اردوغان در نشست مشترک با جهانگیری:

امسال تولد دوباره روابط ایران و ترکیه است

موج تازه برکناری مدیران و افسران پلیس در ترکیه

در جدیدترین دور بررسی پرونده فساد اقتصادی گسترده در ترکیه، دولت رجب طیب اردوغان 350 نفر از نیروهای پلیس آنکارا را بر کنار کرد یا محل کار آنان را تغییر داد. با این عملیات تمامی مدیران شعبه و افسران ارشد دارای اختیاراتی در شهربانی آنکارا از کار برکنار شدند.
کد خبر: ۶۳۳۳۴۲

در این عملیات که در واقع دومین عملیات بزرگ پاکسازی در شهربانی آنکاراست، در مجموع 350 پلیس برکنار شدند که 80 نفر از آنها را مدیران و 270 نفر را معاونان و ماموران پلیس در خدمت این شعبه تشکیل می‌دهند. اولین عملیات برکناری هفدهم دسامبر (بیست و ششم آذر) در شهربانی استانبول صورت گرفته و به دنبال آن روسای بخش شعبه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و پلیس مالی و جرایم سایبری و امنیت عمومی برکنار شده بودند. به گزارش ایسنا روزنامه تودی زمان درباره جزئیات برکناری‌های جدید نوشت: 78 افسر و رئیس پلیس از اداره بررسی جرایم سازمان یافته در استان‌های کیلیس، زکریا و بولو، 30 افسر از دفتر اطلاعات و پلیس بورسا و 45 نفر دیگر از دفتر امنیت عمومی پلیس استانبول از سمت‌هایشان برکنار شدند. در استان بورسا گفته می‌شود از 30 نفری که برکنار شده اند 11 نفر دارای رتبه‌های عالی بوده و 19 نفر دیگر کارمند اطلاعاتی بودند. دولت ترکیه، 20 روز پیش و یک روز پس از آغاز تحقیقات درباره پرونده فساد این دولت، مدیر بخش مبارزه با تروریسم و جرایم سازماندهی شده در بخش امنیتی بورسا را برکنار کرد.

برکناری‌های دسته‌جمعی فرماندهان و نیروهای امنیتی ترکیه و تغییر مکان خدمت برخی آنها در چارچوب پاکسازی دولت ترکیه انجام می‌شود.

همزمان با این تغییر و تحولات ،‌ ترکیه دیروز اعلام کرد 12 نفر از سفرای این کشور تعویض شده‌اند. هنوز علت اصلی این تغییرات روشن نیست. به گزارش ایرنا، از جمله این تغییرات می‌توان به انتصاب عبدالرحمان بیلگیچ ،معاون سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه به عنوان سفیر جدید ترکیه در لندن اشاره کرد. افزون بر آن، سردار قلیچ سفیر فعلی ترکیه در توکیو و دبیر پیشین شورای امنیت ملی ترکیه به عنوان سفیر این کشور در واشنگتن منصوب شد. حسین آونی بوستالی، سفیر اخراجی ترکیه از مصر نیز در راستای انتصابات جدید به عنوان نماینده دائم ترکیه در نزد سازمان یونسکو منصوب شد. همچنین سفیران ترکیه در کشورهای ژاپن، فرانسه، جمهوری چک، بوسنی و هرزگوین، سوئد، لیتوانی، ساحل عاج، مالی و موریتانی تغییر کردند.20 روز جنجالی در ترکیه به وجود آمد و در پی آن اعلام شد تعدادی از مقامات دولت اردوغان یا فرزندانشان در عملیات فساد و رشوه‌گیری دست داشته‌اند. اردوغان با رد این‌گونه اتهامات، از یک توطئه خارجی در شکست دادن دولتش سخن می‌گوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها