غرب و معیارهای دوگانه حقوق بشر در بوتۀ تحلیل «دیدگاه»

برنامه «دیدگاه» کاری از گروه رویدادها و تحلیل بین الملل شبکه جهانی صدای آشنا، روز دوشنبه دوم دی، غرب و معیارهای دوگانه حقوق بشر را تحلیل و ارزیابی خواهد کرد.
کد خبر: ۶۲۸۵۹۷
غرب و معیارهای دوگانه حقوق بشر در بوتۀ تحلیل «دیدگاه»

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی و امورمخاطبان شبکه جهانی صدای آشنا، "دیدگاه" این هفته قصد دارد با حضور دکتر حسین طالقانی کارشناس سازمانهای بین المللی، غرب و معیارهای دوگانه حقوق بشر را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.

نمونه های عملکرد دوگانه غرب در زمینه حقوق بشر را می توان در کارنامه جنایات امریکا در عراق و یا افغانستان دید که با کشتار صدها هزار نفر در دو جنگ ویرانگر از سلاح های ممنوعه استفاده کرد و اکنون نیز با حملات پهبادها ؛ هرروز شمار بیشتری از مردم بیگناه را به بهانه مبارزه با تروریسم به کام مرگ می فرستد .

از زمانی که آمریکا افغانستان را اشغال کرد صدها تن بدون اتهام و یا دادگاهی در زندان گوانتانامو در بدترین شرایط ضد انسانی در اسارت به سر می برند و واشنگتن معاهده های بین المللی در خصوص حقوق بشر را برای انها به رسمیت نمی شناسد.

تازه‌ترین مورد از نقض حقوق بشر توسط امریکا شنود مکالمات شهروندان است. این در حالی است که ماده 12 اعلامیه جهانی حقوق بشر از جمله تصریح می کند؛هیچ‌کس نباید در معرض مداخلهٔ خودسرانه و تعرض قرار گیرد.

در موضوع فلسطین نیز ؛ آمریکا همواره از حق وتو برای خنثی کردن قطعنامه های مربوط به حقوق اساسی مردم فلسطین ، استفاده کرده است.

البته اتحادیه اروپا هم با اینکه رفتارش تا حدودی در پاره ای موارد در قبال مسایل حقوق بشری ؛با امریکا تفاوت هایی داشته است ؛ اما در استفاده ابزاری از حربه حقوق بشر به نوعی در کنار امریکا قرار دارد.

 ضمن انکه در درون همین کشورهای اتحادیه اروپا از جمله در فرانسه و انگلیس مصداق های متعددی از نقض آشکار حقوق بشر و همسویی انها با امریکا در نقض حقوق مدنی مردم وجود دارد ؛اما همین کشور ها با نگاهی ابزاری و با اهداف سیاسی ایران را به نقض حقوق بشر متهم می کنند. در حالیکه ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها محکمترین مواضع را در دفاع حقیقی از حقوق ملت ها داشته است . برهمین مبنا ایران همواره از گفت‌وگوهای حقوق‌ بشری با اروپا استقبال کرده است.

غرب اما باید بپذیرد که "مسئله حقوق بشر صرفا نگرانی آنها نیست بلکه خود ان ها بخشی از علل وعناصر نقض حقوق بشر هستند که این واقعیت بارها مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است . بنابراین نگاه ایران به مقوله حوق بشر کاملا مشخص و روشن است. ایران چه در گفتگوهای انتقادی که در گذشته با مسئولان اروپایی داشته و چه در گفتگوهایی که همچنان ادامه دارد بارها تاکید کرده است که غرب باید از سیاسی کردن مسایلی چون حقوق بشر ؛ تروریسم پرهیز کند. در واقع نگاه دوگانه به مقوله حقوق بشر خود یک چالش اساسی است در حالیکه این مسئله نیازمند رویکردی جدید و متفاوت از گذشته است .

جمهوری اسلامی ایران معتقد چنانچه رویکرد جدیدی عاری از نگاه سیاسی و با فاصله از رویکردهای گذشته از سوی غرب شکل بگیرد امکان گفتگوهای بیشتر و همکاری های بیشتر در همه زمینه ها وجود دارد.اما غرب نگاه کاملا دوگانه‌ای به مقوله حقوق بشر دارد و از آن به عنوان ابزاری علیه کشورهایی که وابسته به آنها نیستند، استفاده می‌کنند که این به معنای سیاست یک بام و دو هوا است.
*
محمدرضا بطحایی تهیه کننده، شاه رضا قوامی نویسنده، غلامحسین طاهری کارشناس مجری، اعظم پارسانیا گوینده، طیبه خادم جعفری گزارشگر، و آزاده کرمی هماهنگی، در این برنامه همراه شما هستند.
دیدگاه" را روزهای دوشنبه ساعت 20:30 به وقت تهران برابر با ساعت 17:00 به وقت گرینویچ، از کانال اروپای شبکه جهانی صدای آشنا بشنوید.

نشانی وب سایت شبکه جهانی صدای آشنا www.sedayeashna.ir

شماره تماس روابط عمومی 22164131 ، 22652327

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها