یک جراح و متخصص گوش، حلق و بینی، کوچک بودن فضای دهان، بزرگ بودن زبان و زبان کوچک و نیز بزرگ بودن لوزه‌ها را از جمله علل عمده خروپف در افراد بزرگسال عنوان کرد.
کد خبر: ۶۳۳۶۰۸

دکتر خسرو ایرانفر در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: علت خروپف را می‌توان در گروه سنی کودکان و بزرگسالان مورد بحث قرار داد که در گروه سنی کودکان بیشترین علت آن مربوط به داشتن لوزه سوم و بحث بزرگی لوزه‌ها است. در این موارد به راحتی می‌توان با استفاده از دارو یا جراحی لوزه‌ها عامل خروپف را از بین برد.
ایرانفر با بیان اینکه در افراد بزرگسال مجموعه‌ای از عوامل در ایجاد خروپف نقش دارند، گفت: بالا رفتن سن افراد یکی از شایع‌ترین علل خروپف است، زیرا با افزایش سن عضلات ناحیه گلو، حلق و حنجره شل شده، قدرتشان کم می‌شود و به هنگام ورود و خروج هوا در حین تنفس به ارتعاش درآمده و ایجاد خروپف می‌کنند.
این متخصص گوش، حلق و بینی همچنین کوچک بودن فضای دهان، بزرگ بودن زبان و زبان کوچک و نیز بزرگ بودن لوزه‌ها را از جمله دیگر علل خروپف در افراد بزرگسال عنوان کرد. افرادی که گردن‌های چاق و غبغب دارند به علت اینکه ناحیه گلوی آن‌ها نیز گوشتی و تنگ است بیشتر در معرض خروپف کردن هستند.
وی وجود انحراف بینی را در ایجاد خروپف چندان تاثیرگذار ندانست و اظهار داشت: این مسئله به گونه‌ای است که با عمل انحراف بینی خیلی امیدی وجود ندارد که خروپف فرد رفع شود. افرادی هم هستند که با وجود لاغری خروپف کرده و علت خروپف هم در آن‌ها مشخص نیست.
وی راه درمان خروپف را بسته به عامل ایجاد آن متفاوت دانست و تصریح کرد: در اولین اقدام چنانچه افراد دارای وزن زیاد هستند، ابتدا باید وزن خود را کاهش داده و رژیم بگیرند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به بغل خوابیدن و عدم استفاده از داروهای خواب آور را نیز در کاهش خروپف موثر دانست.
به گفته ایرانفر، داروهای خواب آور عمق خواب را زیاد کرده و موجب افزایش خروپف می‌شوند.
وی همچنین انجام عمل‌های جراحی را در رفع خروپف موثر دانست و شایع‌ترین عمل را در افراد بزرگسال در این زمینه عمل لوزه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه اعمال جراحی سخت دیگری نیز برای رفع خرپف وجود دارد که به دلیل عوارض بالای آن کمتر کسی اقدام به انجام این اعمال می‌کند.
ایرانفر انجام «رادیو فرکوئنسی» را دیگر راه درمان خروپف دانست و اظهار داشت: این وسیله که سوزن دار است را روی زبان، کام نرم، لوزه و یا زبان کوچک افراد می‌گذارند و با آن گوشت اضافی آن نواحی را آب کرده و آن‌ها را کوچک می‌کنند تا خروپف افراد رفع شود.
به گفته این متخصص گوش، حلق و بینی، این دستگاه در حال حاضر در کرمانشاه وجود نداشته و افراد برای استفاده از این دستگاه باید به تهران مراجعه کنند.
وی دستگاه دیگر مورد استفاده در درمان خروپف را CPAP عنوان و تصریح کرد: این دستگاه شبیه ماسک خلبانی بوده که تا صبح باید بر روی بینی افراد قرار داشته باشد.
به گفته ایرانفر، این دستگاه فشار منفی نزدیک نواحی حلق را کمتر کرده و مانع از ارتعاش عضلات به هنگام ورود و خروج هوا می‌شود.
این متخصص گوش، حلق و بینی همچنین ورزش کردن و نخوردن غذا و تنقلات دو ساعت قبل از خواب را در کاهش خروپف افراد موثر دانست.
ایرانفر با بیان اینکه خروپف کردن در برخی موارد می‌تواند نشان دهنده وجود تومور باشد، خاطرنشان کرد: در مواردی که خروپف به تازگی در افراد بروز پیدا کرده و تغییراتی نیز در حرف زدن و تنفس افراد به وجود آمده، همه این موارد می‌تواند نشان دهنده وجود تومور در ناحیه حلق و زیر حلق باشد.
وی با بیان اینکه خروپف درمان دارویی ندارد، یادآور شد: خروپف همچنین می‌تواند عاملی برای حملات توقف تنفسی خواب باشد و علاوه بر این تنفس را خراب کرده، فشار خون را بالا برده و موجب ناراحتی قلب و ریه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها