نظرا​ت​ اهالی سیما درباره جایگاه حرفه​ای جشنواره جام‌جم

قضاوت تخصصی، لازمه ارتقای​جشنواره

جشنواره جام‌جم، جشنواره اهالی سیماست و می‌تواند بهترین تاثیر انگیزشی را در فعالیت هنرمندان و دست‌اندرکاران برنامه‌های تلویزیونی به همراه داشته باشد. از این‌رو شاید بهترین کارشناسان و قاضیان در زمینه تاثیرگذاری این رویداد مهم تلویزیونی کشور، فعالان در این عرصه باشند.
کد خبر: ۶۲۸۲۳۰

منصور سهراب‌پور، تهیه‌کننده تلویزیون که امسال سریال «پروانه» را روی آنتن داشت، در این‌باره می‌گوید: برگزاری جشنواره جام‌جم بی‌تردید باعث می‌شود سطح آثار تلویزیونی آن هم در شرایطی که گفته می‌شود نقدها نسبت به این رسانه افزایش یافته، زمینه‌ای فراهم می‌کند تا تلویزیون کارهای خودش را به رقابت با یکدیگر وادارد و به نوعی از این طریق باعث افزایش سطح کیفی آثار شود.

او درباره روند داوری در این جشنواره خاطرنشان کرد: بی‌شک هر چقدر در این امر از نظر اهل فن بهره گرفته شود نتیجه مثبت‌تری در پی خواهد داشت.

محمدعلی کشاورز، بازیگر پیشکسوت تلویزیون درباره برگزاری جشنواره جام‌جم معتقد است: این جشنواره عمر چندان طولانی‌ای ندارد، اما در طول این مدت کوتاه هم توانسته هنرمندان را گرد هم جمع کند و بستر را برای آنها فراهم آورد تا در فضای سالم، آثارشان را نقد کنند. وی ادامه می‌دهد: اگر این جشنواره خواستار پیشرفت است باید تمام تلاش خود را به کار ببندد که از حالت یکسویه خارج شود و به شکل کاملا مستقل عمل کند. تلویزیون نباید به بهانه این‌که متولی برگزاری این جشنواره است، رنگ و بوی استقلال را از آن بگیرد بلکه به شکل کاملا بی‌طرفانه به جشنواره اجازه نقد بدهد.

کشاورز در پایان درباره نحوه داوری این جشنواره خاطرنشان می‌کند: صداوسیما باید به داورانش اجازه دهد مستقل عمل کنند و آثار را به لحاظ کیفی مورد بررسی قرار دهند.

پروانه معصومی نیز درباره نحوه برگزاری جشنواره جام‌جم می‌گوید: ما شاهد رشد خوبی در برگزاری جشنواره بوده‌ایم. اگر برگزارکنندگان سعی دارند این جشنواره رشد بهتری داشته باشد باید ابتکار عمل داشته باشند و با ایجاد فضای رقابتی، سازندگان آثار مختلف را کنار هم قرار دهند.

وی درباره شیوه داوری آثار در این جشنواره تصریح می‌کند: فراموش نکنید یکی از والاترین هدف‌های رسانه‌ای نظیر تلویزیون، میزان جذب مخاطب است، به همین علت باید در این مورد دقت کافی شود تا در کنار کیفیت کارها به میزان جذب مخاطب هم توجه شود.

گلاره عباسی، بازیگر درباره میزان تاثیر‌گذاری جشنواره جام‌جم بر بالا بردن کارهای مختلف می‌گوید: بی‌شک نمی‌توان از میزان اثر‌گذاری جشنواره جام‌جم بر بالا بردن کیفیت کارها چشم‌پوشی کرد، چون طی همین مدت مشخص شده این جشنواره می‌تواند در ارتقای سطح آثار مختلف تلویزیونی بویژه سریال‌ها موثر باشد، ولی موضوع این است باید بیشتر از آن که به بار کمی این جشنواره اهمیت داده شود، بار کیفی آن مهم باشد.

وی درخصوص داوری این کارها می‌گوید: بخش داوری در هر جشنواره‌ای اهمیت بالایی دارد، چرا که به نوعی نشان‌دهنده ارزشگذاری روی کارهای مختلف است. درباره این جشنواره هم باید گفت، هیات داورانی که انتخاب می‌شوند از دل اهالی هنر و منتقدان باشند تا از این طریق، قضاوت بهتری روی کارهای مختلف داشته باشند.

الهام چرخنده هم که این روزها سریال «آوای باران» را از شبکه سه در حال پخش دارد، در مورد لزوم برگزاری جشنواره جام‌جم می‌گوید: شکی نیست برگزاری این جشنواره آن هم در سطح بالا شور و شوق را میان سازندگان آثار مختلف و بازیگران بالا می‌برد، چون نوعی رقابت در آنها ایجاد می‌کند و از این طریق باعث می‌شود هنرمندان در ارائه کارهای خودشان دقت بیشتری داشته باشند.

وی درباره شیوه داوری در این جشنواره می‌گوید: تاکنون داوری‌ها به‌گونه‌ای نبوده که کسی نسبت به آن انتقادی داشته باشد، اما بهتر است برای سطح کار، هم سلیقه مخاطب در نظر گرفته شود و هم کارشناسان در این مورد نظراتشان را ارائه کنند تا از این طریق به بالانسی دست یافت.

الهام غفوری، تهیه‌کننده مطرح تلویزیون نیز درباره لزوم برگزاری جشنواره جام‌‌جم می‌گوید: این جشنواره در طول سه سال اخیر روند رو به رشدی طی کرده و شکی ندارم اگر این روند را ادامه دهد، شاهد پیشرفت بیشتری در این حوزه خواهیم بود.

وی در ادامه می‌گوید: این جشنواره فضای سالمی برای رقابت میان آثار مختلف ایجاد می‌کند و به نوعی شرایط آثار تلویزیونی از نظر کیفی به سمت کارهای سینمایی می‌رود و از این نظر بسیار اثرگذار و خوب است. غفوری درباره نحوه داوری در جشنواره می‌گوید: هر چقدر داوران از دل اهالی هنر انتخاب شوند، بی‌شک کیفیت کارها هم بالا خواهد رفت.

اما حمید مدرسی، تهیه‌کننده مجموعه «کلاه قرمزی» هم جشنواره جام‌جم را تاثیرگذار می‌داند و می‌گوید: این جشنواره می‌تواند تاثیر بسزایی در بالا بردن آثار کیفی داشته باشد به شرط آن‌که در فضای مستقلی برگزار شود.

وی درباره نحوه داوری در این جشنواره می‌گوید: بهترین راهکار در این مورد آن است که هنرمندان بی‌طرف را به‌عنوان داور در این جشنواره انتخاب کنند و از آنها خواسته شود در فضای سالم دست به انتخاب بزنند.

مائده میری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها