از آنها هم‌اکنون فعال نیست و برخی دیگر نیز تاکنون نتوانسته است آنچنان که باید از این امکان برای جذب گردشگر و کسب درآمد، بهره کافی ببرد. در این میان شاید فقط پایتخت توانسته است تا حدقابل اعتنایی از ظرفیت پیست‌های اسکی خود در جهت جذب گردشگر و کسب درآمد بهره‌مند شود، که دلیل آن را هم می‌توان در قدمت این پیست‌ها و وجود امکانات کافی و مناسب آنها جستجو کرد. در بین پیست‌های اسکی شهرستان‌ها پیست اسکی تاریک‌دره همدان شرایط تقریبا مناسبی برخوردار است، به طوری که گردشگران خاص خود را دارد و هم از امکانات خوبی برخوردار است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان همدان دلیل استقبال از این پیست را نزدیکی آن به شهر پرجمعیت همدان و استاندارد و بالابودن سطح کیفی آن عنوان می‌کند و در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: از سوی دیگر این پیست در نزدیکی دهکده توریستی گنجنامه از امکانات تفریحی ورزشی خوبی برخوردار است. قرار گرفتن این دهکده در استقبال از پیست اسکی تاریک‌دره نیز بی‌تاثیر نیست. ضمن این‌که برگزاری جشنواره ورزش‌های زمستانی در این پیست هم موجب رونق بیشتر آن شده است.

علیرضا ایزدی با اشاره به استفاده سالانه بیش از صدهزار گردشگر از پیست تاریک‌دره و وجود امکاناتی همچون تله‌سی‌یژ، کافی‌شاپ رستوران، فضای اقامتی و نشیمن‌گاه در این پیست، یادآور می‌شود: اکنون تنها مشکل پیست تاریک‌دره، راه دسترسی باریک و نامناسب از گنجنامه به این پیست است، که در صورت تعریض شاهد حضور گردشگران بیشتری در این تفریحگاه خواهیم بود.

گرچه اسکی معمولا به عنوان تفریح قشر مرفه شناخته می‌شود، اما ایزدی اعتقاد چندانی به این باور عمومی ندارد و معتقد است: باوجود آن‌که وسایل اسکی، وسایل تقریبا گرانی است، اما در حقیقت آنچه موجب بی‌توجهی و استقبال کمرنگ از این ورزش و تفریح است، نه گرانی وسایل آن، بلکه نبود فرهنگ استفاده و لذت بردن از این تفریح بین عامه مردم کشور و نبود تبلیغ و فرهنگسازی مناسب در این زمینه است، در حالی که باوجود تبلیغ و فرهنگسازی کافی و مناسب می‌توان در آینده شاهد رونق این نوع گردشگری و اشتغالزایی و درآمدزایی بیشتر از این طریق بود.

به گفته وی، سازمان ورزش و جوانان استان نیز برای رواج این فرهنگ و تشویق مردم بویژه جوانان اکنون به ارائه آموزش و خدمات و وسایل رایگان به مردم اقدام کرده است.

کاظم عرب ، رئیس هیات اسکی استان همدان نیز با بیان این‌که پیست اسکی تاریک‌دره از نظر قیمت، ارزان‌ترین پیست اسکی کشور است، یادآور می‌شود: براساس تفاهم‌نامه‌ منعقد شده بین این هیات و اداره کل آموزش و پرورش استان، قرار شده تا افراد زیر 13 سال، به‌طور رایگان از امکانات پیست اسکی تاریک‌دره استفاده کنند.

استفاده از 30 درصد ظرفیت

چهارمحال و بختیاری از استان‌های سردسیر و پوشیده از برف در زمستان است که با وجود برخورداری از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر و فراوان می‌تواند در هر فصلی پذیرای گردشگران باشد. دشت‌ها و کوهپایه‌های وسیع و پربرف این استان در زمستان، ظرفیت فوق‌العاده‌ای را برای بهره‌وری و رونق بخشیدن به گردشگری زمستانی در آن فراهم کرده است که در این راستا، چند پیست اسکی از جمله پیست اسکی چلگرد در شهرستان گردشگری کوهرنگ نیز ایجاد شده، اما متاسفانه این پیست از آن دسته پیست‌های کشور است که تاکنون بهره برداری مناسبی از آن نمی شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری، دلیل رکود در بخش گردشگری زمستانی در این استان را کمبود اطلاعات در این زمینه عنوان می‌کند و در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: این مساله تأثیر زیادی در کاهش آمار سفرهای فصل زمستان دارد، به طوری که فقط از 30 درصد ظرفیت پیست اسکی چلگرد استفاده می‌شود.

صادقی با بیان این‌که به دلیل نزدیکی پیست چلگرد به شهرستان چلگرد، مشکل کمبود امکانات برای این پیست وجود ندارد و همه نوع امکانات و خدماتی همچون اماکن مناسب اقامتی، کمپینگ و خدمات بهداشتی و امنیتی در منطقه برقرار است، می‌افزاید: با این حال گردشگری زمستانی و رونق بخشیدن به پیست اسکی، تاسیسات و زیرساخت‌های خاصی را نظیر تله‌کابین می‌خواهد که اکنون در این پیست وجود ندارد، اما سرمایه‌گذار برای احداث این زیرساخت‌ها، شناسایی و جذب شده و قرار است با اجرای طرحی در آینده نزدیک، بزرگ‌ترین تله‌کابین کشور در زردکوه ایجاد و راه‌اندازی شود.

پیست اسکی بیجار فعال می​شود

پیست اسکی بیجار در کردستان هم به عنوان یکی از پنج تفریحگاه مهم این استان، روی دامنه کوه نسار در بیجار استان کردستان قرار دارد که می‌توانید روی آن برای سفر زمستانی فکر کنید.

متاسفانه این پیست از آن پیست‌های کشور است که تقریبا غیرفعال و بدون بهره‌وری تفریحی و اقتصادی است، هرچند یک آژانس خصوصی استانی برای اولین بار درصدد است تور یکروزه این پیست را راه‌اندازی کند که البته کارشناس مسئول گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان در این باره به جام‌جم می‌گوید: فعلا نمی‌توان درباره موفقیت این اقدام و تاثیرگذاری آن در جذب گردشگر در این پیست پیش‌بینی خاصی کرد و باید منتظر نتیجه این اقدام بود.

آوات مکاری با اشاره به این‌که به دلیل نبود امکانات و زیرساخت‌ها، چیزی به عنوان گردشگری زمستانی در این استان وجود ندارد، می‌افزاید: به دلیل نزدیکی پیست بیجار به شهرستان بیجار، اکنون فقط مردم محلی از این پیست استفاده می‌کنند.

هوشمند جواهری،‌ مدیر آژانس یادشده نیز با اشاره به این‌که تا پارسال تقریبا پیست اسکی بیجار قابل بهره‌برداری نبود، به راه‌اندازی تور خود به این پیست اشاره می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: هم‌اکنون پیست برف‌کوبی و آماده شده است و اولین تور اواخر این هفته راهی پیست خواهد شد و در آنجا برای آموزش و تفریح 40 نفر امکانات و وسایلی فراهم کرده‌ایم. از ظرفیت گردشگری زمستانی و پیست‌های اسکی استان اردبیل به عنوان پایتخت برف ایران نیز استفاده چندانی نمی‌شود.

غفور زمزم، سرپرست هیات اسکی استان اردبیل با بیان این‌که آلوارس تنها پیست منطقه سرعین است که اوایل دهه 80 به بهره‌برداری رسید، اما بیشتر اوقات سال بسته است، به ایرنا می‌گوید: این پیست با کمک سازمان همیاری‌ها احداث و به بخش خصوصی واگذار شده، اما هنوز فعال نشده، به طوری که جاده منتهی به پیست نیز که جزو نقاط برفگیر است، اغلب اوقات مسدود است و بازگشایی نمی‌شود.

فاطمه مرادزاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها