عملیات ارتش عراق به صورتی گسترده مورد توجه و حمایت مردم و شخصیت‌های مذهبی قرار گرفته است

پاکسازی «الانبار» عراق از گروه‌های تروریستی

عملیات بزرگ ارتش عراق که از دو هفته پیش به منظور پاکسازی مناطق بیابانی استان الانبار از وجود گروه‌های تروریستی و از بین بردن پناهگاه‌ها و پایگاه هایشان شروع شده است، همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۶۳۰۹۴۸

این در حالی است که با وجود حمایت گسترده شیعیان از عملیات ارتش، برخی گروه‌های مخالف دولت با برگزاری تظاهرات در صدد متوقف کردن عملیات ارتش هستند.

به گزارش مهر، روز گذشته حمزه المحمدی، فرمانده لشکر هفتم ارتش عراق با اشاره به عملیات بزرگ سرکوب گروه‌های تروریستی از سیطره ارتش بر بخش بزرگی از صحرای الانبار خبر داد.

وی گفت: عملیات فرمانده شهید محمد الکروی موفقیت 80 درصدی داشته و نیروهای امنیتی طی دو هفته اخیر توانسته‌اند بخش بزرگی از صحرای الانبار را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کنند.

محمد الکروی، یکی از فرماندهان ارتش عراق است که دو هفته پیش دراثر کمین نیروهای القاعده در استان الانبار همراه 14 نفر دیگر کشته شد.

حمزه المحمدی با اشاره به اعزام نیروهای جدید به مرزهای سوریه و عراق برای جلوگیری از ورود مجدد تروریست‌ها به خاک عراق، افزود: طی روزهای اخیر مخفیگاه‌های گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده در الانبار هدف حمله قرار گرفت و بسیاری از آنها منهدم شد.

از سوی دیگر، پایگاه خبری المیادین صبح دیروز از ارسال تجهیزات نظامی بیشتر از بصره به استان الانبار به منظور سرکوب گروه‌های تروریستی خبر داد.

به گزارش این منبع، ارتش عراق طی روزهای اخیر بسیاری از اعضای گروه‌های تروریستی در این منطقه را به هلاکت رسانده و برخی سران جریان‌های سیاسی مرتبط با القاعده را نیز بازداشت کرده است. در همین رابطه خبرگزاری ایرنا گزارش داد که افراد مسلح عصر شنبه از داخل یک خودرو به‌سوی نیروهای الصحوه (بیداری) در منطقه الجزیره واقع در 15کیلومتری غرب تکریت تیراندازی کردند که به کشته شدن دو نفر از آنان و زخمی شدن سه نفر دیگر انجامید.

پشتیبانی مردمی

عملیات ارتش عراق به صورتی گسترده مورد توجه وحمایت مردم قرار گرفته است. روزهای گذشته شیعیان کربلا و نجف با برگزاری تظاهراتی از عملیات ارتش پشتیبانی کردند.

در همین رابطه، مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق نیز با اعلام حمایت خود از ارتش این کشور در مبارزه با تروریسم، از نیروهای ارتش کشورش خواست تا با انگیزه‌های ملی‌گرایی با گروه‌های مسلح بجنگند، نه با انگیزه‌های طایفه‌گرایی.

به گزارش ایسنا، صدر خطاب به نیروهای ارتش عراق گفت: شما سربازان عراق هستید. شما به خاطر قدرت با گروه خاصی نمی‌جنگید بلکه به خاطر ملت و وطن خود می‌جنگید. مقتدا صدر عنوان کرد: از هر شیعه‌ای دفاع کنید که از تروریسم رنج می‌برد، از هر سنی‌ای دفاع کنید که از شبه‌نظامیان دولتی رنج می‌برد و از تمامی اقلیت‌هایی دفاع کنید که از انحراف عقلی و تبعیض مذهبی رنج می‌برد. کسی را هدف بگیرید که مردم بی‌گناه را می‌کشد و اموال آنها را چپاول می‌کند و مساجد و اماکن مذهبی را ویران می‌کند.

واکنش مخالفان

به دنبال حمله اخیر نیروهای ارتش عراق به استان الانبار، اهالی قبایل الانبار با برگزاری تظاهراتی اعلام کردند میدان‌های تحصن را ترک نمی‌کنند. آنها از چند روز پیش به دلیل بازداشت نماینده‌شان تحصن کرده بودند. چند روز پیش به هنگام بازداشت احمد العلوانی، نماینده الرمادی در پارلمان و وابسته به جریان العراقیه در جریان درگیری‌ها، برادرش کشته و تعدادی از محافظان او نیز زخمی شدند. این امر بر شدت تنش‌ها در این منطقه افزود.

تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی اعلام کردند ارتش حق ورود به شهر الرمادی را ندارد. برخی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، با سلاح به خیابان‌های شهر آمدند تا از ورود نیروهای ارتش عراق یا نیروهای وزارت کشور به الرمادی ممانعت به عمل آورند.

تحصن‌کنندگان در الرمادی اعلام کردند هرگز میدان‌های عزت و کرامت را ترک نخواهند کرد و از تمامی اهالی این استان خواستند به تظاهرکنندگان بپیوندند. همچنین تظاهرکنندگان در مراسم تشییع جنازه برادر احمد العلوانی، سلاح‌هایشان را به نشانه آماده‌باش بالا بردند. در پی بازداشت احمد العلوانی، تنش‌ها در الرمادی بالا گرفت. علی غیدان، فرمانده نیروهای زمینی عراق، العلوانی را به تیراندازی به‌سوی نیروهای امنیتی متهم کرده بود.

به دنبال بازداشت العلوانی بود که ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه از وزرای این گروه خواست در اعتراض به اقدامات ارتش در استان الانبار و بازداشت العلوانی هرچه سریع‌تر استعفا دهند.

علاوی همچنین خواهان توقف فوری عملیات نظامی در غرب الانبار شد. عشایر رمادی نیز 12 ساعت به دولت مرکزی مهلت دادند تا احمد العلوانی را آزاد کند. به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته شبکه العربیه اعلام کرد نیروهای امنیتی عراق، احمد العلوانی را آزاد کردند و وی به منزلش در الرمادی بازگشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها