چگونه می‌شود با اصلاح ساختار سیاسی - پارلمانی، نظام «نامزدمحور» انتخاباتی را «حزب‌محور» کرد؟

اصلاح قانون احزاب، نیازمند رفتار فراجناحی

در اولین نشست هم‌اندیشی احزاب و تشکل‌های سیاسی که با حضور 66 حزب اصولگرا و اصلاح‌طلب در محل وزارت کشور برگزار شد، نمایندگان 35 حزب در جلسه‌ای چهار ساعته به بیان دیدگاه‌های خود درباره فعالیت حزبی، یارانه احزاب، احیای خانه احزاب و اصلاح قانون احزاب پرداختند.
کد خبر: ۶۳۲۱۱۰

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز پس از استماع نظرات نمایندگان احزاب در سخنانی تاکید کرد: حمایت و تقویت تحزب، مبنای کار دولت یازدهم است. وزیر کشور همچنین از استمرار جلسات مشترک با احزاب خبر داد و گفت: ما تلاش داریم جلسات بعدی با حضور رئیس‌جمهور و سران سه قوه برگزار شود.

پیش‌نویس قانون جدید احزاب منتشر می‌شود

به گزارش تسنیم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور صبح دیروز در جلسه هم‌اندیشی نمایندگان احزاب مختلف سراسر کشور طی سخنانی با اشاره به اظهارات برخی از نمایندگان احزاب در این جلسه تصریح کرد: ما همان‌گونه که شما مطرح کردید، اصلاح قانون احزاب را در دست بررسی داریم و مجلس محترم نیز باید آن را شروع کند و ما آن چیزی که آماده شده را در سایت وزارت کشور قرار می‌دهیم و همه می‌توانند درخصوص این پیش‌نویس نظر بدهند و ظرف یک ماه نظرات خود را به ما انتقال دهند.

رحمانی‌فضلی با بیان این‌ که علاوه بر اصلاح قانون احزاب، اصلاح قانون انتخابات و NGO‌ها نیز در دستور کار وزارت کشور قرار دارد، اظهار کرد: ما در همه این موارد و بخصوص در بحث تقسیمات کشوری نیز با مشورت سیاسیون، اهل فن و انسان‌های خبره، پیگیر خواهیم بود.

وی با اشاره به پیشنهاد برخی نمایندگان احزاب مبنی بر آغاز به کار فعالیت خانه احزاب گفت: وزارت کشور مخالفتی با فعالیت احزاب ندارد، اما خانه احزاب از سال 83 به بعد متوقف شده و فعالیت آن تمدید نشده و به نظرم در این امر وزارت کشور مقصر نبوده و اختلاف دیدگاه‌ها موجب تعطیلی خانه احزاب شده است. اما حاضریم در تمدید فعالیت خانه احزاب و بازنگری و تشکیل آن با دوستان همکاری‌های لازم را داشته باشیم و اسناد و مدارکی که از احزاب در وزارت کشور است، امانت بوده و هر موقع به آن نیاز داشته باشید در اختیار قرار خواهیم داد و مطمئن باشید که از فعالیت احزاب حمایت می‌کنیم.

رحمانی‌فضلی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌ که تعریف جرم سیاسی برای فعالیت احزاب لازم است، گفت: همان‌گونه که ما از دولت انتظار پاسخگویی داریم باید خودمان نیز پاسخگو باشیم. باید به سمت فرهنگ‌سازی در عملکرد احزاب حرکت کنیم و رسانه ملی در این زمینه می‌تواند نقش موثری داشته باشد و حتی می‌توانیم جلسه‌ای را با حضور آقای ضرغامی برای بررسی پیشنهادهای نمایندگان احزاب ترتیب دهیم.

مخالف یارانه احزاب هستم

وزیر کشور با اشاره به برخی مباحث مطرح شده در این جلسه مبنی بر بحث آموزش احزاب از سوی وزارت کشور تصریح کرد: به نظر من این یک نوع وابستگی به دولت یا همان دولت‌گرایی است، اما دولت باید بسترساز و زمینه‌ساز در محدوده قانون باشد و حمایت از احزاب را در این مسیر دنبال کند.

رحمانی‌فضلی بر همین اساس با بیان این‌ که کمک‌ یارانه‌ای به احزاب نیز از مواردی است که بنده در گذشته مخالف آن بوده‌ام و دلایل این مخالفت را نیز گفته‌ام، گفت: البته این صحبت‌ من به معنای کمک نکردن دولت به احزاب نیست. اگر واقعا قرار است کمک مالی شود باید مسیر و ضابطه‌های آن مشخص باشد.

در این جلسه، پیش از اظهارات وزیر کشور، نمایندگان احزاب به تشریح دیدگاه‌های خود در ارتباط با تقویت نظام حزبی در کشور پرداختند.

هزینه‌های مالی احزاب تأمین شود

محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه مهندسین نیز در این جلسه گفت:‌ خانه احزاب در دولت خاتمی پایه‌گذاری شد، اما ما حزبی‌ها رشد سیاسی خود را نشان ندادیم و احساس رقابت داشتیم.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: ما خانه احزابی می‌خواهیم که به جای رسانه در آنجا گپ‌ و گفت کنیم، از این‌رو امیدواریم وزارت کشور اصلاح ساختار خانه احزاب را در دستور کار قرار دهد.

وی با تاکید بر این ‌که احزاب و جریان‌های فعال کشور باید در خانه احزاب کرسی داشته باشند و نتوانند یکدیگر را حذف کنند، افزود: خانه احزاب در واقع به عنوان باشگاه احزاب مدنظر است.

وی ادامه داد: برخی معتقدند نظام حزبی با نظام اسلامی همخوانی ندارد، اما این به معنای این نیست که باید جلوی فعالیت احزاب گرفته شود. باهنر با بیان این ‌که باید برای تامین هزینه‌های مالی احزاب فکری شود، یادآور شد: باید احزاب بتوانند از خزانه دولت استفاده کنند و منابعی به آنها تزریق شود، زیرا در غیر این صورت به سمت رانت و وامدار شدن افراد می‌روند.

معنای رقابت، دشمنی نیست

محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه در اولین نشست هم‌اندیشی احزاب با وزیر کشور با بیان این‌که برخی احزاب برعکس منشور عمل می‌کنند، اظهار کرد: این‌که فکر کنید هیچ اصولگرایی نمی‌تواند در کنار یک اصلاح‌طلب قرار گیرد فکر اشتباهی است چراکه معنای رقابت، عناد و کشمکش نیست.

حبیبی با بیان این‌که در نظام جمهوری اسلامی زمینه تجارب آرا فراهم است، افزود: ما معتقدیم که نظام به دلیل برخورداری از توان ایدئولوژی از توانمندی بسیار بالایی در تضارب آرا برخوردار است و در این زمینه ضرر نمی‌کند. از این رو تعدد احزاب در کشور عملی است.

انتقاد از وجود احزاب بدون شناسنامه

همچنین نجفقلی حبیبی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ضمن تاکید بر لزوم تاسیس احزاب قوی، اظهار کرد: ان‌شاءالله با تشکیل خانه احزاب ما از یک خانه صنفی برخوردار می‌شویم که دیگر چپ و راست در آن ملاک نیست. حبیبی با بیان این‌که وزارت کشور فقط باید برای تدارک خانه احزاب کمک دهد و احزاب خودشان انتخابات آن را برگزار می‌کنند، ادامه داد: به موانع فعالیت احزاب در این جلسه اشاره شد، اما مهم‌ترین مانع در این زمینه عدم تن دادن به قانون و احزاب بدون شناسنامه است.

باید از بداخلاقی‌ها عبور کنیم

علیرضا زاکانی، دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز با تشریح روند تدوین قانون احزاب، کادرسازی، برنامه داشتن برای کشور و تولید حرف و انتقال آن به جامعه را از وظایف احزاب برشمرد و تاکید کرد: اگر احزاب صادقانه در این مسیر حرکت کنند، با اقبال مواجه خواهند شد؛ زیرا که نمی‌توان فقط به پوسته حزب توجه کرد و با محتوای آن کاری نداشت.

همچنین فاطمه راکعی، دبیرکل جمعیت زنان نواندیش با بیان این‌که حزب باید خواست و اراده مردم را به مسئولان برساند، گفت: به دنبال آن هستیم تا با رعایت مسائل قانونی، از بداخلاقی‌های سیاسی و نگاه‌های سیاسی برخی افراد عبور کنیم.

هیچ حزبی، حق مطلق نیست

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران هم گفت: احزاب می‌توانند بیمه‌ای برای مسائل اجرایی کشور فراهم آورند، لذا در این صورت هیچ حزبی نباید خود را حق مطلق بداند.

کرباسچی ادامه داد: زمینه تفاهم در احزاب این است که هیچ ‌یک خود را حق مطلق ندانیم.

دبیرکل حزب کارگزاران با بیان این‌که وزارت کشور باید از حزبی کردن و دخالت در کانون‌های غیرمتشکل جلوگیری کند، خاطرنشان کرد: اگر احزاب بالاترین شخصیت‌های سیاسی کشور را در خود داشته باشند، از شکست ترسی نخواهند داشت.

انتقاد از دیدگاه‌های امنیتی در حوزه احزاب

حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران جوان اسلامی در نشست دیروز گفت: تا وقتی که دیدگاه‌های امنیتی نسبت به احزاب وجود داشته باشد، کارآیی آنها 10 درصد خواهد بود. وی با بیان این‌ که متاسفانه توجه به نقادی در جامعه ما خیلی کم و برخورد با نمایندگان احزاب در استان‌ها نیز بسیار نامناسب است، تصریح کرد: احزاب و تشکل‌های سیاسی باید همراه وزارت کشور تلاش کنند تا خانه احزاب مجددا فعال شود.

60 درصد مشکلات احزاب حاکمیتی است

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری نیز در نشست مشترک احزاب با وزیر کشور اظهار کرد: مطرح شدن بحث منشور حقوق شهروندی از سوی رئیس‌جمهور، نشان می‌دهد که بحث احزاب برای آقای روحانی مهم است و همه دنبال بحث احزاب هستند.

کواکبیان ضمن انتقاد از عملکرد احزاب در زمینه‌ عملکرد حزبی در نظام سیاسی کشور، تاکید کرد: 60 درصد مشکلات احزاب مربوط به حاکمیت و 40 درصد مربوط به خود احزاب و فرهنگ سیاسی مردم است.

تاثیرگذاری به تعداد احزاب نیست

مجتبی شاکری، عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی با بیان این ‌که تاثیرگذاری به تعداد احزاب نیست، اظهار کرد: در کشور ما نظام حزبی شکل نخواهد گرفت؛ زیرا در انتخابات احزاب نمی‌توانند مصدر قرار بگیرند. وی تاکید کرد: جلسات مشترک با وزیر کشور باید به صورت شفاف ادامه یابد و قانون‌‌گرایی تعریف شود تا بر این اساس بتوانیم تعامل خوبی داشته باشیم.

مسئولان به وظیفه خود عمل کنند

رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی هم درباره نهادینه نشدن تحزب در جامعه اظهار کرد: در این زمینه باید گفت برخی مسئولان به وظیفه خود در مورد تحزب و فرهنگ‌سازی آن در جامعه عمل نکردند. منتجب‌‌نیا با بیان این‌که باید در رابطه با تاسیس احزاب با آغوش باز برخورد شود، گفت: نباید از تکثر حزبی ناراحت باشیم، چرا که جامعه از تکثر صداها آسیب نمی‌بیند بلکه از صداهای مخرب آسیب‌ خواهد دید. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم وزارت کشور نسبت به تعیین تکلیف برخی احزاب اقدام کند؛ احزابی که اکنون مدارکش به تاراج رفته و هیچ نهاد و مقامی نیز مسئولیت آن را نپذیرفته‌اند.

وزارت کشور همانند وزارت ارشاد عمل کند

حمید قزوینی، عضو مجمع نیروهای خط امام (ره) نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حبیب‌الله عسکراولادی، اظهار کرد: هر چند که مرحوم عسکراولادی فردی اصولگرا بودند، اما ما رفتار حزبی را از وی آموختیم.حمید قزوینی اظهار کرد: وزارت کشور نیز باید همانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار کند و همان‌طور که وقتی یک هنرمند دستگیر یا یک فیلم توقیف می‌شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال می‌شود، وزارت کشور نیز همین روند را باید در خصوص احزاب دنبال کند. قزوینی ادامه داد: وزارت کشور موضوع خانه احزاب را نیز همانند موضوع خانه سینما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیگیری کند.

نشست مشترک، پارلمان احزاب شود

عبدالحسین روح‌الامینی، دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی هم در این جلسه بیان کرد: امیدوار هستیم که این جلسه فقط به صورت ویترینی برگزار نشود. روح‌الامینی با اشاره به وجود پارلمان دانش‌آموزی از نبود پارلمان حزبی انتقاد کرد و یادآور شد: این جلسه می‌تواند به عنوان پارلمان احزاب مطرح شود. دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی با تاکید بر این‌که این جلسات باید ادامه یابد، بر لزوم همگرایی و مشترکات تاکید کرد و افزود: دولتمردان باید احزاب را یار خود بدانند و مشفقانه نصیحت آنها را تحمل کنند.

پیوند ثروت و قدرت در نبود احزاب

در ادامه ‌امیر محبیان، دبیرکل حزب نواندیشان گفت: باعث خوشحالی است که خروجی این جلسه حاکی از عقلانیت و تدبیر است، اما باعث تاسف است که همچنان در مرحله اثبات هویت و ضرورت وجود احزاب هستیم. وی با طرح این پرسش که آیا حاکمیت، احزاب را رقیب خود می‌داند یا شریک، ادامه داد: دو روش و دو نگاه در این باره وجود دارد؛ وزارت کشور به معنی خدمتگزار و نه صاحب اختیار احزاب باید فعالیت آنان را به سطح حاکمیت انتقال دهد. محبیان درباره رقیب پنداشتن احزاب از سوی حاکمیت، تصریح کرد: رقیب پنداشتن احزاب از سوی حاکمیت باعث می‌شود به سمت محدودسازی و تضعیف احزاب پیش برویم، اما اگر احزاب را شریک حکومت می‌دانیم، باید دنبال تقویت آنان برویم.

19 درخواست جدید برای تشکیل حزب در کشور

همچنین در حاشیه این نشست رحمانی فضلی وزیر کشور با اشاره به سیاست دولت در حمایت از احزاب گفت: از زمان تشکیل دولت تدبیر و امید تاکنون 19 تقاضا برای فعالیت حزبی به وزارت کشور رسیده و این وزارتخانه نیز متناسب با قانون احزاب تقاضاها را بررسی و مجوز لازم را صادر خواهد کرد. وی که با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به پرسش درباره درخواست یکی از احزاب از وزارت کشور در خصوص تعیین تکلیف احزابی که در سال‌های قبل دچار مشکل شده‌اند و برنامه این وزارتخانه در این خصوص، گفت: طبق قانون قوه قضاییه در این زمینه صاحب اختیار است و احزاب مورد نظر حکم قضایی دارند و باید موضوع از طریق این قوه پیگیری شود. وی اظهار کرد: وزارت کشور نیز اگر در این خصوص بتواند کاری را انجام دهد، حتما کمک خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها