پروفسور پسران در دانشگاه شریف:

تحریم‌ها تمام دلیل تورم ایران نیست

استاد اقتصاد دانشگاه ییل آمریکا مطرح کرد

لزوم تلاش دولت ایران برای مهار قیمتها و بیکاری

استاد اقتصاد دانشگاه «ییل» آمریکا گفت: دولت ایران باید قیمت‌ها را کنترل کرده و بیکاری را مهار کند.
کد خبر: ۶۳۲۲۲۹
لزوم تلاش دولت ایران برای مهار قیمتها و بیکاری

کیوچی هامادا استاد اقتصاد دانشگاه ییل آمریکا است و تخصص او اقتصاد ژاپن و اقتصاد جهان است.او پیش از آغاز تدریس در دانشگاه ییل در سال 1985 در دانشگاه توکیو نیز تدریس کرده است.

او عضو جامعه اقتصادسنجی بوده و از سال 1985-1980 در شورای آن فعالیت کرده است.

وی دارای دکترا و کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه ییل آمریکا و نیز کارشناسی ارشد اقتصاد و کارشناسی اقتصاد و حقوق از دانشگاه توکیو ژاپن است.

مطالعه او درباره روابط پولی بین‌المللی که طبق نظریه بازی انجام شده بود، یکی از اولین پژوهش‌هایی است که جنبه‌های استراتژیک سیاست‌های اقتصاد کلان در کشورهای وابسته به هم را مورد توجه همگان قرار داد. او یکی از معدود کسانی است مه در سال 1970 روش «حقوق و اقتصاد» را در سیستم حقوقی ژاپن اعمال کرد. حوزه‌های پژوهشی کنونی او عبارتند از: جنبش‌های سرمایه بین‌المللی، یکپارچه‌سازی ناحیه‌ای، اقتصاد سیاسی اصلاحات پولی بین‌المللی، اقتصاد و سیاست دهه اخیر ژاپن، مقایسه عملکرد اقتصادی سیستم حقوقی امریکا و ژاپن.

نظرات او را در گفت وگوی کوتاهی با فارس بخوانید.

• امیدوارم غرب و شرق با یکدیگر ارتباط قلبی برقرار کنند

-نگاه شما به اقتصاد جهان و آینده آن چیست؟

هامادا: هنگامی که در زمان بحران اقتصادی آسیا برای یکی از مأموریت‌های مربوط به صندوق بین‌المللی پول (IMF) به اندونزی رفتم، برنج‌های خیریه‌ای که زنان مقامات دولتی توزیع می‌کردند، مرا تحت تأثیر قرار داد.

مردم علیرغم دین و نژادشان با یکدیگر احساس برادری می‌کنند. من امیدوارم مردم غرب و شرق با یکدیگر ارتباط قلبی برقرار کنند.

• ضرورت کنترل قیمتها و مهار بیکاری توسط دولت ایران

-نظرتان راجع به اقتصاد ایران و اولویتهای اقتصاد آن در سال 2014 چیست؟

هامادا: هر کشور یا ناحیه، با وجود نرخ ارز متغیر، سیاست پولی مستقلی اتخاذ می‌کند. اگر تورم بیش از حدی داشته باشید، سیاست‌های پولی خود را سخت‌تر خواهید کرد. به اعتقاد من دولت ایران باید کنترل قیمت‌ها و مهار بیکاری را در اولویت کاری خود قرار دهد که خود از اهم وظایف مقامات پولی است.

• قیمت نفت در کشورهای مصرف کننده با استفاده از مالیات‌ بر انرژی افزایش یابد

-به نظر شما برندگان و بازندگان اقتصاد جهانی در سال 2013 چه کسانی بودند و در سال 2014 چه کسانی خواهند بود؟

هامادا: سیاست‌های کشورهای عربی برای تثبیت نرخ نفت با استفاده از حق انحصاری بر ضد رفاه عمومی جهان غرب بود. من پیشنهاد می‌کنم که قیمت نفت در کشورهای مصرف کننده با استفاده از مالیات‌ بر انرژی افزایش یابد. این سیاست در ژاپن که عرضه انرژی کاملا در کنترل اوپک (OPEC) است محبوبیت چندانی نداشت. پس از ساخت و توسعه خودروهای دوگانه‌سوز، انرژی خورشیدی و گاز شیل (گاز از منابع غیر متعارف) این راهبرد استراتژیک برای کشورهای مصرف کننده نفت نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها